آغاز طرح ‌غربالگری ‌تنبلی ‌چشم کودکان/‌ توصیه‌های ‌علمی ‌برای ‌کاهش ‌درد ‌آرتروز

مصرف ‌موز پیشگیری ‌تسکین ‌یبوست، آغاز طرح غربالگری ‌تنبلی ‌چشم کودکان، بالا بودن ‌میانگین مرگ‌های زودردر ایران، ‌ضرورت رعایت قوانین ‌تغذیه کودکان مبتلا ‌به ‌سرطان ‌و ‌توصیه‌های ‌علمی ‌برای کاهش ‌درد آرتروز را در بسته ‌خبری ‌سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس ‌نهمین کنگره اپیدمیولوژی ایران ‌با اشاره به اینکه مرگ‌های زودرس پیش از ۷۰ سالگی یکی از شاخص‌های مهم دنیاست که متاسفانه ‌در کشور ما نسبت ‌به میانگین ‌جهان کمی ‌بالاتر است ‌و عمده‌ترین دلیل آن نیز چند بیماری اصلی مانند بیماری های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث ‌و سرطان‌هاست، اظهار کرد: پژوهش ‌و توسعه پایدار تم اصلی این دوره از همایش اپیدمیولوژی است، علم اپیدمیولوژی ‌با ارایه مستندات لازم و ‌ضروری ‌می‌تواند در ارتقای سلامت، توسعه پایدار و کمک به پژوهش جهت تصمیم‌گیری و توسعه ‌نقش موثر و مفیدی ایفا کند.

حمید سوری، با بیان اینکه با تاکید بر ضرورت انطباق و به روز شدن رشته اپیدمیولوژی با توسعه جامعه، گفت: جایگاه اپیدمیولوژی در نظام سلامت و توسعه پایدار، هدف سوم توسعه پایدار؛ خاتمه دادن به همه گیری ‌و سایر بیماری‌های واگیر، ‌ژنتیک اپیدمیولوژی، اپیدمیولوژی مولکولی، روش و مدل در اپیدمیولوژی، ‌اپیدمیولوژی بیماری ‌های غیرواگیر و پایان‌نامه‌های منتخب این ‌حوزه، محورهای نهمین کنگره اپیدمیولوژی را ‌به خود اختصاص ‌داده‌اند.

این عضو هیات ‌علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ‌با بیان اینکه ایجاد بستر و زمینه ارایه ایده، تبادل اندیشه‌های تخصصی، تضارب افکار و نقد علمی، تبادل یافته‌های علمی و انتقال ‌دانش حاصل از عملکرد متخصصان و دانشجویان برخی ‌از مهمترین اهداف برگزاری کنگره‌های علمی ‌است، ادامه داد: امیدواریم شنوندگان اصلی کنگره یعنی ‌سیاستگذاران وتصمیم‌گیران حوزه سلامت و پژوهش ‌نگاه ویژه‌ای به نتایج و بروندادهای ‌کنگره داشته و از آنها برای تصمیم‌گیری ها در جهت بهبود شرایط استفاده کنند.

وی با اشاره ‌به برخی از ویژگی‌های خاص این دوره از کنگره اپیدمیولوژی به paperless بودن یعنی ‌برگزاری تمام مراحل همایش ‌با کمترین استفاده از کاغذ و همچنین بکارگیری ‌حداکثری دانشجویان ‌تحصیلات ‌تکمیلی ‌در امور برگزاری کنگره، اظهار کرد:‌ حدود ۵۰۰ مقاله به کنگره ارایه شد که از این تعداد ۳۶ مقاله برای سخنرانی ‌و ارایه انتخاب شد و همچنین ۳۰۰ پوستر نیز در بخش‌های ‌مختلف کنگره ارایه ‌می‌شود.

سوری ‌با تاکید به جایگاه رشته اپیدمیولوژی در کشور، ‌ گفت: اپیدمیولوژی در کشور ما رشته ‌جوانی محسوب می‌شود، با این حال پیشرفت‌های مطلوب و امیدوار کننده‌ای داشته ولی هنوز ‌تا حد مطلوب فاصله زیادی باقی مانده است، البته بخشی از این فاصله به درک متقابل سیاستگذاران و مدیران از قابلیت‌های این ‌رشته وابسته است.

