بازمانده‌هایی از ۸ سال خاطره

یک جامعه بدون خاطره، داستان و روایت، یک جامعه بی هویت است. ریشه‌های یک جامعه برای ساخت کنون و آینده و گذشته‌ها است. این خاطره‌ها هستند که انگیزه می‌دهند و برمبنای آن، رفتار می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در میان خاطرات و روایت‌ها اگر علاقه مند به داستان‌های ثبت شده عکاسان هستید آن‌هایی که در لحظه تاریخ را قفل کرده‌اند باید به گالری نگرش سری بزنید، آنجایی که عکس‌ها روایتی پرمعنا از جامعه را به تصویر کشیده‌اند.

ایده‌های نمایشگاه عکس می‌تواند ذهن شما را پرواز دهد و به تخیل بنشاند و آن زمان‌ها و سادگی‌ها و شبکه اطلاعاتی را نشان دهد، این نمایشگاه عکس با موضوع خود که دلالت بر قرارگاه لشکر امام حسین (ع) دارد و اتفاقاتی که حول آن محور شکل گرفته است، ذهن را به سال‌های دور پرواز می‌دهد.

در این نمایشگاه عکس که خاطرات دفاع مقدس را روایت می‌شود، داستان هشت سال را از لنز دوربین یحی قاسمی می‌بینیم رزمنده‌ای که در قرارگاه لشکر امام حسین (ع) رفت و لحظه به لحظه را ثبت کرد و بازمانده‌های دفاع مقدس را اینک به نمایش گذاشته است.

این عکاس که به گفته خودش تا اواخر سال ۶۶ در عملیات‌های مختلف حضور داشته است به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: عکاسی در جنگ از سال ۶۳ به بعد شروع شد، قبل از آن در سال‌ها ۵۹ تا ۶۱ خبرنگاران و عکاسان موردی در جبهه حاضر می‌شدند اما مستقر نبودند.

او ادامه می‌دهد: از سال ۶۳ در لشکر امام حسین (ع) واحدی به نام عکاسی راه افتاد و من به این واحد آمدم و از آن پس عکاسی در جنگ شروع شد.

این عکاس از عکس گرفتن در جبه‌های جنگ می‌گوید: عکس گرفتن در جنگ مراحل مختلفی داشت. تعدادی از عکس‌ها قبل از عملیات گرفته می‌شد، چون اکثر خانواده‌ها عکسی از رزمندگان خود نداشتند تا زمان شهادتش از آن استفاده کنند به همین دلیل برنامه ریزی کردیم که در خود لشکر از تک تک رزمندگان عکس بگیریم یک عکس تکی از ارگان‌ها و واحدهای رزمی و یک عکس دسته جمعی و یادگاری گرفته می‌شد.

قاسمی ادامه می‌دهد: این سری از عکس‌ها را قبل عملیات‌ها می‌گرفتیم اما اساسی‌ترین کار ما در حین عملیات بود که باید از رزمندگان در عملیات و حتی شهادتشان عکس می‌گرفتیم.

این عکاس و بسیاری از عکاسان دیگر سختی‌های عکاسی در جبهه را لمس کرده‌اند و اکنون او برایمان می‌گوید: معمولاً عملیات شب شروع می‌شد و قطعاً در شب نمی‌توانستیم عکاسی کنیم دنبال گردان رزمی راه می‌افتادیم و عین نیروی رزمی حرکت می‌کردیم و به عملیات‌هایی می‌رفتیم که می‌توانستیم در آن‌ها عکس بگیریم.

او می‌افزاید: کار یک عکاس در جبهه جنگ خیلی مشکل‌تر از نیروی رزمی بود نیروی رزمی وقتی به خط عملیات می‌رسید، سنگر کوچکی می‌ساخت، پناه می‌گرفت ولی عکاس نه، باید در کل مجموعه‌ای که عملیات داشت حرکت می‌کردیم و عکس‌های مختلفی از عملیات می‌گرفتیم. عکس‌هایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌ام در مقابل عکس‌هایی که دارم خیلی جزئی است و امیدوارم بتوانم تمام این عکس‌ها را به نمایش بگذارم.

قاسمی عکس را به عنوان یک روایت کننده تأثیر گذارتر می‌داند و می‌گوید: یک راوی وقتی خاطره‌ای روایت می‌کند قطعاً در آن تحریف وجود دارد چون ممکن است برخی قسمت‌ها را فراموش کرده باشد یا سلیقه در آن اعمال کند و یا فیلمی که ساخته می‌شود به همین صورت است، اما عکس یک لحظه‌ای است که ثبت شده و همان را به مخاطب نشان می‌دهد پس قطعاً اثر بیشتری دارد.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه عکس "بازمانده‌ها" تا ۸ آبان در گالری نگرش واقع در خیابان خاقانی از ساعت ۱۰ تا ۲۲ میزبان علاقه مندان به هنر خواهد بود.

کد خبر 394222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.