افزایش سرانه فضای سبز شهری در تیران/سهم هر شهروند ۱۲ مترمربع

فضای سبز قلب تپنده هر شهر است که با ایجاد محیطی متفاوت و برگرفته از الگوهای طبیعی برای شهروندان، جلوه و نمایی دیگر به شهر می‌بخشد و به شادابی و طراوت محیط می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود مناظر طبیعی و پارک‌ها در شهرها ضروری است. شهروندان خسته هیاهوی زندگی شهری به پناهگاهی نیاز دارند تا مدتی هر چند کوتاه در آن به استراحت بگذرانند و خستگی کار روزانه را از تن بیرون کنند؛ اما این مسئله تنها توجیه ضرورت احداث و توسعه پارک‌ها و فضای سبز شهری نیست؛ کاستن از آلودگی هوای محیط، افزایش لطافت و رطوبت هوا، پیشگیری از فرسایش خاک حاصلخیز و افزایش زیبایی نما و منظر شهری از دیگر کارکردهای این فضاها در محیط شهری است.

برقراری توازن بین جمعیت ساکن و مساحت فضای سبز همواره از دغدغه‌های مدیران شهرهای بزرگ بوده است، اما شهرهای کوچک برای افزایش سرانه فضای سبز با مشکلات کمتری مواجه هستند به‌ویژه اگر از مزیت هم‌جواری با باغات و مزارع حاشیه شهر نیز برخوردار باشند.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت فضای سبز شهر تیران‌کرون و طرح‌های حفظ و توسعه آن با حسن شفیعی، شهردار تیران‌کرون گفت‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سرانه فضای سبز در شهر تیران چند مترمربع است؟

در حال حاضر سرانه فضای سبز شامل پارک‌ها و درختکاری‌های انجام شده در معابر و خیابان‌ها در شهر تیران و کرون، ۱۱ مترمربع است. سرانه استاندارد فضای سبز برای این شهر ۱۲ مترمربع است که با اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه در این زمینه در آینده نزدیک به این حد می‌رسیم.

در حال حاضر چند پارک در شهر تیران وجود دارد؟

در حال حاضر پنج پارک در این شهر وجود دارد. پارک آزادگان مهم‌ترین بخش فضای سبز شهری است که از نظر امکانات و حیطه‌بندی در وضعیت بهتری قرار دارد. پارک‌های سادات، شهروند، الغدیر و کوهستان هم در مناطق مختلف وجود دارد که از نظر مساحت و امکانات در رده‌های بعدی قرار دارد. مدیریت شهری تیران قصد دارد طرح توسعه و تجهیز پارک‌ها را اجرا کند. پارک‌های محله‌ای هم در مقیاس کوچک‌تر احداث می‌شود.

چه طرح‌هایی برای افزایش سرانه فضای سبز شهری و تحقق حد مطلوب درنظر دارید؟

برای افزایش سرانه فضای سبز، احداث دو پارک جدید در مناطق بهارستان و ساحلی شهر پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر  طرح درختکاری در باغچه‌ها و بعضی میادین شهر اجرا می‌شود و درختان بعضی پارک‌ها هم جایگزین می‌شود.

با توجه به اینکه بعضی از درختان شهر در سالیان گذشته به دلیل خشکسالی و شیوع آفات از بین‌رفته‌ است، طرح اصلاح یا جایگزینی آن‌ها و درخت‌های جدید هم انجام می‌شود.

شهرداری‌ها در حد امکانات موجود و اعتباراتی  که در اختیار دارند برای توسعه فضای سبز تلاش می‌کنند، اما بخش مهم دیگری که شامل حفظ این فضاهاست با همکاری شهروندان ممکن است. شهروندان باید با احساس مسئولیت در این زمینه همکاری کنند.

آب مورد نیاز فضای سبز از چه طریقی تامین می‌شود؟

در حال حاضر آب مورد نیاز برای مشروب کردن فضای سبز از چاه‌های آبی تامین می‌شود که مصرف غیر شرب دارد. مدل‌های نوین آبیاری مانند آبیاری تحت فشار و قطره‌ای برای مدیریت  مصرف در بعضی مناطق اجرا شده است، اما استفاده از روش‌های کاهنده مصرف آب در همه بخش‌های طرح توسعه فضای سبز جزو اولویت‌ها است.

آیا طرحی برای استفاده از پساب تصفیه شده در فضای سبز در نظر دارید؟

از آنجا که پروژه فاضلاب شهری تیران و کرون هنوز به بهره‌برداری نرسیده  است، شهرداری هم سهم‌ پساب در اختیار ندارد تا در فضای سبز و سایر مصارف ممکن از آن استفاده کند. پس از افتتاح این پروژه سهم پساب شهرداری در توسعه و حفظ کمربند سبز حاشیه شهر، فضای سبز آرامستان و پارک وجین استفاده خواهد شد.

برای مناسب‌سازی پارک‌ها و فضای سبز و استفاده افراد توان‌خواه از این مناطق چه طرح‌هایی اجرا شده است؟

مناسب‌سازی و تسهیل شرایط برای حضور معلولان جانبازان و سالمندان در همه فضاهایی سبز شهری انجام شده است. در طرح احداث پارک‌های جدید هم مناسب‌سازی جزو مهم‌ترین اولویت‌های پیش‌بینی شده است.

استانداردسازی وسایل‌ بازی برای کودکان نیز مورد توجه بوده است و در همه پارک‌ها انجام شده است.

کد خبر 394183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.