این ‌استاد دانشگاه با اشاره به نقش موثر اپیدمیولوژیست‌ها در بخش‌های مختلف حوزه سلامت، ‌اظهار کرد: به عنوان نمونه اپیدمیولوژیست‌ها در ‌حوزه عفونت‌های بیمارستانی، مدیریت پژوهش در مراکز تحقیقاتی ‌و دانشگاه‌ها و همچنین ‌در عرصه کنترل و بررسی اپیدمی‌های جمعیتی و تحقق امر پیشگیری می‌توانند نقش ‌موثری ایفا کنند. این ایده‌های کاربردی سالهاست که در دنیا تجربه شده و جواب خود را پس داده، بنابراین امیدواریم تعیین ‌کنندگان سیاست‌های کلی ‌کشور به خصوص در حوزه سلامت حرف ما را شنیده و بستر لازم برای حضور اپیدمیولوژیست‌ها را در بخش‌های مختلف حوزه سلامت فراهم کنند، چراکه ‌این مساله غیر از سود و فایده برای ‌جامعه ‌و حتی سیاستگذارانی ‌که عملکردشان زیر ذره‌بین جامعه است، هیچ ضرری ندارد.

وی ادامه داد:‌ علم اپیدمیولوژی همچنین می‌تواند در مراجع تصمیم گیری مانند مجلس و سایر سطوح سیاستگذاری، در تعیین اولویت‌ها در مسیر توسعه کشور کمک کننده باشد، چراکه محور توسعه سلامت است و بدون ‌تامین ‌سلامت جامعه هیچ طرح و برنامه‌ای محقق نمی‌شود.

رییس ‌مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها با اشاره به برخی از آمارهای اپیدمیولوژیک در ‌حیطه سلامت کشور، اظهار کرد: مرگ‌های زودرس ‌یعنی ‌مرگ‌های پیش از ۷۰ سالگی یکی ‌از شاخص‌های مهم دنیاست که متاسفانه در کشور ما نسبت به میانگین جهان کمی بالاتر است ‌و عمده‌ترین دلیل آن نیز چند بیماری اصلی مانند بیماری های قلبی ‌و عروقی، سوانح و حوادث و سرطان‌هاست.

وی ‌با بیان اینکه عمده‌ترین بار مرگ‌های زودرس را سوانح به دوش می‌کشند، گفت: متوسط عمر قربانیان این نوع مرگ‌ها پایین ‌است، به عبارت دیگر اگر میانگین مرگ سکته‌های ‌قلبی ۶۰ سال است، متوسط مرگ ‌در پی سوانح ‌ترافیکی ۳۵ سال بوده و به این دلیل کشور جمعیت مولد، جوان و تاثیرگذار در توسعه را از دست می‌دهد، بنابراین برای کنترل مرگ‌های زودرس، باید بر مرگ‌های ناشی از سوانح و حوادث تمرکز بیشتری داشته باشیم.

آغاز طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان

معاون ‌پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به  از آغاز برنامه کشوری غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات ‌بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ سال در بیش از ۴۰ هزار پایگاه از اول آبان تا پایان آذرماه، اظهار کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ ساله از اول آبان ماه آغاز می‌شود این طرح ۲۳ سال است که از سوی سازمان بهزیستی کشور به منظور غربالگری بیماری‌های چشم کودکان انجام می‌شود.

مینو رفیعی تاکید کرد:  در صورتی که کودکان ۳ تا ۶ ساله در سال‌های گذشته مورد غربالگری قرار گرفته‌اند باید امسال نیز در این طرح شرکت کنند. ممکن است کودک چهارساله‌ای امسال به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود، این در حالی است که غربالگری سال گذشته این مشکل را نشان نداده باشد. به این ترتیب هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار طی این دوران مورد معاینه چشم قرار بگیرد.

معاون ‌پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با بیان این که جامعه هدف این طرح حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند، گفت: سال گذشته ۷۵ درصد از کودکان ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۱۶ هزار نفر بیمار مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: این کودکان برای درمان به متخصصان ارجاع داده شدند و سازمان بهزیستی تا سن ۱۰ سالگی وضعیت بیماری این کودکان را پیگیری می‌کند تا از درمان آنها اطیمنان حاصل کند. 

