دغدغه‌ تاکسیرانان کرمانشاه از سختی‌های شغلشان

عصر ارتباطات و اینترنت است و با فعالیت اسنپ، تپسی و تاکسی‌های اینترنتی، بازار کاسبی تاکسی‌دارانی که این شغل تنها راه درآمد آن‌ها است، رو به کساد رفته و این روزها کمتر کسی وقت خود را برای انتظار کشیدن در صف تاکسی، کنار خیابان می‌گذراند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رانندگان تاکسی که از قدیم در گرما و سرما، خیابان‌های شهر را بالا و پایین رفته‌اند چاره‌ای جز تحمل کردن تمام سختی‌های شغلشان ندارند، شغلی که حتی باید برای پرداخت بیمه شخص ثالث ۱۰ درصد اضافه‌تر پرداخت می‌کردند.

خبر حذف ۱۰ درصدی مازاد پرداختی رانندگان تاکسی بابت بیمه شخص ثالث رانندگان تاکسی امسال در کمیسیون اجتماعی دولت صورت گرفت و در آستانه عید غدیر، این موضوع در هیئت دولت به تصویب رسید و این اضافه پرداختی از ردیف بیمه تاکسیرانان حذف شد.

این موضوع خبر خوشی برای رانندگان تاکسی درون‌شهری بود و آن‌ها را دلگرم کرد تا بر اساس همین مصوبه در صورت گذراندن بعضی آموزش‌ها، شرکت‌های بیمه، مجاز خواهد بود، ۱۰ درصد دیگر به رانندگان دارای گواهی آموزشی تخفیف دهد، اما به گفته مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اجرایی شدن این فرایند مستلزم تهیه دستورالعملی توسط بیمه مرکزی و پلیس راهور است که تا کنون تهیه نشده و از آنجایی که رانندگان تاکسی تمامی آموزش‌های حرفه‌ای را دیده اند، امیدواریم با تسریع در ابلاغ این دستورالعمل بتوانیم، درصد تخفیف تاکسیرانان را بیشتر کنیم.

میدان فردوسی کرمانشاه، شلوغ‌ترین میدان این کلانشهر است و اکثر رانندگان تاکسی در آن‌جا جمع می‌شوند.

یکی از این راننده‌ها که از چهره‌اش می‌توان فهمید تجربه زیادی در این شغل دارد و به قولی خاک‌خورده این شغل است، می‌گوید: اگر قانون حذف ۱۰ درصد مازاد بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها اجرایی شود، به نفع رانندگان تاکسی است.

او ادامه می‌دهد: راننده تاکسی بودن شغل بسیار سختی است؛ با توجه به اینکه درآمد ما به صورت روزانه است یا به قول معروف روزمزد هستیم، اگر بنا به دلایلی مثل بیماری و مسافرت و ... نیاز به مرخصی داشته باشیم یعنی در واقع آن روز درآمدی نداریم.

این راننده تاکسی تاکید می‌کند: هزینه تعمیر خودرو بسیار بالا است؛ همچنین یکی از دغدغه‌های ما رانندگان با مسافران، نداشتن پول خرد است.

مشکل ما فقط بیمه نیست

یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: ما در طول سال در فصل گرما و سرما مشغول کار و به قول معروف دنده عوض کردن هستیم؛ مشکل ما فقط بیمه نیست؛ رانندگان تاکسی مشکلات زیادی دارند که امیدواریم مسئولان بیشتر به فکر رانندگان ناوگان تاکسیرانی باشند.

راننده دیگری امیدوار است که طرح حذف ۱۰ درصدی مازاد پرداخت بیمه شخص ثالث اجرایی شود.

او می‌گوید: به تازگی سازمان تاکسیرانی کرمانشاه نام‌نویسی و اعطای کارت اعتباری خرید کالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش را انجام داده است که البته امیدوار است همه رانندگان تاکسی شامل این طرح شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

سجاد سلیمانی، مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی به دلیل عبور و مرور زیاد، نسبت به دیگر ناوگان حمل و نقل، باید بابت بیمه شخص ثالث، ۱۰ درصد مازاد پرداخت می‌کردند، اظهار می‌کند: با پیگیری‌های انجام شده که به منظور حذف ۱۰ درصدی مازاد پرداختی رانندگان تاکسی بابت بیمه شخص ثالث رانندگان تاکسی در کمیسیون اجتماعی دولت صورت گرفت، در آستانه عید غدیر امسال، این موضوع در هیئت دولت به تصویب رسید و این اضافه پرداختی از ردیف بیمه تاکسیرانان حذف شد.

اطلاع‌رسانی به تمام رانندگان تاکسی از طریق پیامک

وی ادامه می‌دهد: در کرمانشاه ۹ هزار و ۲۰۰ راننده تاکسی شامل هفت هزار راننده تاکسی پلاک (ت) و دو هزار و ۲۰۰ راننده آژانس فعالیت دارند که این خبر از طریق پیامک به رانندگان تاکسی کرمانشاه اعلام شده است.

سلیمانی می‌گوید: هر کدام از رانندگان تاکسی هنگام تمدید بیمه شخص ثالث خود با مراجعه به اداره بیمه مربوطه از امتیاز حذف ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث برخوردار می‌شوند.

کد خبر 394150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.