ابلاغ حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین کاشان

مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از بازنگری و تصویب حریم جدید باغ موزه جهانی فین کاشان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ صبح امروز ۳۰ مهرماه، مهران سرمدیان، رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان با اشاره به اهمیت موضوع تعیین حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین کاشان گفت: بناهای تاریخی همچون شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی هر ملت هستند که نه تنها برای بازدید و گردشگری کاربرد دارند بلکه اینگونه اماکن، محل مناسبی برای حفاظت و حراست علمی از نفایس بی بدیل هنری و اسناد، مدارک و اشیای علمی و فرهنگی که از نیاکان ما به یادگار مانده، هستند.

وی گفت: بر اساس بند ۱۲ ماده ۳ قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، یکی از وظایف این وزارتخانه تعیین حریم بناها، مجموعه ها، محوطه ها و تپه های تاریخی ثبت شده و ضوابط خاص معماری و طراحی داخل حریم است. موضوع تعیین حریم آثار تاریخی از موارد بسیار مهم و حساس در ارتباط با تمامی بناهای تاریخی است اما در مورد آثار ثبت شده در یونسکو اهمیت بیشتری دارد.

سرمدیان افزود: باغ جهانی فین در تاریخ ۱۵/۹/۱۳۱۴ به شماره ۲۳۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته است، و همچنین در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .

سمیه فرهادی مدیر پایگاه جهانی باغ موزه فین کاشان نیز در همین زمینه گفت: حریم باغ فین در سال ۱۳۵۶ مصوب شده بود و بسیاری از جنبه های حفاظت از حریم در آن رعایت نشده، در حالی که در تعیین خطوط حریم باید نگاهی فراتر از تعیین خطوط بر مبنای ارزش‌ها داشته و به مواردی نظیر خطرات بالقوه و بالفعل در مقیاس خرد، متوسط و کلان نیز توجه داشت در همین راستا و برای پرونده ثبت جهانی این اثر ارزشمند مجددا تعیین حریم با در نظر گرفتن کلیه ارزش ها و خطرات برای این مجموعه انجام شد. ولی متاسفانه با توجه به روند افزایش ساخت و سازها، تغییر در توپوگرافی زمین های اطراف، از بین رفتن باغات منطقه فین که باعث آسیب به این اثر ارزشمند می‌شدند و برای اطمینان از حفاظت و صیانت بهتر از این مجموعه جهانی، حریم آن مجددا نیاز به بازنگری داشت که پس از بررسی های کارشناسی فراوان از نظر حفاظتی، بصری و کاربردی، حریم جدید مصوب و ابلاغ شد.

فرهادی افزود: پس از ابلاغ تعیین حریم مجموعه میراث جهانی باغ فین کاشان، هرگونه تخریب و دخل و تصرف در محوطه حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی جرم محسوب و مرتکبین مشمول مجازاتهای قانونی خواهند شد.

کد خبر 394111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.