وی با اشاره به این که امسال حدود ۴۰ هزار پایگاه از اول آبان آماده ارائه خدمات هستند، اظهار کرد: در طول سال دو هزار پایگاه ثابت در مجتمع سازمان بهزیستی خدمات غربالگری چشم ارائه می‌کنند که در طول انجام این طرح تعداد پایگاه‌ها به ۴۰ هزار مورد افزایش می‌یابد. به این ترتیب پایگاه‌های سیار، موقت و مهدهای کودک، مجتمع‌های سازمان بهزیستی، ‌ مراکز بهداشت، مساجد و کلیه محل‌هایی که برای مردم دسترسی مناسبی داشته باشند، به پایگاه‌های قبلی افزوده می‌شوند. برای مناطق دور افتاده، محروم، عشایری و روستایی نیز پایگاه‌های سیار اعزام خواهد شد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور  با تاکید بر این که برای انجام غربالگری تنبلی چشم کودکان استفاده از چارت E دقیق تر است اظهار کرد: استفاده از دستگاه برای غربالگری چشم ممکن است همه اختلالات را شناسایی نکند و برخلاف تصور خانواده‌ها استفاده از چارت E برای  کودکان مناسب‌تر است، اما در خصوص کودکانی که ممکن است با این روش ارتباط برقرار نکنند یا مشکل ذهنی و یادگیری داشته باشند بهتر از روش چارت E استفاده شود به این ترتیب از خانواده‌ها می‌خواهیم تا بر روی استفاده از دستگاه اصرار نداشته باشند.

وی در خصوص جزئیات هزینه طرح غربالگری چشم کودکان امسال، اظهار کرد: هزینه انجام این خدمات در مراکز دولتی و غیر دولتی تا حدودی متفاوت است و  غربالگری کودکان در مراکز دولتی ۲۰۰۰ تومان و در مراکز غیر دولتی با استفاده از چارت ای ۲۵۰۰ تومان و با استفاده از دستگاه ۵ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

به گفته رفیعی، این طرح از اول آبان ماه آغاز شده و تا آخر آذر ماه ادامه خواهد داشت اما در برخی از مناطق که به علت جمعیت بالاتر غربالگری  کودکان پایین نیابد این طرح تا آخر دی ماه ادامه خواهد یافت و خانواده‌ها هنگام مراجعه باید کارت ملی کودکان را به همراه داشته باشند.

رابطه موز با یبوست!

در شرایطی که به نظر می رسد نتیجه افزایش مصرف فیبر برای کمک به تسکین یبوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نوع فیبر مصرفی نیز اهمیت دارد. یبوست یک مشکل سلامت شایع در جهان است. این شرایط بر اساس اجابت نامنظم و مدفوع سفت و سخت که با دشواری از روده عبور کرده و دفع می شود، تعریف می شود.

دلایل بسیاری می توانند موجب یبوست شوند که از رژیم غذایی نامناسب تا ورزش نکردن را شامل می شوند. برخی ادعا می کنند که موز موجب یبوست می شود، در شرایطی که دیگران معتقدند این میوه به پیشگیری از آن کمک می کند.

موز سرشار از فیبر است

موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه ها در جهان است. موز یک میان وعده مغذی و راحت برای مصرف است. سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، موز از محتوای فیبر قابل توجهی نیز برخوردار است و یک موز اندازه متوسط حدود ۳.۱ گرم از این ماده مغذی را ارائه می کند. مدتهاست این موضوع مطرح شده است که فیبر به پیشگیری و تسکین یبوست کمک می کند.  فیبر محلول آب را جذب می کند و به حجیم‌تر شدن و نرمی مدفوع کمک می کند. این شرایط ممکن است حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را تسهیل کند. با این وجود، نتایج مطالعات درباره این که آیا فیبر به تسکین یبوست کمک می کند، یکدست نیستند. برخی مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول می تواند به تسکین یبوست کمک کند.   در مقابل، مطالعات دیگر نشان داده اند که کاهش مصرف فیبر غذایی ممکن است در برخی موارد به تسکین یبوست کمک کند. د ر شرایطی که به نظر می رسد نتیجه افزایش مصرف فیبر برای کمک به تسکین یبوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نوع فیبر مصرفی نیز اهمیت دارد.

