۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
شاهی و این همه خاصیت!

مصرف سبزی شاهی دارای خواص زیادی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، کاهش ابتلا به دیابت و پیشگیری از پوکی استخوان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاهی معمولا به صورت خام مصرف می‌شود؛ این سبزی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بوده و برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، فشار خون بالا و دیابت مفید است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص بی‌نظیر این سبزی می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

شاهی سرشار از ویتامین A و C است؛ ویتامین C، قدرت دفاعی گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد، ویتامین A نیز از ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به غشاء مخاطی بدن مانند چشم، بینی، دهان، گلو، ریه‌ها و معده جلوگیری می‌کند. بنابراین این دو نوع ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مانع بروز بیماری‌ها می‌شود. 

پیشگیری از سرطان

ویتامین C موجود در سبزی شاهی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان‌زا محافظت می‌کند. "گلوکوناستورتین" شاهی نیز از تولید آنزیم‌هایی که مسئول رشد سلول‌ها و تومورهای سرطانی است، جلوگیری می‌کند. برای افزایش اثربخشی این نوع سبزی، بهتر است به صورت خام مصرف شود، زیرا پخته شدن خواص این گیاه از بین می‌برد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

سبزی شاهی سرشار از فیبر محلول است که اثر "هیپوگلیسیمیک" دارد و به کنترل قند خون افراد کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف روزانه آن توسط پزشکان توصیه شده است. نتایج یک آزمایش نشان داد موش‌هایی که عصاره سبزی شاهی مصرف کردند در مقایسه با موش‌هایی که به آن‌ها انسولین تزریق شد، فشار خون کمتری داشتند.

بهبود سلامت چشم‌ها

ویتامین A و کارتنوئیدهای موجود در سبزی شاهی به بهبود قدرت بینایی کمک می‌کند. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید آنتی‌اکسیدان مورد نیاز خود به نام لوتئین نیست، اما شاهی حاوی این نوع آنتی‌اکسیدان است که به حفاظت از سلول‌های سالم چشم کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید نیز جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف منظم سبزی شاهی، نقش چشمگیری در درمان شب کوری دارد.

کاهش فشار خون

اکثر میوه‌ها و سبزیجات دارای نیترات خوراکی است که برای رشد گیاه ضرورت دارد؛ شاهی نیز همانند دیگر سبزیجات مقدار زیادی نیترات خوراکی دارد که باعث کاهش فشار خون دیاستولیک می‌شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

منگنز موجود در سبزی شاهی باعث افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود؛ بنابراین به درمان و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند. همچنین کلسیم موجود در شاهی از استخوان‌های بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مربوط به استخوان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین K شاهی به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

کد خبر 394188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.