بیت کوین چطور ارزان شد؟!

کاهش شدید ارزهای شاخص‌ دیجیتال بازارهای رمزنگاری در هفته‌های اخیر، موجب شده بسیاری فعالان این حوزه گمان کنند که "گرام" برهم زننده بازار بوده؛ در حالیکه بسیاری از کارشناسان معتقدند رونمایی از پلتفرم جدید قراردادی باکت، باعث شد تا برخی اختلالات در بازار ارزهای دیجیتال ظاهر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند افزایشی قابل توجه و چشمگیر قیمت ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی در هفته های ابتدایی سال میلادی اخیر، توجه اغلب سرمایه گذاران و فعالان اقتصاد دیجیتال را به خود جلب کرد و رشد بیش از حد و باورنکردنی ارزش جهانی شاخص ترین این ارزها؛ "بیت کوین" موجب استقبال صاحبان کیف پول‌های الکترونیکی از آن شد.

اما به رغم نظر تخصصی بسیاری کارشناسان که معتقد بودند این روند در بازار ارزهای دیجیتال ادامه خواهد داشت و ارزش بیت کوین تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به بیش از ۱۲ هزار دلار خواهد رسید، روند افزایشی بازار از سه هفته پیش، متوقف شد و قیمت بیت کوین که طی این روند افزایشی بیش از پنج درصد رشد مثبت را تجربه کرده بود، ۱۷ درصد سقوط کرد.

مجوز گرام مسدود شد؛ بیت کوین سقوط کرد!

این اتفاق در حالی بود که بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران این بازار برای استفاده از ارز مجازی گرام در شبکه اجتماعی تلگرام آماده می شدند و تیم مدیریت این شبکه اجتماعی نیز سعی می کرد تا هرچه سریع تر نسخه های اندروید و آی او اس نرم افزار های خود را تحت پشتیبانی سیستم بلاک چین قرار دهد و ارز گرام را به بازار ارزهای دیجیتال اضافه کند؛ اما ناگهان SEC  (کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا) به مخالفت با نحوه عرضه این ارز مجازی پرداخت و دستور توقف صدور مجوز استفاده از آن در بازارهای اقتصاد دیجیتال را صادر کرد.

همزمان شدن این تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و سقوط ارزشی ارزهای شاخص دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم، موجب شد بسیاری از فعالان اقتصاد دیجیتال گمان کنند، اکنون، در سال ۲۰۱۹ میلادی شبکه های اجتماعی به عنوان یک اصل تاثیرگذار در روند تعیین ارزش بازار اقتصاد دیجیتال وارد سیستم ایجاد نوسانات در این بازار شده و می توان از آنها در آینده ای نه چندان دور به عنوان سیستم‌های مدیریتی نوسانات ارزشی ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

البته بر اساس اطلاعیه رسمی موسس پیامرسان تلگرام، این رسانه به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده احضار شده و پس از ارائه توضیحات پیرامون روند عرضه ارز مجازی خودِ گرام، مدعی شده است که گرام، جزئی از بازار اوراق بهادار نیست و به همین دلیل نیازی به رعایت قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ندارد؛ این در حالی است که پاول دورف، موسس تلگرام چندی پیش، از گرام به عنوان متحول کننده بازار سرمایه و اوراق بهادار یاد کرده بود و از اهداف اقتصادی تیم مدیریت شبکه اجتماعی تلگرام مبنی بر تحول اقتصاد جهانی خبر داده بود.

ارز مجازی گرام

ارتباط گرام با بیت کوین؛ ناچیز اما تاثیر گذار

رضا سلمانی، استادیار دانشگاه و کارشناس اقتصاد دیجیتال در این باره می گوید: ارتباط توقف صدور مجوز عرضه گرام در بازار های سرمایه ای و سقوط چشمگیر بیت کوین در روند معاملاتی بازار، ناچیز اما تاثیرگذار بوده است، زیرا سرمایه گذاران این بخش از بازار، طبق مصوبه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، ملزم به تحمل چهار ماه دیگر برای ثبت توکن‌ها شدند و همین امر نشان دهنده تاثیرگذاری گرام بر بازار ارزهای دیجیتال است.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می کند: بررسی های وضعیت بازار حاکی از تداوم روند کاهشی در بطن بازار ارزهای دیجیتال و به ویژه شاخص ترین این ارزها، بیت کوین است، زیرا این ارز در هفته گذشته، کاهش هفت درصدی را نسبت به ارزش خود در ماه گذشته تجربه کرده و پایدار بودن این روند کاهشی، فقط در بیت کوین کمی عجیب به نظر می رسد.