موزهای سبز حاوی نشاسته مقاوم زیاد هستند

نشاسته مقاوم یک کربوهیدرات پیچیده است که خواص شبه فیبر دارد. نشاسته مقاوم بدون این که گوارش شود از روده کوچک عبور کرده و وارد روده بزرگ می شود، و باکتری های خوب حاضر در این بخش از آن تغذیه می کنند.

تغذیه این باکتری ها برای سلامت انسان مفید است. آنها چربی های زنجیره کوتاه تولید می کنند که به تقویت سلامت گوارش منتج شده و آثار مثبتی بر سوخت و ساز دارد.  پیش از رسیدن، یک موز تقریبا به طور کامل نشاسته است زیرا ۷۰ تا ۸۰ درصد از وزن خشک آن را تشکیل می دهد. بخش بزرگی از این نشاسته از نوع نشاسته مقاوم است. زمانی که موز می رسد، میزان نشاسته و نشاسته مقاوم آن کاهش می یابد و به قندها تبدیل می شوند.

نشاسته مقاوم همانند فیبر محلول عمل می کند که می تواند به بهبود یبوست کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش های مبتلا به یبوست با نشاسته مقاوم گرفته شده از موز حرکت مدفوع در روده را تسریع کرده است.

موز جنبه های دیگر سلامت گوارش را بهبود می بخشد

مقاله های بسیاری را می توان در اینترنت یافت که ادعا می کنند موز موجب یبوست می شود. مطالعات این موضوع را تایید نکرده اند، اما برخی افراد بر این باورند که موز یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به یبوست محسوب می شود.

بیشتر افراد مشکلی در مصرف و گوارش موز ندارند، حداقل اگر حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنند. موز سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و آثار پروبیوتیکی دارد، به این معنی که باکتری های مفید روده را تغذیه کرده و رشد آنها را تحریک می کند.  شواهد نشان می دهند که موز می تواند به کاهش یبوست کمک کند نه این که دلیلی برای ابتلا به این شرایط باشد. با این وجود، پژوهشگران متوجه شده اند که برخی افراد فکر می کنند که موز موجب ابتلا به یبوست در آنها می شود.

اگر احساس می کنید مصرف موز دلیل ابتلا به یبوست است، کاهش مصرف این ماده غذایی تنها کاری است که باید انجام دهید. اگر تغییری ایجاد نشد، به طور کامل از مصرف موز پرهیز کرده و شرایط را بررسی کنید. ی ک ماده غذایی که می تواند به تسکین یبوست در شما کمک کند ممکن است اثری متضاد در فردی دیگر داشته باشد.

ضرورت رعایت قوانین تغذیه کودکان مبتلا به سرطان

رئیس ‌هیئت مدیره انجمن خوراک و نوشیدنی ایران، با اشاره به اینکه ‌تغذیه کودکان مبتلا به سرطان، قوانین و الزامات خاص خودش را دارد که باید رعایت شود.   در خصوص برگزاری اختتامیه پویش ‌جهانی ‌کودک ‌سالم، اظهار کرد: انجمن ‌خوراک و نوشیدنی ایران تصمیم گرفت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه مدنی به خصوص محک که یکی از مورد اعتمادترین نهادهای مردم‌نهاد در حوزه کودکان است، نسبت به رشد و توسعه فرهنگ تغذیه سالم در این قشر اقدام کند.

محمدرضا قاسمی با تاکید به شرایط خاص تغذیه کودکان مبتلا به سرطان و رعایت الزاماتی نظیر عدم امکان آوردن غذای پخته به داخل محک، گفت: این قوانین برای تغذیه کودکان مبتلا به سرطان بسیار لازم است و برگزاری کارگاه آموزشی ما نیز با رعایت این موارد برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این پویش، مواد غذایی که انتخاب شده‌اند، نماد تازگی و مغذی بودن برای کودکان هستند و برای طبخ غذا به صورت تازه به این کارگاه آموزشی آوردیم که برای رشد کودکان و همچنین تقویت سیستم دفاعی آنها مفید است.

