مونسان: باوجود شرایط سخت اقتصادی در جذب گردشگر شاهد رونق هستیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگری ایران با وجود تمام مولفه‌های تهدید کننده همچنان مسیر رو به جلو خود را ادامه می دهد و نه‌تنها در جذب گردشگران بین المللی بلکه در گردشگری داخلی نیز با وجود شرایط سخت اقتصادی شاهد رشد و رونق هستیم.

به گزارش ایمنا، علی اصغر مونسان وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در نشست فعالان بخش خصوصی گردشگری ایران و عمان که با حضور وزرای گردشگری دو کشور صبح امروز _سه شنبه ۳۰ مهرماه_ در عمان برگزار شد، اظهار کرد: از حضور خود در کشور همسایه، دوست و برادر عمان، ابراز خرسندی می‌کنم و از دعوت شما به این کشور زیبا و مروج صلح و دوستی بسیار سپاس‌گزار هستم؛ بی‌تردید یکی از مهم ترین انگیزه ها و محور های این سفر، موضوع مهم گردشگری است چرا که امروزه همگان به ظرفیت های اعجاز انگیز صنعت گردشگری ایمان آورده اند.

او افزود: در واقع در عصری که ابزارها و فناوری ها در صنعت و کشاورزی به طور روزافزونی جایگزین نیروی انسانی می‌شود، صنعت گردشگری پرظرفیت خدماتی و صادراتی جهان می تواند نجات دهنده جوامع از فقر و بیکاری باشد؛ گردشگری تنها صنعت، فارغ از چالش‌های مبتلا به صنایع دیگر است؛ سرعت ایجاد اشتغال بالا، سرمایه‌گذاری کم به ازای هر شغل، فراگیر بودن، توزیع عادلانه ثروت و درآمد از مزایای صنعت گردشگری است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد:‌ برخورداری از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و نقش تاثیرگذار در دیپلماسی فرهنگی، صنعت گردشگری را به عرصه‌ای چندوجهی و کارآمد تبدیل کرده است؛ ایجاد اشتغال فراگیر، کاهش فقر و فرصت های برابر در فضای گردشگری امکان پذیر است.

مونسان افزود:‌ گردشگری به عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان گام های شتابانی را برای احراز جایگاه نخست بر می دارد؛ با اتکا به این صنعت دیگر هیچ کشوری نگران تمام شدن منابع طبیعی و تجدید ناپذیر خود نیست.

وی بیان کرد: گردشگری ایران با وجود تمام مولفه‌های تهدید کننده همچنان مسیر رو به جلو خود را ادامه می دهد و نه‌تنها در جذب گردشگران بین المللی بلکه در گردشگری داخلی نیز با وجود شرایط سخت اقتصادی شاهد رشد و رونق هستیم و بر اساس اعلام سازمان جهانی جهان‌گردی رتبه دوم رشد گردشگری در جهان را از آن خود کرده‌ایم؛ سال گذشته بیش از ۵۰درصد رشد گردشگر ورودی را پشت سر گذاشتیم؛ آمار گردشگران ورودی در نیمه نخست سال جاری با چهار میلیون و ۹۹۸هزار و ۲۱۵ نفر گردشگر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶درصد افزایش داشته است.

رشد ۳۶۲درصدی گردشگران ورودی از عمان در ۶ ماه نخست امسال

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: تنوع شاخه‌های گردشگری بسته‌ای جامع را برای هر سلیقه ای در ایران فراهم کرده است؛ همچنین راه‌اندازی لاین‌های جدید گردشگری و ایجاد و گسترش ترم های جدید گردشگری همچون بوم گردی ها و بوتیک هتل ها به صنعت گردشگری ایران رونق و شتاب بخشیده است.

وی افزود: اجرای ایده شهر گردشگر، تدوین سند توسعه گردشگری کشور، برند ملی گردشگری کشور و برنامه اقدام ملی با مشارکت سازمان جهانی گردشگری از جمله گام‌های تازه ما در گردشگری است. همچنین ۲۴۵۱ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست و بیش از چهار و ۵۰۰ موافقت اصولی صادر شده است؛ حمایت های قانونی از سرمایه گذاران و ارائه تسهیلات برای سرمایه گذاری در این بخش روند مطلوبی را طی می کند. روان سازی فرایند صدور مجوز و کاهش زمان آن موجب تسریع در اجرای پروژه ها شده است و همه چیز نشان از شکوفایی اقتصادی نوظهور در کشورمان در آینده ای نه چندان دور دارد.

مونسان با اشاره به اینکه ارتباط عمیق دو کشور را باید در تاریخ دو ملت، دین، فرهنگ و آداب و رسوم مشترک جستجو کرد، اظهار کرد: در روابط با کشورهای دیگر، کشور عمان جایگاهی خاص برای ما دارد؛ ما همواره در جهت گسترش روزافزون رابطه دو کشور و ارائه تسهیلات به اتباع و شهروندان عمانی گام برمی داریم به طوری که لغو روادید برای شهروندان عمانی نشان از اراده دولت جمهوری اسلامی ایران در مسیر آسان سازی امکان سفر است؛ در شش ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۴۹هزار گردشگر ورودی از عمان داشتیم که رشد ۳۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ظرفیت های زیادی در کشورمان برای ارائه تسهیلات به گردشگران عمانی داریم و تنوع شاخه‌های گردشگری از جمله نقاط قوت ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت دریایی برای افزایش مسیرهای دسترسی با هدف کاهش هزینه سفر انجام می شود، گفت: با مشارکت بخش خصوصی در هر دو کشور امکان تعمیق روابط و ایجاد زمینه‌های تازه در توسعه گردشگری هر دو کشور وجود دارد.

کد خبر 394156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.