۱۵۰ میلیون برای فتح مانسلو هزینه کردم/ قبل از صعود وصیت می کنیم!

امین دهقان نخستین کوهنورد اصفهانی است که توانسته قله کوه مانسلو یکی از خطرناک ترین رشته کوه های هیمالیا را در ۳۳ روز فتح کند تا نامش در تاریخ کوهنوردی اصفهان جا بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیمالیا مرتفع‌ترین کوه‌ زمیت با قله های ۶، ۷ و ۸ هزار متری است. این رشته کوه ها، خط جداکننده شبه‌قاره هند از فلات تبت است. نام هیمالیا از واژهٔ سانسکریت گرفته شده که به معنی «برفستان» است. تا قبل از اختراع وسایل کوهنوردی، تنها تعداد انگشت‌شماری از کوهنوردان، موفق به صعود به قلل مرتفع هیمالیا شده بودند. در هیمالیا هیچ گونه جاده یا خط آهنی وجود ندارد و تنها راه ممکن بالا رفتن از دامنه‌ها و صخره‌ها، پای پیاده است. تا ۲۰۱۹ ماناسلو (یکی از بلند ترین کوه های هیمالیا) ۸۶ کشته داده که نشان می دهد قله ای خطرناک با ریسک بالا است.

۱۴ قله ۸۰۰۰ متری در دنیا وجود دارد که تنها ۴۰ نفر موفق به فتح این قلل شده اند. امین دهقان نخستین اصفهانی است که به مانسلو حمله کرده و توانسته این کوه ۸ هزار و ۱۶۳ متری را فتح کند و پرچم ایران را بر بلندای آن به اهتزاز در آورد، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با وی انجام داده که در ادامه می خوانیم:

صعود به قله ماناسلو چند روز طول کشید و با چه عنوانی برای این صعود شرکت کردید؟

صعود به قله ۸۱۶۳ متری ماناسلو قرار بود ۴۰ روز طول بکشد، اما توانستم این کار را در ۳۳ روز انجام دهم. از طرف شورای برون مرزی فدراسیون مجوز داشتم و به عنوان تیم ملی ایران برای این صعود شرکت کردم. از طرف شورای برون مرزی فدراسیون مجوز داشتم و به عنوان تیم ملی ایران برای این صعود شرکت کردم.

چند نفر برای صعود به قله ماناسلو شرکت کرده بودند؟

از چهل کشور دنیا برای فتح قله ماناسلو آمده بودند که خیلی از آن ها به دلایل مختلفی صعود موفقیت آمیزی نداشتند و امسال نیز این قله یک کشته داده که نشانگر پر ریسک و خطرناک بودن آن است. جمع کشته های قله ماناسلو تاکنون به ۸۶ نفر  رسیده است.

پس از صعود چه مدالی کسب کردید؟

به لطف خدا و تلاش خودم صعود موفقیت آمیزی داشتم و مدال نقره جهان را  کسب کردم که اصفهان هم برای اولین بار در تاریخ،  صاحب یک صعود هشت هزار متری شد. 

صعود به قله ۸ هزار متری مشکل است، چه سختی هایی داشتید؟

صعود به قله ۸ هزار متری برای همه افراد، حتی افرادی که از اسپانسر و امکانات بالایی برخوردار هستند دردسر ساز است. برای صعود به قله های بلند کوهنورد علاوه بر تمرینات سخت و فشرده باید آمادگی جسمی و روحی بالا داشته باشد و حتی زمانی که می خواهد راهی شود وصیتنامه می نویسد!

مسیری که باید برای صعود طی می کردید چگونه بود؟

از پایتخت نپال که حرکتم را آغاز کردم حدود یک هفته در راه بودم تا به بیس کمپ برسم و با وجود اینکه مسیر اولیه جنگل ها و کوهستان هایی با هوای معمولی بود در این مسیر ۱۲۰ کیلومتری برخی کوهنوردان آسیب می دیدند. ارتفاع بیس کمپ ۴ هزار و۸۰۰ متر بود و از آنجا پروسه اصلی شروع می شد که باید کمپ ها را به ترتیب در برف و یخ صعود می کردم تا بعد از کمپ چهارم به قله برسم. کمپ چهارم در ارتفاع ۷۴۰۰ متری بود. زمانی که می خواستم از آنجا به سمت قله بروم به علت هوای بسیار سرد بند کفش هایم یخ زده بود و با دردسر بسیار وسایلم را گرم کردم و برای حرکت آمده شدم.

