میدانی برای تعاملات اجتماعی در ملبورن

میدان شهری "داندنونگ" در کلانشهر ملبورن استرالیا، نوع جدیدی از فضاهای عمومی را برای این شهر فراهم آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میدان شهری "داندنونگ" در ملبورن، ترکیبی از الگوریتم‌های "پارک شهری" و "فعالیت‌های مدنی" است که پوشیده از چمن و محصور در ناحیه‌ای مملو از سایه‌ درختان بالغ و بلند کاج مطبق در خیابان "لانسدیل" این شهر قرار دارد.  در طراحی این میدان عمومی، تمامی سبک‌های مختلف شهری در نظر گرفته شده و فضاهایی برای فعالیت روزانه عموم مردم در آن به وجود آمده است که ظرفیت برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای مختلف با اندازه‌های متفاوت را دارد.

این میدان از ۱۰ فضا با اندازه‌های گوناگون شکل گرفته است که در طراحی هر یک ویژگی‌ها، جزئیات و تنوع خاصی برای حفظ شکل‌های مختلف فعالیت‌ها و وقایع روزانه در نظر گرفته شده است. هر چند فضای جامع این میدان بدون استفاده رها شده است ولی در طول تابستان مجهز به ۱۹ چتر قرمزرنگ بزرگ می‌شود که سایه‌های خود را در سرتاسر محیط می‌گسترانند. به منظور حفظ پایداری این میدان، در طراحی آن از مواد کم‌انرژی و با دوامی استفاده شده است که نیاز چندانی به مراقبت و نگهداری ندارند. برای سنگ‌فرش بدنه اصلی محیط نیز از سنگ‌های گرانیتی استفاده شده است که مقاومت آن‌ها در طول زمان طراحی و آزمایش شده‌ است. به منظور افزایش سطح ماندگاری محیط در این میدان، بلوک‌های سنگی و تزئینات آجری طرح‌دار به کار رفته و استفاده از بتن در طراحی آن تا حد امکان محدود شده است. نکته جالب این که غالبا تمرکز طراحی‌های پایدار بر معیارهای فنی اولیه قرار دارد ولی این مربع سرسبز نشانگر تعهد داندنونگ به تنوع فرهنگی و روحیه استقبال از ویژگی‌های بارز زندگی عمومی استرالیا است.

همه فرهنگ‌ها و عقاید می‌توانند در این میدان مدنی در نقش خود حضور یابند و به صحنه‌ای منحصر بفرد از شخصیت‌های پر جنب و جوش و رنگارنگ موجود در یک جامعه واحد تبدیل شوند. طراحان برای ایجاد فضای نشستن در محوطه داندنونگ و نیز ایجاد یک سکوی مرکزی بزرگ که لبه‌های آن به میدان کوچکتری در خیابان لانسدیل منتهی می‌شود، از الوارهای بازیافتی بهره برده‌اند. سیستم زهکشی آبیاری درختان میدان نیز شامل چاله‌های بزرگی در اطراف درختان است که به منظور جمع‌آوری آب باران طراحی شده است. سایر گیاهان زراعی به کار رفته در میدان داندنوگ نیز از میان انواع گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی انتخاب شده‌ است.

اصلی‌ترین عامل پایداری طراحی میدان دندنونگ جریان داشتن زندگی اجتماعی در آن است. این میدان، مکانی عالی برای گردهم آمدن گروه‌های گوناگون در کنار هم و برگزاری دیگر فعالیت‌ها و فرصت‌های اجتماعی برای تبدیل شدن به یک محیط فعال مدنی است. این مسأله به سرعت در میان مردم بومی منطقه پذیرفته شد و در حال حاضر عده زیادی با فرهنگ‌های گوناگون از آن استفاده می‌کنند. این افراد فرصت مناسبی پیدا کرده‌اند تا در اجتماعاتی بزرگ‌ شرکت کنند و به شیوه‌هایی که ریشه آن‌ها در فرهنگ‌های باستانی بسیاری از سرزمین‌ها قرار دارد، به معاشرت با یکدیگر بپردازند.

کد خبر 394088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.