حرکت قیمت خودرو به سمت واقعی شدن!

رکود و شیب تند قیمت‌ها در بازار خودرو از داخلی گرفته تا خارجی از جمله شرایط حاکم بر این بازار در سال‌های اخیر بوده است رکودی که با وجود کاهش نسبی قیمت‌ها در این بازار ادامه یافت و گویا مشتریان در انتظار شکسته شدن نرخ‌ها ، فعلاً نسبت به خرید منصرف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا با نگاهی بر بازار خودروهای داخلی و خارجی در کشور، به‌ وضوح با کاهش نرخ‌هایی مواجه می‌شویم که بنا به گفته سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تا همین چند ماه گذشته با افزایش ۴۰ درصدی به فروش می‌رسیدند. هرچند روند نزولی قیمت مختص همه خودروها نبوده و برخی محصولات ثبات خود را حفظ کرده‌اند، اما شرایط کلی بازار از کاهش قیمت حکایت دارد.

البته سوال مهمی که ذهن را درگیر می‌کند این است که این شیب نزولی ریشه در چه عواملی دارد؟!

فعالان بازار خودرو دو دلیل عمده را برای روند نزولی قیمت خودرو مطرح می‌کنند که عبارت از افزایش عرضه خودرو به بازار و کاهش نرخ ارز است؛ کاهشی که از اواخر مردادماه آغاز شد. چنین گفته می‌شود که دلیل دیگر برای کاهش نرخ خودرو، تاحدودی نیز به اظهارات اخیر وزیر صنعت‌، معدن و تجارت، مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۸۵ میلیون یورو میان خودروسازان و قطعه سازان بر اساس توافق میان آنهاست و اینکه قطعاتی که از خارج وارد می‌شود در داخل ساخته شود.

همچنین تفاهم دیگری در حال آماده شدن است که بر اساس آن سرانجام در یک برنامه سه‌ساله تا سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از قطعات موردنیاز صنعت خودروسازی در داخل ساخته خواهد شد.

البته از موضوع ورود قوه قضاییه به تولیدات داخلی خودرو و بازداشت برخی مدیران خودرویی نیز نباید گذشت که پس از آن خبر از تحویل خودروها به مشتریان داده شد.

قیمت خودرو در حال واقعی شدن است

موضوع این است که وقتی نرخ خودرو در مقایسه با ماه‌های گذشته با کاهش مواجه شده است و خیلی‌ها فروشنده شده‌اند، چرا بنا بر اظهارات مسئولان و فعالان این بخش هنوز خریدار چندانی وجود ندارد؟

دلیل اصلی این موضوع از دیدگاه فعالان این صنعت، نااطمینانی به شرایط بازار و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان است. این رکود سنگین در بازار خودرو، در حالی است که در زمان فعلی باید شاهد رونق این بازار باشیم اما قیمت‌ها در مقطعی از زمان به میزانی رشد یافت که اکنون نیز با افت نرخ، هنوز هم‌ توان مالی مردم امکان خرید را به آن‌ها نمی‌دهد.

گزارش میدانی از برخی بنگاه‌های معاملات خودرو در شهر اصفهان و همچنین بررسی قیمت خودروها در فضای مجازی نیز حاکی از آن است که قیمت خودرو نسبت به ماه‌های ابتدای سال روند نزولی گرفته درحالی‌که مشتری چندانی برای خرید وجود ندارد.

در همین ارتباط حمیدرضا قندی رئیس اتحادیه فروشندگان خودری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تائید کاهش نرخ خودرو نسبت به ابتدای سال، می‌گوید: در آغاز سال نرخ‌ها به میزان زیادی افزایش یافت و منجر به کناره‌گیری مشتریان از خرید شد. در واقع پس از نوسانات شدید قیمتی در این بازار که به دلیل نوسانات نرخ ارز ایجاد شد با کمبود مشتری مواجه شدیم و به شدت از تقاضای خرید اتومبیل کاسته شد به‌نحوی‌که بازار در یک رکود تورمی بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد.