هزینه تجهیزات برعهده خودتان بود؟

 کسی برای این صعود کمکی نکرد و خودم تمام تجهیزاتی که نیاز بود را خریدم. متاسفانه کوه نوردی مظلوم واقع شده است. تنها شهرداری و دو فروشگاه کوه نوردی مبلغی کمک کردند.کسی برای این صعود کمکی نکرد و خودم تمام تجهیزاتی که نیاز بود را خریدم. متاسفانه کوه نوردی مظلوم واقع شده است، اگر ورزشکاری در یک رشته دیگر این افتخار را کسب کرده بود صدا و سیما، رسانه ها و مسئولین همه جا را پر می کردند! کوهنوردان در بحث برون مرزی که برای ارتفاع می روند(هیمالیانوردان) باید از جیب خودشان هزینه کنند. 

هزینه صعود به قله ماناسلو حدود ۱۴۰میلیون تومان شد که دکتر کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلام پیگیر کار های من بود و کمک کرد اسپانسر بگیرم تا بخشی از هزینه هایم کم شود و در نهایت شهرداری و دو فروشگاه کوهنوردی مبلغی به من دادند و از ارگان های دیگر هیچ کمکی نشد.
 
هیمالیا نوردی چه خطرات و سختی هایی دارد؟

هیمالیانوردی ورزش سختی است، در ارتفاعات هر لحظه امکان سقوط یا حادثه وجود دارد و اگر برای کسی اتفاقی رخ دهد یک هفته الی ۱۰ روز طول می کشد که ورزشکار خودش را به پایین قله برساند. بعد از آن به یک روستا برود و نهایتا وارد شهر شود تا به پزشک مراجعه کند. در صعودهای برون مرزی موقع آب خوردن باید یخ و برف آب کنیم و سپس یک قرص ضد عفونی کننده داخل ظرف انداخته تا بتوانیم یک لیوان آب بخوریم.
  
زمانی که به اصفهان بازگشتید چه کسانی برای استقبال از شما آمده بودند؟

 زمانی که بازگشتم دکتر کامران، رییس هیئت کوهنوردی و اعضای باشگاه اورست اصفهان برای استقبال آمده بودند، اما از مسئولین اداره ورزش و جوانان با وجود اینکه از نپال به آن ها اطلاع داده بودم، کسی حضور نداشت!

زمانی که به قله رسیدید چه حس و حالی داشتید؟
 
زمانی که به قله رسیدم خوشحالی وصف ناپذیری داشتم زیرا برای فتح این قله زحمات و سختی های زیادی کشیدم، چندبار به علت سرما در کمپ های پایین می خواستم برگردم، اما با کمک خدا و تلاش خودم موفق به فتح قله شدم.زمانی که به قله رسیدم خوشحالی وصف ناپذیری داشتم زیرا برای فتح این قله زحمات و سختی های زیادی کشیدم، چندبار به علت سرما در کمپ های پایین می خواستم برگردم، اما با کمک خدا و تلاش خودم موفق به فتح قله شدم. به قله که رسیدم دلم نمی خواست پایین بیایم ولی به دلیل اینکه از کشور های دیگر می خواستند روی قله بایستند مجبور بودم جای خودم را به آن ها بدهم. 

با دوربین هایی که همراهم بود عکس و فیلم های زیادی گرفتم و امیدوارم برنامه ای بگذارند تا تجربیاتم را به دیگران انتقال دهم، همچنین از این فیلم ها می شود مستند خوبی برای صدا و سیما درست کرد که امیدوارم مسئولین پیش قدم شوند و از این موضوع استقبال کنند. 
 
حرف آخر؟

از همنوردان، اساتید و خانواده ام تشکر می کنم، از مسئولین اداره ورزش و جوانان می خواهم که به هیمالیا نوردی بیشتر توجه کنند و اسپانسری فراهم کنند تا بتوانم به قله اورست که بام دنیا است باتوجه به آمادگی و تجربیاتی که دارم صعود کنم.

گفت و گوی ایمنا با اولین اصفهانی فاتح هیمالیا|دانلود
 

گفت و گو از کیمیا گلپیرا - خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 394115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.