غربالگری بینایی در اصفهان آغاز شد

سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان اصفهان گفت: غربالگری بینایی از امروز شروع شد و تا پایان آذرماه ۹۸ ادامه دارد که علاوه بر ۱۴۱ پایگاه ثابت، حدود ۷۵۷ پایگاه سیار در سطح استان غربالگری را انجام می‌دهند.

محمدسعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آغاز غربالگری بینایی در استان اصفهان، اظهار کرد: با غربالگری بینایی (آمبلیوپی) در سال گذشته از نابینایی ۳۶۸ کودک جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه تنبلی چشم یکی از دلایل نابینایی کودکان است، افزود: اگر این اختلال زودهنگام و به موقع یعنی در سن طلایی درمان که زیر ۶ سال است، تشخیص داده و مداخلات تخصصی انجام شود از نابینایی فرد جلوگیری می‌شود.

سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه شیوع تنبلی چشم در دنیا  حدود ۳ درصد است، تصریح کرد: در برنامه غربالگری بینایی یک کودک در سه مرحله در سنین چهار، پنج و شش سال غربال می‌شود و خانواده‌هایی که کودک سه تا شش سال دارند باید با حساسیت تمام کودکان خود را برای غربالگری به پایگاه‌های غربالگری ببرند.

 وی با اشاره به فعالیت ۱۴۱ پایگاه ثابت غربالگری در استان اصفهان اظهار کرد: این پایگاه‌ها در طول سال هم غربالگری آمبلیوپی انجام می‌دهند اما شروع رسمی این طرح از امروز تا پایان آذرماه ۹۸ خواهد بود که علاوه بر ۱۴۱ پایگاه ثابت، حدود ۷۵۷ پایگاه سیار در سطح استان غربالگری را انجام می‌دهند.

۵۵ درصد کودکان استان در سال گذشته غربالگری بینایی انجام دادند

محمدی با بیان اینکه سال گذشته در استان اصفهان ۱۸۳ هزار و ۳۱۶ کودک سه تا شش سال غربالگری شدند، افزود: این غربالگری‌ها توسط ۱۴۷ غربالگر آموزش دیده انجام شد که این آمار حدود ۵۵ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال استان را پوشش داد.

وی در خصوص تعداد تعداد کودکان مشکوک به تنبلی چشم گفت: از بین ۱۸۳ هزار و ۳۱۶ کودک معاینه شده در سطح یک، حدود ۱۱ هزار و ۲۱ کودک مشکوک در سطح دو به اپتومتریست ارجاع شدند که از این تعداد تنها پنج هزار و ۷۸۹ کودک مورد معاینه قرار گرفت.

سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی اصفهان ادامه داد: از پنج هزار و ۷۸۹ کودک ارجاع شده به اپتومتریست، ۳۶۸ نفر مبتلا به آمبلیوپی، دو هزار و ۶۷۸ نفر مبتلا به عیوب انکساری، ۵۹ نفز مبتلا به استرابیسم، ۲۶ نفر مبتلا به سایر مشکلات بینایی بودند.

وی  در خصوص هزینه غربالگری‌ها اظهار کرد: در سطح یک حداکثر پنجاه هزار ریال و در سطوح دو و سه رایگان است و هزینه خانواده‌های نیازمند را بهزیستی تقبل می‌کند.

محمدی در خصوص اهمیت غربالگری‌ها و مشاوره‌ها اظهار کرد: در کنار پیشگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی با مشاوره‌ها و آزمایش‌های ژنتیک، باید با گسترش آگاه‌سازی و افزایش دانش عمومی جامعه از معلولیت‌های محیطی جلوگیری کنیم که نقش رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری در این خصوص بسیار مهم است.

کد خبر 394241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.