در حوزه پوشاک دچار تناقض‌گویی بوده‌ایم

یک جامعه شناس گفت: سال‌هاست نمایشگاه مد و لباس در جامعه برپا می‌شود اما این لباس‌ها را در تن هیچ یک از مسئولین خود نمی‌بینیم! در حالی که برای ترویج یک پوشش مناسب باید خود مسئولان از این پوشاک استقبال کنند نه اینکه در سطح مجریان صداوسیما و سلبریتی‌ها یک چیز ببینیم و در جامعه چیز دیگری ترویج کنیم.

امان الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قدمت پوشاک و اهمیت آن در زندگی افراد اظهار کرد: در کشور ما داشتن پوشش قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد هر چند برخی قبایل آفریقایی یا آمریکایی هنوز هم بدون پوشش هستند اما در ایران حتی تصاویر سنگ نگاره‌ها هم دارای پوشش بوده و بر اهمیت این موضوع تاکید دارند ...

وی در خصوص اینکه لباس هر جامعه‌ای در ابتدا به اقلیم آن کشور یا منطقه بستگی دارد، افزود: لباس در ابتدای امر نشانگر شخصیت افراد است حتی بعد از به وجود آمدن لباس در انسان‌ها این امر به عنوان شاخص طبقه اجتماعی، خانواده و شغل افراد در نظر گرفته شد و در کشورهای مختلف هم این موضوع وجود دارد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه انسانها بدون لباس یا پوشش هیچ امتیازی بر هم ندارند، تصریح کرد: از این نظر لباس به عنوان نشان دهنده برتری افراد شد و بعدها به صورت یک کارکرد یا فرهنگ در جوامع مختلف درآمد و بسته به نوع جامعه و ارزش‌های فرهنگی آنها ایفای نقش کرد.

قرایی مقدم با تاکید بر اینکه در جوامع مذهبی به تدریج پوشش گسترش یافت و شرایط خاص برای آن درنظر گرفته شد، اظهار کرد: امروز همه جوامع موازین مشخصی بسته به نوع اقلیم، ارزش‌های فرهنگی و مذهبی خود بر پوشش مناسب در محیط کار یا جامعه تاکید دارند.

وی با تاکید بر اینکه پوشش مناسب نشانگر شخصیت افراد است، خاطرنشان کرد: امروز هم همه افراد در جوامع مختلف بر اساس سن، جنس، اقلیم، ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی خانواده همچنین مقتضیات شغلی و فرهنگی خود پوشاک مناسبی انتخاب می‌کنند.

این استاد جامعه‌شناسی تصریح می‌کند: مبانی اعتقادی و الگوبرداری از بزرگان هر خانواده‌ای هنوز هم مبنای انتخاب پوشش است و ایرانیان از پنج هزار سال قبل از میلاد پوشش مناسبی داشتیم و هر فردی که امروز لباس خلاف عرف جامعه می‌پوشد ارزش خود را پایین آورده است و نوعی دچار ضعف طبقاتی است.

وی در خصوص سردرگمی و عدم تناسب پوشاک کنونی با وضعیت جامعه گفت: این سردرگمی‌ها و ناهماهنگی‌های ایجاد شده در موضوع پوشش به دلیل فروریختگی فرهنگی است و مسئولان فرهنگی این حوزه را رها کردند و امروز می‌بینیم دیگران شامل فضای مجازی و ماهواره‌ها باعث تغییر در نوع پوشش و لباس شده‌اند.

قرایی‌مقدم با انتقاد از برخی پوشش‌ها تصریح کرد: لباس هم مانند هر موضوع دیگری به مقتضای شرایط جامعه تغییر می‌کند و اصولا جامعه صنعتی یا سنتی یا هر نوع جامعه دیگری نیازمند لباس مناسب خود هستند آنچنان که در محیط کار یا جامعه هم هر قشری به لباس مناسب خود نیاز دارد.

وی با انتقاد از رهاشدگی حوزه پوشاک در طول سالیان گذشته، گفت: ما سالهاست نتوانستیم تعریف درستی از پوشش داشته باشیم و این را هم باید بدانیم که نمی‌توانیم یک پوشش را برای همه تعریف کنیم اما به تناسب آن همچنان اعتقاد داریم.

رنگ‌های تیره باعث دلزدگی و افسردگی است

این جامعه شناس با انتقاد از عدم پایبندی به برخی مباحث تبلیغ شده در جامعه، افزود: سال‌هاست نمایشگاه مد و لباس را اداره فرهنگ و ارشاد برگزار می‌کند اما این لباس‌ها در در تن هیچ کدام از مسئولین خود نمی‌بینیم! در حالی که باید بدانیم اگر می‌خواهیم یک پوشش مناسب را در جامعه ترویج کنیم ابتدا باید خود مسئولان از این پوشاک استقبال کنند نه اینکه در سطح مجریان صداوسیما و سلبریتی‌ها یک چیز ببینیم و در سطح جامعه چیز دیگری را ترویج کنیم.

وی با بیان اینکه برخی لباس‌ها تنها در نمایشگاه‌ها ترویج می‌شود و به سطح جامعه نمی‌آید، اظهار کرد: در طول سالیان گذشته در حوزه ترویج پوشاک مناسب دچار تناقض گویی بودیم و تعریف واقعی از لباس نداشتیم و فضای مجازی آمد و برای همه تعریف لباس و پوشاک کرد و امروز به واقع لباس‌هایی که می‌بینیم با شخصیت و ارزش‌های فرهنگی جامعه تناسبی ندارد.

قرایی مقدم با اشاره به وجود افراط و تفریط در جامعه گفت: البته این بلبشو و ناهماهنگی در لباس و پوشاک در دیگر کشورها هم وجود دارد اما آنها ادعایی در فرهنگی یا اسلامی بودن ندارند ولی به مسئولان فرهنگی باید گفت نباید یک عقیده را به مردم تحمیل کرد امروز جوانان نیازمند الگوهای به روز و البته مناسب هستند.

وی با اشاره به موضوع روانشناسی رنگ‌ها تصریح کرد: رنگ‌ها همگی دارای معنا و مفهوم هستند رنگ سفید نشانگر صلح و رنگ سیاه رنگ مرگ و ناامیدی و دلزدگی است و با وجود افسردگی بسیار در سال‌های اخیر بهتر است در استفاده از رنگ‌ها در طراحی لباس بیشتر استفاده کنیم.

کد خبر 394225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.