بورس کالای شیکاگو

کاهش ارزش بیت کوین و اتریوم متاثر از بورس کالای شیکاگو

سلمانی اضافه می کند: نقطه آغاز سقوط ارزشی بیت کوین در اولین چهارشنبه جولای امسال بود و این نخستین باری بود که در دو سال اخیر، ارزش شاخص ترین ارزهای دیجیتال به کمتر از ۹ هزار و ۵۰۰ دلار می رسید و علت اصلی آغاز این روند کاهشی در بازار ارزهای دیجیتال تاثیرپذیری محسوس بیت کوین و اتریوم از بورس کالای شیکاگو بود و با یک نگاه اجمالی به وضعیت بازار در یک ماه اخیر، متوجه تاثیرناپذیری ارزهای شاخصی همچون ریپل و بیت کوین کش از روند کاهشی بازار خواهیم شد، زیرا این ارزها ارتباط چندانی با بازار بورس کالای شیکاگو نداشتند و و از این رو التهابات قابل توجهی را تجربه نکردند.

وی ادامه می دهد: یکی دیگر از دلایلی که موجب سقوط بیش از ۱۰ درصدی بیت کوین شد نیز افزایش ارزش برخی از سهم های شاخص در بازار بورس کالای شیکاگو بود که به صورت مستقیم بر میزان اشتیاق خریداران بیت کوین در ماه آینده تاثیر گذاشت و در حقیقت بازار را از خریدار خالی کرد.

قابل ذکر است که دیو بالتر، مدیر یکی از شرکت های اصلی نظام بلاک چین و سرمایه داری نیز چندی پیش در مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبرگ گفته بود: " به نظر می رسد، علت اصلی شکل گیری روند کاهشی در بازار ارزهای دیجیتال، ایجاد فشار برای پرداخت قراردادهای آتی که تا پایان ماه مهلت داشته، بوده است."

رمز نگاری

در مقابل، جف درمن، مدیرعامل یک شرکت سرمایه داری دیگر در کانادا نیز با انتقاد از نحوه عرضه ارزهای غیرشاخص در بازار، اظهار کرده بود: " تنها نیمی از فعالان فضای اقتصادی رمزنگاری در بزرگترین فستیوال این حوزه شرکت کردند و این موضوع نشان می دهد که بیش از نیمی از اهالی این فضا، هیچ فعالیتی برای رشد بازار در ابعاد وسیع تر نمی کنند. حجم مبادلات به شدت پایین آمده و ظهور حرکت در بازار برای ماه ها به طول خواهد انجامید."

منتظر بیت کوین زدگی بازار در سپتامبر باشید

مجتبی رفیعی، کارشناس و فعال اقتصاد دیجیتال معتقد است، راه اندازی و تاسیس پلت فرم جدید در نحوه توزیع ارزهای غیرشاخص عامل مهمی در ایجاد روند کاهشی اخیر در بازار ارزهای دیجیتال بوده و راه انداز پلتفرم باکت در آمریکا موجب گریز تعداد زیادی از مشتریان بیت کوین به سمت ارزهای غیر شاخص شده است.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایمنا، می افزاید: ارائه دهنده اصلی قراردادهای بلند مدت ارزهای دیجیتال در هفته گذشته طبق یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد که قصد دارد سرویس و پلتفرم جدید خود، باکت را در روز بیست و سوم سپتامبر سال جاری افتتاح کند و بی شک افزایش میزان دسترسی مشتریان بازار به انبارهای باکت، یک فضای بیت کوین زدگی در بازار ایجاد خواهد کرد.

پلتفرم باکت

رفیعی اضافه می کند: در موقعیت عادی، رونمایی از یک سرویس قراردادهای بلند مدت بر پایه معاملات بلاک چین باید بازار را وارد فاز افزایشی کند اما رونمایی از باکت در حالی صورت می گیرد که تا پیش از آن سرویس‌های بلند مدت محدودی در اختیار کاربران بوده و همین امر موجب افزایشی تر شدن روند بازار پس از ارائه این خدمت خواهدشد.

وی ادامه می دهد: شاهراه های سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال سعی می کنند تا ماه سپتامبر ارزش ارزهای شاخص را به حداقل ممکن برسانند تا بتوانند با بهره گیری صحیح از روند معاملاتی بازار از خدمت جدید به بهترین شکل استفاده کنند. در حقیقت سرمایه گذاران فرعی بازار اکنون با ترس از دست دادن فرصت بهره وری مواجه شده اند و می خواهند سرمایه شان دچار ریسک نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گمانه زنی ها پیرامون وضعیت بازار ارزهای دیجیتال در ماه های آتی در حالی صورت می گیرد که هنوز مجوزی برای صدور مجدد گرام در بازارهای رمزنگاری شده صادر نشده و مدیریت پلتفرم باکت نیز هنوز اطلاعاتی از نحوه سرویس دهی جدید خود به کاربران منتشر نکرده است..!

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

اخبار مرتبط:

کد خبر 394185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.