مهم‌ترین مشکل بافت‌های حاشیه‌ شهر چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: اطلاعات و داده‌های سازمان ثبت اسناد و املاک، شهرداری و سایر ارگان‌های دولتی در حوزه مشارکت ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای باید یکپارچه باشد تا بسیاری از مشکلات در حوزه مسکن و اشتغال رفع شده و زمینه برای مشارکت فعال این شهروندان فراهم شود.

فرزاد مومنی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نوع مشارکت مردم در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای دو حالت سنتی و مدرن دارد، با توجه به اینکه اطلاعات شهروندان شامل مباحث شغلی، درآمدی و نفوس و مسکن مرتب باید به روزرسانی شود نوع جمع آوری و دسته‌بندی این اطلاعات بسیار اهمیت دارد تا برنامه‌ریزی درستی در خصوص تخصیص زمین، اشتغال ساکنان و مشارکت به منظور احیای بافت فرسوده و رفع مشکلات بافت‌های حاشیه شهر انجام شود.

وی افزود: قسمتی از مسئولیت در حوزه مدرن مشارکت را شهرداری اصفهان از طریق درگاه اینترنتی و راه اندازی و مدیریت شبکه سرای هشت انجام می‌دهد و تصمیم بر آن بوده تا بسیاری از اطلاعات مرتب و به صورت ثانیه‌ای به روزرسانی شود.

وی تاکید کرد: این اطلاعات به روزرسانی شده و در اختیار تسهیل‌گران قرار می‌گیرد تا مردم را در نحوه مشارکت راهنمایی کنند و راه‌اندازی سرای هشت و ارتباط آن با اداره ثبت و احوال در راستای حل مشکل سند ملک‌ها و واحدهای مسکونی شهروندان انجام شده است

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه نخستین حوزه‌ مورد توجه مالکیت زمین است، خاطرنشان می‌کند: خانه‌های بسیاری از افراد ساکن در بافت مشکل سندیت دارد بدین معنی که نوع سند، شامل شش دانگ یا قولنامه‌ای مشخص نیست و برخی از این واحدها حاصل تقسیم یک مادر سند در گذشته بوده است و در حال حاضر زمین یا خانه‌ای برای زندگی است.

وی با اشاره به برنامه ریزی اداره ثبت اسناد و املاک حول محور ماده "۱۴۷" تصریح کرد: مشکل سندیت املاک شهروندان از طریق این ماده قابل رفع است، اما فرآیند عملیاتی پیگیری از طریق ماده ۱۴۷ بیشتر از دو سال طول می‌کشد و ممکن است در این بازه زمانی شرایط زندگی شهروندان و ساکنان مناطق تغییر کرده باشد.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: برنامه‌ریزی حوزه مسکن شامل تامین مصالح و توانایی پرداخت وام‌های دریافت شده اهمیت زیادی دارد و در این راستا بانک مرکزی پیشنهادی برای اعطای وام داده است، اما نباید مشکلی در سند مالکیت ملک فرد وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اغلب افراد ساکن در بافت‌ها حاشیه‌ای و فرسوده به لحاظ اشتغال و درآمد اقتصادی دچار مشکل هستند، عنوان کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال‌های خرد و خانگی و تامین حداقل امکانات درآمدزایی نقش به سزایی در حل مشکل اشتغال دارد.

مومنی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند به صورت مویرگی وارد حوزه اشتغال شوند در این راستا یک تولید کننده پوشاک لباس می‌تواند در بافت فرسوده برخی مناطق به صورت مویرگی ساکنان را به کار بگیرد بدین صورت که در مرحله نخست برای آنان دوره کارورزی و کارآموزی برگزار کند و پس از کسب مهارت لازم آنان را برای تولید آماده کند.

این کارشناس شهرسازی گفت: چنانچه ساکنان این بافت‎ها بدون داشتن سرمایه درآمدی را کسب کنند بسیاری از نیازهای فیزیولوژی آنان مثل خوراک و پوشاک بر طبق هرم مازلو تامین شده و در مراحل بعدی بهتر می‎توانند وارد اجتماع و حوزه مشارکت شده و با شناخت کافی نظرات خود را بیان کند.

کد خبر 394223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.