تحریم‌ها؛ چاقوی دولبه در پیشرفت صنعت فضایی کشور

یک کارشناس ارشد هوافضا گفت: به تحریم‌ها می‌توان به چشم یک چاقوی دو لبه نگاه کرد که از طرفی سد راه شده و از طرفی انگیزه و علاقه بیشتری را برای جوانان فعال در این حوزه ایجاد کرده تا با وجود همه مشکلات بتوانند این فناوری را توسعه دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید مقدس‌پور گفت: ایران با توجه به دستاوردهای فنی و فناوری‌هایی ‌که در حوزه فضایی داشته است، اکنون یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت محسوب می‌شود و می‌توان گفت جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در صنایعی چون پرتاب ماهواره، ساخت زیرسیستم‌ها و پرتابگرها است.

این مهندس هوافضا تصریح کرد: این صنعت موتور پیشرانی است که می‌تواند صنایع دیگر همچون تجهیزات برق و کنترل، ساخت و متریال، مواد و متالوژی را توسعه دهد.

مقدس‌پور افزود: تمام اقداماتی که در صنعت هوا فضای ایران انجام شده است کاملاً توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته و بیشتر آن‌ها از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه نیروهای متخصص و توانمندی در حوزه فناوری‌های فضایی ایران فعال هستند، اظهار کرد: امروز در کنار کاربردهای دفاعی و بازدارنده صنایع موشکی، صنایع فضایی ایران هم در حال توسعه است که همه این پیشرفت‌ها مرهون زحمات متخصصان این حوزه است.

این کارشناس ارشد هوافضا در پاسخ به این سؤال که تحریم‌ها چقدر توانسته ‌است بر صنعت فضایی ایران تأثیر بگذارد، گفت: اثر تحریم‌ها بر پیشرفت این صنعت را می‌توان از دو بعد نگاه کرد؛ نخست کند شدن احتمالی سرعت کار و محدودشدن دسترسی به بسیاری از منابع علمی، فناوری، قطعات و محصولات است.

وی افزود: از سوی دیگر همین محدودیت‌ها باعث می‌شود تلاش‌های بیشتری صورت گیرد تا راه‌حل‌های جدید و مسیرهای میان‌بر، پیش‌بینی و کشف شود تا بتوانیم از طریق مسیرهای نامتعارف به هدف و دستاورد لازم برسیم و این مزیتی بزرگ برای کشور ما به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در حقیقت به تحریم‌ها می‌توان به چشم یک چاقوی دو لبه نگاه کرد که از طرفی سد راه شده و از طرفی انگیزه و علاقه بیشتری را برای جوانان فعال در این حوزه ایجاد کرده تا با وجود همه مشکلات بتوانند این فناوری را توسعه دهند.

مقدس‌پور با بیان اینکه امروزه خوشبختانه نقش زنان هم در این حوزه مؤثر و پررنگ است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ما بانوان هستند که عده‌ای از آن‌ها در زمینه‌های هوافضا، برق، الکترونیک، متالوژی، مواد و صنایع دفاع در سازمان صنایع فضایی فعالیت می‌کنند.

این مهندس هوافضا تاکید کرد: در کشور ما توسعه صنایع و فناوری فضایی با عشق به جلو ‌رانده می‌شود و در این حوزه هیچ انگیزه‌ای جز عشق به میهن و توسعه کشور و آبادانی ایران برای جوانان ما وجود ندارد.

کد خبر 394077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.