ترامپ: آمریکا به کردها تعهدی نداده است

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین المللایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نامه ترامپ به اردوغان را به طنز کشید

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا و رقیب سابق ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این مطلب طنزآمیز خود در توئیتر را در قالب یک نامه‌ خیالی جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا به نیکیتا خروشچف، از رهبران شوروی سابق منتشر و متن آن را با طعنه به محتوای نامه اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او، تنظیم کرد. اخیراً گزارش شد که ترامپ در این نامه جنجالی خود به اردوغان متنی سطح پایین را به کار برده و خطاب به رئیس جمهور ترکیه گفته‌ است: "سختگیر نباش! احمق نباش!"؛ نامه‌ای که ظاهرا اردوغان بعد از خواندنش به سطح آشغال انداخته است.کلینتون برای این پست جنجالی خود، از ظاهر سربرگ نامه رسمی رئیس جمهور آمریکا به رهبر شوروی سابق استفاده کرده و تاریخ ارسال این نامه را نیز ۱۶ اکتبر ۱۹۶۲ (زمان بالا گرفتن بحران موشکی کوبا) درج و در بالای آن نیز به شوخی نوشته است:"در بایگانی یافته شده است". کلینتون در ابتدای این نامه خیالی نوشته است: "رهبر خروشچف عزیز. عوضی نباش! باشه؟" در ادامه این متن آمده است: "موشک هایت را از کوبا خارج کن. بعد همه خواهند گفت، وای خروشچف! تو بهترین هستی! اما اگر این کار را نکنی همه به تو می‌گویند عوضی و به کشور شما خواهند گفت:شوروی آشغالدونی! تو در این مورد واقعا داری منو عصبی می‌کنی! بعدا به تو زنگ می‌زنم! بغلت می‌کنم! جان اف. کندی". هنوز ترامپ به این پست هیلاری کلینتون واکنشی نشان نداده است هر چند که همه منتظر هستند تا ترامپ با پست های کنایه‌آمیز مشابهی پاسخ کلینتون را بدهد. ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۷ در واکنش به انتشار کتاب خاطرات انتخاباتی هیلاری کلینتون، تصویری طنز را منتشر کرد که در آن این وزیر خارجه اسبق آمریکا در اثر ضربه چوب گُلف نقش زمین شده است. جولیان بورگر، دبیر بخش امور بین‌الملل گاردین متذکر می‌شود، در واقعیت نامه ترامپ به اردوغان قرار است در کنار نامه‌های روسای جمهور شاخص اسبق آمریکا نظیر آبراهام لینکلن و روزولت روانه بایگانی اسناد می شود.

ترامپ: اسرائیل و اردن خواستند تعداد محدودی نیروهای آمریکایی در سوریه بمانند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت، ضرورتی ندارد نیروهای آمریکایی به جز محافظت از حوزه‌های نفتی در سوریه باقی بمانند چون این منطقه، قلمروی بسیار خطرناکی است. وی در جریان نشست کابینه به خبرنگاران گفت: فکر نمی‌کنم این امر ضرورتی داشته باشد. نمی‌خواهم سربازان در منطقه بمانند. این قلمرویی بسیار خطرناک است. به جز محافظت از حوزه‌های نفتی ضرورتی برای این کار وجود ندارد. این یک مساله متفاوت است اما ما باید از نفت محافظت کنیم. اسرائیل و اردن از ما خواسته‌اند تا تعداد کمی از نیروهای خود را در بخش‌های هم مرز سوریه با آنها مستقر کنیم. این یک بخش کاملا متفاوت است. ما گروه کوچکی از نیروها را در آنجا داریم و از نفت حفاظت می‌کنیم. اما به عقیده ما دلیلی برای این کار وجود ندارد.اظهارات ترامپ پس از آن مطرح شده که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران در افغانستان گفته بود، ایالات متحده در حال بررسی نگهداشتن تعدادی از نیروهایش در سوریه برای حفاظت از حوزه‌های نفتی است تا به دست داعش نیفتد. دونالد ترامپ اخیرا در تصمیمی نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه خارج کرد که این اقدام، آغاز عملیات نظامی ترکیه به این منطقه بود. رئیس جمهوری آمریکا همچنین از کمک رسانی دولتش به کردها در سوریه نیز دفاع کرد اما گفت: ایالات متحده برای ۴۰۰ سال تعهدی برای حفاظت از کردها نداده است. ما به کردها کمک کردیم اما آنها فرشته نیستند با این حال به آنها کمک کردیم.