قاسمی گفت: ارائه خدمات همه جانبه به کودکان مبتلا به سرطان در مسیر درمان یکی از مهم ترین اهداف موسسه محک است و در زمینه تغذیه کودکان ‌که زیر مجموعه این خدمات قرار دارد تاکنون موفق به کسب استاندارد HACCP از آلمان شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن خوراک و نوشیدنی ایران، خاطرنشان کرد: ‌این استاندارد به معنای یک روش مدون و مشخص برای تجزیه و تحلیل خطرات ایمنی مواد غذایی و اقدامات کنترلی مورد نیاز است.

توصیه‌های علمی برای کاهش درد آرتروز

آرتروز یک اصطلاح عمومی است برای توصیف خانواده‌ای از شرایط پزشکی که با التهاب مفاصل، درد و سفتی همراه است. درمان‌های پزشکی، ورزش منظم، تغذیه، داروهای طبیعی مانند گیاهان دارویی و مکمل‌ها می‌توانند به تسکین درد مفاصل و مدیریت علائم آرتریت کمک کنند؛ در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است:

گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان یک گیاه ضدالتهاب است که به میزان زیادی از درد و سایر علائم مرتبط با آرتروز می‌کاهد. مطالعات نشان داده‌اند این گیاه مانند داروهای تجویزی عمل می‌کند؛ اما عوارض جانبی کمتری نسبت به آن‌ها دارد. روزی ۲.۶ گرم از عصاره استاندارد گیاه پنجه شیطان را در دوزهای تقسیم شده طی روز استفاده کنید.

شنا کنید

شنا کردن مدت‌هاست که به عنوان توصیه‌ای بسیار مناسب برای افرادی که آرتروز دارند ارائه می‌شود. حالت بی‌وزنی ایجاد شده در آب از فشار وارد بر مفاصل کم می‌کند؛ اما در مورد این شیوه‌ی درمانی تحقیقات زیادی انجام نشده است.

یک مطالعه در تایوان تایید کرده کسانی که آرتروز دارند می‌توانند با ورزش کردن در آب، به میزان چشمگیری انعطاف‌پذیری زانوها و لگن خود را بهبود بخشیده، بدن را تقویت کرده و فیتنس هوازی خود را بالاتر ببرند. ضمناً یک مطالعه‌ی استرالیایی نیز دریافته ورزش‌های آبی منجر به درد کمتر و عملکرد فیزیکی بهتر می‌شوند. می‌توانید از کلاس‌های ایروبیک در آب که برای افراد دچار آرتروز برقرار می‌شود استفاده کنید.

کرم کپسایسین حاوی مقدار زیادی از همان ترکیبی است که عامل تندی فلفل قرمز بوده و ضد درد است. اما صبور باشید؛ شاید لازم باشد چند بار در طول روز و به مدت یک هفته تا ده روز از آن استفاده کنید تا کم‌کم تسکین را احساس کنید.

اس- آدنیل – ال- متیونین مصرف کنید

شاید با این مکمل به عنوان دارویی برای ضدافسردگی خفیف آشنا باشید؛ اما این مکمل برای اوستئوآرتریت نیز مفید است که احتمالاً به دلیل خواص ضدالتهابی آن است. مروری بر ۱۱ مطالعه که شامل ۱۴۴۲ نفر می‌شد دریافت اس – آدنیل – ال – متیونین مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی همچون آسپرین یا ایبوپروفن عمل کرده و درد را تسکین داده و به عملکرد فیزیکی کمک می‌کند، ضمناً عوارض جانبی کمتری نیز دارد. ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم از این مکمل را همراه با ویتامین ب- کمپلکس ۵۰ مصرف کنید.

پابرهنه روی چمن راه بروید

پابرهنه راه رفتن در مقایسه با راه رفتن با کفش، از فشار وارد بر زانوها کم کرده و درد و ناتوانی ناشی از اوستئوآرتریت را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. این‌ها یافته‌هایی از مطالعه‌ای هستند که روی ۷۵ نفر مبتلا به اوستئوآرتریت انجام شد.

