بزرگترین ایستگاه راه آهن هلند میزبان بزرگترین پارکینگ دوچرخه جهان + عکس

یک شرکت معماری مشهور هلندی مجتمع حمل و نقل ریلی شهر "اوترخت" را مزین به سقفی موج‌دار کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوترخت، چهارمین شهر پرجمعیت و بزرگ هلند که از شهرهای دانشگاهی و مهم اروپا نیز به حساب می‌آید، میزبان بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن هلند است. مساحت این ایستگاه که دارای سکوهای قطار، تراموا و اتوبوس است، پس از بازسازی تا سه برابر بیشتر از نمونه اولیه خود گسترش یافت.

این ایستگاه مرکزی، اصلی‌ترین ایستگاه قطار راه‌آهن داخلی کشور است که خدمات ریلی مستقیم به اکثر شهرهای مهم هلند دارد و به بعضی قطارها، ترامواهای و حتی اتوبوس‌های بین‌المللی نیز خدمات‌رسانی می‌کند. پیش‌بینی می‌شود حجم مسافر عبوری از ایستگاه مرکزی اوترخت تا سال ۲۰۳۰ به یک‌صد میلیون نفر در سال برسد.

لازم به ذکر است که این پروژه یکی از ۶ پروژه کلیدی دولتی این شهر به منظور بازسازی ایستگاه‌ها و سکوهای حمل و نقلی خود بود که به سفارش وزارت مسکن، برنامه‌ریزی شهری و محیط زیست انجام گرفت؛ هدف از اجرای این پروژه‌ها تقویت هویت و نشاط شهری اوترخت است.

معماران این پروژه اعلام کرده‌اند که ارائه طرح موج‌مانند به جای سقف مسطح اصلی ایستگاه در طراحی مجدد آن، به این علت بود که شکل آن در نظر کاربران هم‌چون یک موج حرکتی پویا عمل کند و در نقش یک مسیریاب طبیعی ظاهر شود که راه را به مسافران نشان می‌دهد و از طریق خطوط موجود در مسیر طولی سالن و مابین گذرگاه‌های ایستگاه، از بیرون قسمت‌های ورود و خروج آن را برای مسافران مشخص ‌کند.

در بخش داخلی سالن نیز استفاده از نوارهای نوری LED که در امتداد ساختار مواج سقف کشیده شده است به برآوردن این هدف کمک می‌کند.نورگیرهای باریک موجود در سالن، در طول روز نور طبیعی برای آن فراهم می‌کند و هم‌زمان به عنوان دریچه‌های هوا نیز کاربرد دارند. سقف موج‌دار فولادی عظیم این ایستگاه در سه سطح مختلف ایجاد شده که هر یک نمایانگر عملکرد مجزای آن است. بلندترین بخش این سقف، ایستگاه قطار را مشخص می‌کند و سطوح پایینی نمایانگر سکوهای تراموا در یک سو و ایستگاه اتوبوس در سمت دیگر است.

دیوارهای شیشه‌ای ایستگاه که هم‌چون پرده‌های بلند ۸۵ متری که از پشت بام تا کف آویزان شده‌اند به نظر می‌آید، منظره‌ای دیدنی و چشم‌اندازی خیره‌کننده از مسیرهای عبور و مرور و نماهای گسترده شهری و نیز نمایی از هشت ریل قطار موجود را که از زیر سالن عبور می‌کنند، در معرض دید حاضران در داخل ساختمان قرار می‌دهد.

البته فضای داخلی از جذابیت کمتری نسبت به فضای بیرونی برخوردار است ولی مردم، وسایل، علائم و دستگاه‌های معمولی موجود در آن، محیط ایستگاه را زنده و پویا می‌کنند و به آن رنگ و رونق می‌دهند.

در بخش بیرونی ایستگاه و در خط طولی آن نیز یک تفرجگاه عظیم ایجاد شده است که شامل بازارها و رستوران‌های زنجیره‌ای بین‌المللی است و امکان عبور و مرور عموم مردم به ایستگاه، بدون نیاز به بلیط را فراهم می‌کند. در بخش زیرین ورودی‌ها نیز فضایی برای پارک ۱۲هزار و ۵۰۰ دوچرخه ایجاد شده است که آن‌ را به بزرگ‌ترین پارکینگ دوچرخه جهان تبدیل می‌کند.

کد خبر 394208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    0 0
    ترجمه های خوب و با کیفیتی دارین. لینک اصلی خبرها هم خوبه که ذکر بشه