وی با اعلام اینکه اتحادیه نمایشگاه‌داران دخالتی در تغییرات قیمت خودرو ندارد، می‌گوید: با آغاز کاهش نرخ ارز، شرایط در این بازار تغییر کرد به‌طوری‌که به‌تدریج نرخ خودروی داخلی کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی و خودروی خارجی هم کاهش ۳۰ درصدی پیدا کرد.

قندی می‌افزاید: مورد دیگر موثر بر افت قیمت خودروهای داخلی، کاهش تقاضای مردم برای خرید بود. البته که سرانجام چنین اتفاقی در هر بازاری، شکسته شدن نرخ‌ها است و علت مهم‌تر تحویل به‌موقع خودرو از سوی خودروسازان بود زیرا معمولاً یکی از دلایل مهم برای گرانی خودرو انبار کردن آن‌ها و تحویل ندادن به مشتری است.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودری اصفهان اضافه می‌کند: این مشکل تا حدود زیادی حل شد. تا جایی که قیمت‌ها در حال واقعی شدن است.

وی تصریح می‌کند: اگرچه با وجود افت نرخ‌ها رکود در بازار خودروهای داخلی و خارجی وجود دارد اما با گذر زمان، مشتریان هم به بازار اعتماد خواهند کرد و خرید خود را انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با میزان کیفیت خودروی داخلی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در پنج سال گذشته به‌جای قطعات فرانسوی از نوع چینی و ایرانی استفاده ‌شده است، خودروی داخلی کیفیت مورد انتظار را ندارد هرچند دو سال اخیر تا حدودی بهتر شده است.

احتمال کاهش بیشتر نرخ خودرو تا پایان سال

همچنین احمدرضا مولوی که از نمایشگاه داران اصفهان است در رابطه با وضعیت بازار خودرو به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با بررسی  قیمت‌ها از اواخر فروردین‌ماه به بعد، کاملاً مشخص است که اکنون نسبت به آن زمان، بازار خودرو با کاهش نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصدی مواجه شده است.

وی یادآور می‌شود: از فروردین‌ماه تا اواخر خردادماه بازار خودرو به‌طور افزایشی پیش رفت اما از اوایل تیرماه بازار خودرو روند کاهشی به خود گرفت.

مولوی افزود: با مقایسه‌ای از تفاوت نرخ ارز در اواخر سال گذشته، نسبت به ماه‌های اخیر، بالا بودن نرخ خودرو حتی باوجود جریان کاهشی اخیر، غیرقابل‌انکار است و لازم است کاهش بیشتری صورت پذیرد.

به گفته این فعال تأثیر روانی کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو به میزانی بوده که در همین مدت‌زمان کوتاه منجر به این میزان سقوط در نرخ خودرو شده است اما به دلیل آنکه هنوز نرخ‌ها با توان مالی مردم هماهنگ نیست بازار بدون خریدار است زیرا مشتری به دنبال ثبات بیشتر، دست از خرید کشیده است.

وی تصریح می‌کند: مشتریان واقعی که نیاز به خودرو دارند خرید خود را انجام می‌دهند. اما به‌طورکلی تعداد معاملاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد بسیار اندک است و قیمت‌ها نیز با شیب کند رو به کاهش است.

مولوی در مورد احتمال کاهش بیشتر نرخ‌ها در نیمه دوم سال می‌گوید: انتظار برای کاهش نرخ‌ها منطقی به نظر می‌آید زیرا اکنون حباب قیمتی تا حدودی از بین رقته و هرچه می‌گذرد نرخ خودروهای داخلی معقول‌تر می‌شود. در حوزه خودروهای وارداتی باوجود ممنوعیت واردات اما به دلیل حذف واسطه‌ها قیمت‌ها رو به کاهش است.

این فعال حوزه خودرو تأکید می‌کند: باوجود کاهش نسبی قیمت خودرو زمانی به‌طور قطعی بازار خودرو به آرامش خواهد رسید و نرخ‌ها واقعی می‌شوند که عرضه این محصول اعم از داخلی و خارجی بیش از تقاضا شود در غیراین صورت با شرایط عرضه کنونی خودرو به بازار، روند کاهش قیمت‌ها بسیار کند خواهد بود.

کد خبر 394161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.