ترامپ: آمریکا به کردها تعهدی نداده است که تاابد در سوریه بماند

آمریکا هرگز به کردها تعهدی نداده است که تا ابد در سوریه باقی بماند تا از آنها حمایت کند. وی همچنین عنوان داشت: نیروهای آمریکایی در مرحله نخست به مناطق دیگر منتقل می‌شوند اما در نهایت به آمریکا باز خواهند گشت. رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد: در صورتی که ترکیه رفتار و عملکرد درستی در سوریه نداشته باشد با تحریم‌ها و تعرفه‌ها رو به رو خواهد شد. ترامپ همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا تعداد کمی از نیروهای نظامی خود را در سوریه و در نزدیکی مرز اردن باقی خواهد گذاشت.از سوی دیگر، اهالی شهر "قامشلی" واقع در شمال شرق استان "الحسکه" سوریه، کاروان نظامیان آمریکایی را حین خروج از این شهر به سمت عراق با پرتاب سنگ، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی‌های گندیده بدرقه کردند. این اقدام اهالی شهر قامشلی در اعتراض به مواضع آمریکا و تصمیم رئیس جمهوری این کشور مبنی بر عقب‌نشینی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد صورت گرفت. اخیرا آنکارا و واشنگتن به توافقی برای تعلیق عملیات "چشمه صلح" دست یافتند که براساس آن منطقه امن در شمال سوریه باید تحت سیطره ارتش ترکیه باشد و کردها نیز از آنجا عقب‌نشینی کنند. ترکیه از نهم اکتبر عملیاتی برون مرزی علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) در شمال شرق سوریه آغاز کرده و پیش از آن نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیروهای خود را از دو پایگاه در آن منطقه خارج کرد که با انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای روبرو شد. عملیات ترکیه این نگرانی را به وجود آورده است که شبه‌نظامیان داعشی از زندان‌های تحت کنترل کردها در شمال سوریه فرار کرده و دوباره خودشان را سازماندهی کنند. اما آنکارا این نگرانی‌ها را "بی‌اساس" می‌داند.

سناتور منندز: پامپئو در موضوع سوریه انگار در یک جهان موازی دیگر زندگی می‌کند!

سناتور باب منندز، دموکرات ارشد در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: فکر می‌کنم مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک جهان جایگزین موازی زندگی می‌کند. خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که به حمله ترکیه به این منطقه منجر شده، خیانت به کردهایی است که در کنار نیروهای ما و برای پایان دادن به تهدید داعش جنگیدند و کشته شدند. سناتور منندز همچنین گفت: خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه همچنین باعث تضعیف اسرائیل و تقویت ایران می‌شود و خیانتی به سیاست خارجی ما در قبال روسیه است که پیروز بزرگ این کارزار است. بر اساس توافق آتش‌بس با میانجی‌گری مایک پنس، معاون ترامپ، هیچ تضمینی برای منافع ما و مبارزه با روی کار آمدن مجدد داعش، وجود ندارد. این سناتور دموکرات همچنین ادامه داد: همه در منطقه در حال ارزیابی و تفکر مجدد درباره این هستند که اتحادشان چطور باید باشد. ترامپ این فاجعه را ایجاد کرده و فکر می‌کنم یک تهدید جدی برای پاکسازی قومی کردها در حال رخ دادن است. ترامپ و پامپئو هر دو این آتش‌بس را مورد استقبال قرار داده‌اند، اگرچه منتقدان به سیاست خارجی ترامپ، ایالات متحده را متهم می‌کنند که همه چیز را در منطقه به ترکیه واگذار کرده است.

ترامپ: "نیویورک تایمز" را دیگر در کاخ سفید نبینم!

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به فاکس نیوز گفت: دیگر نمی‌خواهیم این روزنامه را در کاخ سفید داشته باشیم. ما احتمالا به اشتراک این روزنامه و همچنین روزنامه "واشنگتن پست" پایان می‌دهیم. ترامپ همچنین مدعی شد، نیویورک تایمز از خوانندگانش بابت پوشش ضعیف اخبار رئیس جمهور عذرخواهی کرده است؛ رئیس جمهوری آمریکا به ادعاهای پیشین خود درباره نامه ارسالی از این روزنامه به مشترکانش در پی انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد. ترامپ که به صورت دائمی رسانه‌ها را بابت پوشش ناعادلانه از کاخ سفید مورد انتقاد قرار می‌دهد، رسانه‌ها را فاسد خوانده است.

کد خبر 394166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.