۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
نقش طراحی شهر بر طول عمر

امروزه در طراحی شهرها و به خصوص کلانشهرها، نیازهای جوانان بیش از هر گروه سنی دیگری در نظر گرفته شده است، اما از آنجا که سرشماری‌های سالانه افزایش چشمگیر تعداد افراد میانسال و پیر را نسبت به قبل نشان می‌دهد، معماران و طراحان نیز باید سبک طراحی شهری خود را به همین ترتیب تغییر دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر نیازهای زندگی مردم در سراسر جهان تغییر یافته است بنابراین محیط زندگی انسان‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که جوابگوی نیازهای جدید و منطقی بشر باشد. معماران، مهندسان، طراحان و مسئولان شهری در تصمیمات جدید خود برای شهرسازی باید نیازهای تمام گروه‌های سنی را در نظر بگیرند تا شهری مناسب برای زیستن ایجاد کنند. پرسشی که ممکن است مطرح شود این است مسئولان یک شهر چه اقداماتی باید انجام دهند تا نیازهای اقشار مختلف را برآورده کنند؟

تمام ساکنان یک شهر، از کودک گرفته تا افراد پیر، می‌خواهند حس استقلال و خودمختاری را در شهر خود تجربه کنند. حفظ سلامت جسمی و روانی از مهم‌ترین و منطقی‌ترین نیازهای ساکنان هر شهر است که زمینه‌های آن باید توسط مسئولان تامین شود. برقرای ارتباط اجتماعی از اصول عمده زندگی است که به افزایش نشاط مردم کمک می‌کند. علاوه‌براین، تمام ساکنان یک شهر خواهان زیستن و تحرک در یک مکان امن و عاری از هرگونه خطر هستند. توجه به این اصول اولیه مسئولان را در طراحی شهر به موفقیت چشمگیری می‌رساند.

احداث زیرساخت‌های بادوام

معمولا مردم عادی فکر می‌کنند که یک سازه باید به‌گونه‌ای ساخته شود که به مدت چند دهه دوام داشته باشد، اما طراحانی که در تصمیمات خود تمام گروه‌های سنی را در نظر می‌گیرند متفاوت‌ از این فکر می‌کنند. آن‌ها معمولا طول عمر کاربران یک سازه را به طور جدی در نظر می‌گیرند؛ این‌ که نیازهای کاربران با افزایش عمر چه‌ تغییری پیدا می‌کند؟ آیا کاربران می‌توانند در طول عمر خود از شرایط گرما و سرما و سایر امکانات یک زیرساخت و زیستن در آن راضی باشند؟ برای تامین تمام نیازهای آتی مردم چگونه باید یک زیرساخت را در زمان کنونی طراحی کرد؟ معماران اقدامات زیادی در این خصوص انجام داده‌اند تا شهرها و زیرساخت‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که افراد تا پایان عمر در آن به خوبی زندگی کنند. دوام یکی از اولویت‌های معماران در طراحی جدید شهرها بشمار می‌رود.

شهری برای تمام سنین

اخیرا در بسیاری شهرهای جهان پروژه‌هایی انجام شده است که در آن تامین تمام نیازهای بشر در طول عمرش در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، در کلانشهر بیرمنگام انگلستان، ساختمانی عظیم بنا شده است که در آن ناتوانی حرکتی مردم در کهنسالی در نظر گرفته شده است و در نتیجه در طبقه همکف تمام امکانات مورد نیاز این گروه سنی تامین شده است تا آن‌ها را در زمان ناتوانی جسمی یاری دهد. طبقات بالایی ساختمان نیز به افراد جوانتر، پرستاران و ملاقات کنندگان کهنسالان اختصاص داده شده است.

مراکز رفاهی در سنگاپور

یکی از شرکت‌های بزرگ توسعه مسکونی در کشور سنگاپور طراحی زیرساخت‌های دوستدار کهنسالان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و تصمیم گرفته است سازه‌هایی احداث کند که سلامت جسمی و روانی و امکان برقراری تعاملات اجتماعی بین افراد پیر شهر را فراهم آورد. این شرکت مراکزی را برای کهنسالان طراحی کرده است که در آن تمام امکانات رفاهی نظیر مرکز بهداشتی درمانی، سوپرمارکت، بانک و مراکز مراقبت روزانه با تجهیزات کامل به خوبی طراحی شده است. این زیرساخت‌ها  کهنسالان را به ارتباط بیشتر با هم‌سن‌وسالان خود و انجام فعالیت‌های مختلف، بدون پیمودن مسیرهای دور سوق داده است.

دیدگاه "کل جامعه" پایه و اساس یک جامعه پایدار را تشکیل می‌دهد و بکار بردن راهکارهایی برای طراحی شهری برای تمام گروه‌های سنی بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف به‌ شمار می‌رود. افزایش جمعیت کهنسال اگرچه ممکن است باعث بوجود آمدن مشکلات بسیاری شود، چرا که باید امکانات بیشتری در اختیار این گروه سنی قرار گیرد، با این حال، مسئله‌ای است که می‌تواند تجربیات مؤفق زیادی را همراه داشته باشد. طراحان، معماران و مهندسان می‌توانند از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند تا نگرش انسان‌ها را با طراحی بهتر شهری نسبت به افزایش طول عمر تغییر دهند و انگیزه آن‌ها را برای  زیستن بیشتر کنند. 

کد خبر 394148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.