علل ریزش مو از دیدگاه طب سنتی

یک متخصص طب سنتی علل ریزش مو و راهکارهای طب سنتی برای پیشگیری و درمان این پدیده را تشریح کرد.

محمود بابائیان ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ریزش مو یکی از دلایل مراجعه بیماران به مراکز تخصصی ‌طب سنتی است، اظهار کرد: این بیماری دلایل مختلف دارد، افراد با مزاج گرم و خشک معمولا مستعد ریزش مو و طاسی سر در  میانسالی ‌هستند و باید تدابیر مزاج از ابتدای زندگی ‌برای آنها اجرا شود.

وی ‌ضعف قوای قلبی، ضعف ‌قوای مغزی در اثر استرس ‌و اضطراب شدید و ‌نگرانی‌های ‌عمیق را از دیگر دلایل ریزش مو دانست و افزود: همچنین خونریزی ‌های مکرر، کم خونی، بیماری‌های ‌کبدی و رحمی ‌نیز می‌تواند باعث ریزش موی اشخاص ‌شود.

عضو ‌هیئت ‌علمی ‌دانشگاه ‌علوم پزشکی ‌اصفهان، گفت: به این گروه از بیماران علاوه بر تاکید مراجعه به متخصص طب سنتی برای یافتن ‌علت اصلی این این ‌اختلال در بدن شان مصرف ‌انجیر در گلاب ‌و سرکه را هم توصیه می‌کنم.

وی ‌با بیان ‌اینکه مویز و آجیل از جمله فندق و پسته هم در کاهش ریزش ‌مو بسیار کمک کننده است، افزود: علاوه بر این از مواد خوراکی بسیار خوب برای افراد ‌با شکایت ‌ریزش مو مصرف ‌آب انار و یا رب ‌انار است ‌که از طریق تقویت دستگاه گوارش به رویش موی ‌سر هم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: تغذیه مناسب یکی از عوامل مهم در کاهش ریزش مو از دیدگاه طب سنتی است و مصرف غذاهایی مانند گوشت و پروتئین از نظر طب سنتی مواد غذایی گرم با ارزش غذایی بالایی است و استفاده از آنها برای  کاهش ریزش مو ضروری بوده و در واقع اصلاح رژیم غذایی در رویش و دوام موها بسیار موثر است.  

بابائیان ‌خاطرنشان کرد: همچنین مصرف نخود آب با گوشت، زرده تخم مرغ عسلی، شیره انگور، آب سیب تازه، گیاهانی مانند شنبلیله، جعفری و باقلا هم می‌تواند در کاهش علایم ضعف ‌بدنی ‌و کم کردن ریزش ‌مو بسیار کمک ‌کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: در طب سنتی استفاده از حنا برای جلوگیری از ریزش مو توصیه می‌شود، استفاده از این گیاه دارویی برای تقویت مو بسیار موثر بوده و برگ‌های این گیاه خنک و تقویت‌کننده مو و پوست است. 

این ‌متخصص ‌طب سنتی، تصریح کرد: داروهای موضعی مانند حنا، روغن ‌فندق روغن رز ماری، آمله و وسمه از داروهای ‌در دسترسی ‌هستند که برخی اشخاص ‌برای کاهش ریزش مو استفاده می کنند؛ لازم است که ‌مصرف این ‌داروها براساس تشخیص متخصص ‌طب سنتی ‌و در جای خود استفاده شود.

وی با بیان اینکه افرادی که اختلال مزاج دارند ریزش مو در بین آنها مشاهده می‌شود، گفت: اشخاص با مزاج گرم و خشک دچار ریزش مو می‌شوند و برای این گروه درمان‌های موضعی ‌کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج این گروه از افراد از ابتدای زندگی آنها اصلاح شود.

کد خبر 394147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.