شکار ستاره دنباله‌دار در فضای میان ستاره‌ای

تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدیدی از یک ستاره دنباله‌دار میان ستاره‌ای را به تصویر کشید؛ این دنباله‌دار خارج از منظومه شمسی و در منطقه مرموز بین ستاره‌ای قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تصویر ثبت‌شده از ستاره دنباله دار "۲I/ Borisov" توسط تلسکوپ هابل، دقیق‌ترین تصویر یک ستاره دنباله‌دار به همراه غلظت اصلی گرد و غبار اطراف آن در خارج از منظومه شمسی است. این ستاره، دومین دنباله‌دار شناخته‌شده‌ است که در مسیر حرکت خود به منظومه شمسی سفر کرده و پس از آن به فضای میان‌ستاره‌ای باز گشته است. درسال ۲۰۱۷ "اوومواموا" (Oumuamua)، اولین بازدید کننده بین ستاره‌ای، چهل روز پس از دور زدن خورشید کشف شد.

اوومواموا، ابتدا به عنوان دنباله‌دار شناخته شد، اما پس از گذشت یک هفته، آن را به عنوان نخستین سیارک از گروهی سیارک‌ها به نام سیارک‌های "هیپربولیک" (به دلیل مسیر حرکت بیضوی)، دسته‌بندی کردند. در حال حاضر ۲I/ Borisov، در فاصله ۲۶۰ میلیون مایلی از زمین قراردارد و در تاریخ ۷ دسامبر (۱۶ آذر)، زمانی که دوبرابر خورشید از زمین فاصله داشته ‌باشد، به نزیک‌ترین فاصله خود تا خورشید می‌رسد.

این دنباله‌دار با سرعت ۱۱۰ هزار مایل در ساعت به دنبال یک مسیر دورانی در اطراف خورشید است .تا اواسط سال ۲۰۲۰،  ستاره دنباله‌دار ۵۰۰ میلیون مایل با مشتری فاصله خواهد گرفت؛ با افزایش فاصله از منظومه شمسی، این دنباله‌دار به فضای میان ستاره‌ای می‌رود و در آنجا برای میلیون‌ها سال تا رسیدن به منظومه‌های دیگر دور می‌شود.

محققان معتقد هستند که ۲I/ Borisov و اومواموا، آغاز کشف اجرام بین ستاره‌ای است که به سیستم خورشیدی ما سفر کوتاهی می‌کنند. البته بیشتر این اجرام با تلسکوپ‌های امروزی قابل تشخیص نیست. مشاهدات آینده هابل در مورد ۲I/ Borisov تا ژانویه سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. از آنجایی که دنباله‌دارهای جدید همیشه غیر قابل پیش‌بینی است، هابل برای نظارت‌های بعدی بر این ستاره دنباله‌دار، اعلام آمادگی کرده‌است.