شهرهای آینده چگونه خواهد بود؟

مولفه "خودکارسازی" تبدیل به رکن اساسی زندگی شهری شده است و از این رو کلانشهرهای توکیو، سنگاپور و دبی در حال تبدیل شدن به نمونه‌های اولیه "شهرهای روباتی" هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روبات‌ها از دیرباز شخصیت‌های اصلی فیلم‌ها و داستان‌های علمی تخیلی بوده‌اند و همواره در آزمایشگاه‌ها و کارخانجات مورد بررسی و تحقیقات ساختاری قرار می گرفتند. هر چند این ماشین‌های خودکار هنوز هم به اندازه کافی کارآمد نیستند ولی نفوذ مداوم آن‌ها، نه تنها در تخیلات آدمی که در روند زندگی‌، هر روز بیش از پیش دیده می‌شود.

امروزه تأثیر این آدمک‌های ماشینی در شهرها و در پاسخ به فرصت‌ها و چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بهداشتی، فضاها و زندگی‌های شهری به طور واضح و مشخصی دیده می‌شود؛ چرا که هرچه شهرها گسترده‌تر شوند، دامنه مدیریتی آن‌ها نیز گسترش می‌یابد و این امر امکان مدیریت آن‌ها، تنها با استفاده از نیروی انسانی را پایین می‌آورد.

در حال حاضر نیز رخدادهای ناشی از زندگی شهر نظیر ترافیک سنگین، خدمات عمومی ضعیف، صف‌های طولانی بانک‌ها، بیمارستان‌ها و خرید، سرعت پایین دریافت سفارشات، اینترنت ناکارآمد و ضعیف، ازدحام جمعیت و آلودگی‌های زیست‌محیطی و جوی همگی حاکی از مدیریت ضعیف و سیستم‌های ناکارآمد شهری است که برای بهبود به سیستم‌های خودکار و راهکارهای رباتیک نیاز دارند.

در طول چند سال اخیر مدیران شهری بسیاری از شهرهای بزرگ هم‌چون دبی، سنگاپور، شنژن، لندن، سان‌فرانسیسکو، سئول و توکیو با تغییر مثبت دیدگاه خود به سمت ضرورت "خودکارسازی" برای داشتن آینده بهتر شهری، چه به صورت عملی و برای تسهیل زندگی روزمره و چه به صورت نمادین و برای بهبود روند مدیریت شهرها، در حال استفاده هر چه بیشتر از روبات‌ها در فضاهای اجتماعی هستند. بدین ترتیب خودکارسازی شهرها با روندی متناسب در حال انجام است و هرچند در مناطق زیادی به کار گرفته نمی‌شود ولی سه شهر بزرگ دنیا در حال تبدیل شدن به اولین شهرهای روباتی در دنیا هستند. موفقیت پروژه‌های ارائه شده در این سه شهر نشان می‌دهد که مهم نیست در چه زمینه‌ای، ولی استفاده از روبات‌ها، راهکاری برای دستیابی به آینده جهانی بهتر بر اساس یک تصور ملی خاص به حساب می‌آید. در ادامه به معرفی این شهرها می‌پردازیم.

توکیو

هم اکنون دولت ژاپن در حال آماده شدن برای میزبانی المپیک ۲۰۲۰ است و قصد دارد از این رویداد برای نمایش بسیاری از فن‌آوری‌های جدید روباتیک موجود در جهان استفاده کند. بنابراین توکیو در حال تبدیل شدن به یک آزمایشگاه زندگی شهری است. نهاد مذکور در سال ۲۰۱۴ توسط "شورای تحقق انقلاب روباتیک" توسط دولت ژاپن تأسیس شد و هدف اصلی آن تجدیدحیات اقتصادی ژاپن، برندسازی فرهنگی و بازنمایی‌های بین‌المللی است.

به منظور تحقق این هدف، ژاپن از المپیک ۲۰۲۰ برای معرفی و تأثیرگذاری "فن‌آوری‌ در جهان" استفاده خواهد کرد. در این راستا، این کشور قصد دارد که برای جابجایی گردشگران در سطح شهر از تاکسی‌های رباتیک استفاده کند، با صندلی‌های چرخدار هوشمند به استقبال مشارکت‌کنندگان پاراالمپیک در فرودگاه برود و در تمامی بخش‌ها از روبات‌هایی بهره بگیرد که به ۲۰ زبان مختلف دنیا خوش‌آمدگویی و خدمات‌رسانی می‌کنند. اقدامات توکیو به صورت عینی بیانگر چگونگی کنترل روند ایجاد یک دولت شهری رباتیک است.

سنگاپور

سنگاپور شهری هوشمند است که با هدفی متفاوت روی ربات‌ها تحقیق و آزمایش انجام می‌دهد. هدف این شهر "توسعه فیزیکی سیستم‌های موجود شهری برای بهبود مدیریت و کنترل شهر" است.

در این شهر، روایت ملی "ربات‌های آینده‌نگر" به سیستم‌های خودکار و روبات‌ها به‌عنوان یک پدیده طبیعی در اکوسیستم هوشمند موجود شهری نگاه می‌کند و به این ترتیب دیدگاه خود را با استفاده از روبات‌های مستقل تحویل‌دار و اتوبوش‌های شاتل بدون راننده EZ۱۰ گسترش داده است. از سوی دیگر انجام خدمات تمیزکاری اتاق‌ها، تحویل ملافه‌های تمیز و سایر خدمات هتل‌ها، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و تحویل غذا در رستوران‌های این شهر بر عهده ربات‌ها قرار دارد. کودکان سنگاپوری از دوران پیش‌دبستانی با چگونگی کارکرد ربات‌ها آشنا و برای آینده رباتیک شهری خود آماده می‌شوند.

دبی

دبی، یکی دیگر از نمونه‌های اولیه شهرهای رباتیک در جهان است که تصمیم دارد تحت نظارت دولت به شهری کاملا هوشمند تبدیل شود. البته هدف این شهر از هوشمند و رباتیک شدن بهبود کارایی سیستم‌ها نیست دبی در تلاش است که با استفاده از خدمات خودکار، تبدیل به "شادترین شهر روی زمین" شود. آزمایشات رباتیک این شهر نشان می‌دهد که دولت اقتدارگرای آن در جستجوی یافتن راهکارهای ابتکاری برای استفاده از روبات‌ها در بخش خدمات عمومی، حمل و نقل، ایستگاه‌ها، خدمات و نیروی پلیس و نیز سیستم‌های کنترل، نظارت و بررسی شهری است.

مقامات این شهر در تلاش برای رسیدن به رهبری تکنولوژیک منطقه، اقدام به ارائه پروژه‌هایی هم‌چون پرواز تاکسی‌های پرنده بدون راننده در شهر کرده‌اند تا جهان را از ورود دنیای عرب به صحنه نوآوری‌های فن‌آورانه جهانی مطلع سازند. آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که در صورت موفقیت پروژه افسران پلیس PAL Robotics در بارسلون وسایل نقلیه OUTSAW در سنگاپور، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۵ درصد از نیروی پلیس خود را با ربات‌ها جایگزین خواهد کرد.

کد خبر 394151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.