اگر دوست ندارید پابرهنه راه بروید، کفش‌هایی پیدا کنید که قوس طبیعی پاها و تراز پاشنه‌ها را حفظ کنند تا فشار بیشتری به مفاصلتان وارد نشود.

کرم کپسایسین را امتحان کنید

اگر معده‌تان بابت داروهای زیادی که مصرف می‌کنید معترض شده، این بار به جای دارو از کرم کپسایسین برای تسکین دردتان استفاده کنید. کرم کپسایسین حاوی مقدار زیادی از همان ترکیبی است که عامل تندی فلفل قرمز بوده و ضد درد است. اما صبور باشید؛ شاید لازم باشد چند بار در طول روز و به مدت یک هفته تا ده روز از آن استفاده کنید تا کم‌کم تسکین را احساس نمایید.

چای ارگانیک ‌بنوشید

محققان سال‌هاست که می‌دانند چای سرشار از فلاوونیدهاست. فلاوونوئیدها دسته‌ای از فیتوشیمیایی‌ها هستند که بابت خواص آنتی‌اکسیدانی شهرت دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب چای می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که اهل چای نیستند ۵۰ درصد کمتر ممکن است دچار انواعی از سرطان‌ها شوند. ضمناً مطالعات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند جلوی تشدید علائم اوستئوآرتریت را بگیرند.

عصاره اکالیپتوس استنشاق کنید

عصاره‌ی گرفته شده از برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی باکتریال، ضدویروس و ضدالتهابی دارد. فلاوونوئیدها و تانین‌های موجود در برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. مطالعه‌ای نشان داده عصاره برگ‌های اکالیپتوس از میزان دو آنزیم التهابی اینترلوکین – ۶ و فاکتور نکروز توموری آلفا به میزان زیادی کم می‌کنند. عصاره‌ی اکالیپتوس را می‌توانید در وان آب داغ بریزید یا آن را استنشاق کنید. افرادی که آلرژی دارند باید در استفاده از عصاره‌های گیاهی احتیاط کنند.

آلوئه ‌ورا را امتحان کنید

آلوئه ورا یک گیاه مفید و معروف ضدالتهاب دیگر است. خیلی از پمادهای التیام‌بخش زخم و پوست، حاوی آلوئه ورا هستند؛ زیرا خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی دارد. ترکیبات موجود در آلوئه ورا به دفع رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند، یعنی این ترکیبات در واقع شبیه آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. این عملکردهای آنتی‌اکسیدانی با پیشگیری از تولید آنزیم‌های التهابی به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد ترکیبات موجود در آلوئه ورا، تأثیرات ضدالتهابی مشابهی با ترکیبات موجود در داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دارند.

فلاوونوئیدها و تانین‌های موجود در برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.

وضعیت گلبول‌های قرمز خونتان را بررسی کنید

احساس خستگی در بیماران دچار آرتروز می‌تواند ناشی از کم‌خونی باشد. اگر خون شما به اندازه‌ی کافی گلبول‌های قرمز نداشته باشد، عضلاتتان خیلی زود خسته خواهند شد. بیش از دوسوم افرادی که آرتروز دارند، دچار کم‌خونی مزمن نیز هستند و زمانی روی می‌دهد که مواد شیمیایی التهابی در توانایی بدن برای تولید گلبول‌های قرمز اختلال ایجاد می‌کنند. شما ممکن است به دلیل زخم معده ناشی از مصرف داروها نیز دچار کم‌خونی شوید.

خوب و کافی بخوابید

کم‌خوابی هم می‌تواند باعث شود مدام احساس خستگی کنید. وقتی مفاصل دردناک و ملتهب‌اند، خوب و راحت خوابیدن واقعاً کار سختی است. به همین دلیل، این پهلو و آن پهلو شدن‌ها و مکرراً از خواب بیدار شدن، واقعیتی دردناک برای بیشتر افرادی است که آرتروز دارند. آپنه خواب نیز می‌تواند منجر به کم‌خوابی و افت کیفیت خواب شود.

کد خبر 394132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.