اپلیکیشن‌های مکان یاب در خدمت مدیریت پایدار شهر

مقامات آمریکایی از تکنولوژی به‌کار برده شده توسط سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای و گوشی‌های هوشمند برای حل بسیاری از مشکلات شهری و بهبود پایداری بهره می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر مجهز بودن یک کشور به سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای پیشرفته منجر به افزایش قدرت و پیشرفت در تکنولوژی آن کشور شده است، بنابراین مسئولان در بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال بیشترین استفاده از این سیستم‌ها و همچنین گوشی‌های هوشمند هستند. امریکا از جمله کشورهایی است که مقامات رسمی آن به منظور حل مسائل و مشکلات مختلف بیشترین تلاش را برای استفاده از تکنولوژی استفاده شده توسط سیستم‌های تعیین موقیعت ماهواره‌ای و گوشی‌های هوشمند به کار گرفته اند که در ادامه به بعضی از اقدامات مهم آن‌ها پرداخته می‌شود.

شمارش افراد بی‌خانمان

 مقامات محلی آورورا، شهری در ایالت کلرادو در آمریکا، متوجه وجود تعداد بسیاری از افراد بی‌خانمان در شهر خود شدند که این امر منجر به یک موفقیت بزرگ برای آن‌ها شد چرا که این مسئولان با استفاده ازسیستم‌های اطلاعات جغرافیایی توانستند دقت تلاش برای شمارش این جمعیت را بهبود بخشند.

مقامات شهری آورورا طی محاسبات خود به این نتیجه رسیدند که تعداد ۵۲۶ فرد بدون مسکن در شهر وجود دارد که این تعداد نسبت به سال گذشته که ۴۲۰ نفر بودند، افزایش یافته بود. سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی در قالب یک برنامه کاربردی وابسته به وب به متخصصان این امکان را داد تا اطلاعات سنتی خود را کنار بگذارند و در عوض مکان افراد بی‌خانمان سراسر شهر را ضمیمه یک نقشه دیجیتالی اشتراکی کنند. این اقدام باعث شد مسئولان شهری تمام پارکینگ‌ها و سایر مناطقی را که افراد بی‌خانمان در آن جمع شده بودند شناسایی کنند و بدون تلاش زیادی این مناطق را تحت پوشش خود درآورند. داده‌های حاصل از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی باعث شد خدمات مورد نیاز بهتر و بیشتر از قبل به دست افراد بدون مسکن برسد.

تکنولوژی همانند دیجیتال

مقامات بوستون، پایتخت و بزرگترین شهر ایالت ماساچوست آمریکا، از نرم‌افزار شهری آرک‌جی‌آی‌اس،  یک نرم‌افزار سامانه اطلاعات جغرافیایی برای کار با نقشه‌ها و اطلاعات جغرافیایی، به منظور توسعه یک مدل سه‌بعدی برای منطقه‌بندی و بهره‌برداری از زمین استفاده کرده‌اند. این افراد توانستند در نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه و تعاملی خود مشخصات واقعی بیش از ۱۲۹ هزار ساختمان شخصی را شناسایی کنند. مقامات شهری بوستون از مدل خود برای اطمینان از این‌که ساختمان‌های جدید برای فضاهای سبز تاریخی بوستون سایه ایجاد نمی‌کند، بهره گرفتند؛ آن‌ها از مدل سه بعدی برای در نظر گرفتن تغییرات منطقه‌بندی و بهره‌برداری از زمین استفاده کردند. این نرم‌افزار همچنین باعث مشارکت مردم در فعالیت‌های مربوطه شد چرا که مسئولان می‌خواستند مردم از تاثیرات توسعه باخبر شوند.

نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی

در  نیواورلئان، بزرگ‌ترین شهر ایالت لوئیزیانا در ایالات متحده آمریکا، مقامات شهری از یک وبگاه استفاده می‌کنند که از اطلاعات جغرافیایی به عنوان سدی در مقابل اثرات در حال افزایش تغییرات آب‌وهوایی بهره می‌گیرد. این وبگاه، که در دسترس عموم مردم قرار دارد، نشان می‌دهد که چگونه حمل‌ونقل، افزایش سطح آب و زیرساخت‌های شهری می‌تواند منجر به پدیده گرم‌شدن کره زمین شود. این ابزار باعث افزایش آگاهی مردم و مسئولان یک شهر و در نتیجه تصمیم‌گیری درست در زمینه مقابله با تغییرات روزافزون  آب‌وهوایی و همچنین  درک بیشتر مردم از اثرات ناشی از پدیده گرم شدن کره زمین بر زندگی آن‌ها  می‌شود.   

مدیریت ترافیک

کارکنان سامانه اطلاعات جغرافیایی شهرستان کاب درجورجیا از نرم‌افزار ویز برای تسهیل رفت‌وآمد و کاهش ترافیک بهره گرفته‌اند. ویز یک نرم‌افزار بر مبنای سامانه موقعیت‌یاب جهانی است که از سیستم هدایت گام‌به‌گام استفاده می‌کند. اپلیکیشن ویز بهترین مسیر را از مبدأ تا مقصد و همچنین نقاط پرترافیک و بسته شدن جاده‌ها را لحظه به لحظه به کاربران اطلاع می‌دهد.

کارکنان سامانه اطلاعات جغرافیایی شهر کاب داده‌های جغرافیایی شهری را با اطلاعات منبع‌یابی جمعیتی حاصل از نرم‌افزار ویز ادغام کرده‌اند تا یک داشبورد ترافیکی بی‌وقفه به‌وجود آورند. آن‌ها با استفاده از گزارشات آنی نرم‌افزار ویز می‌توانند بفهمند در هر گوشه از شهرستان کاب چه اتفاقی در حال وقوع است؛ کجا بیشترین ترافیک را دارد یا در کدام منطقه تصادفی رخ داده است. نرم‌افزار ویز اطلاعات را خیلی سریع تر از این‌که چشم آن‌ها را ببیند، گزارش می‌دهد و می‌تواند تمام جزئیات مسیر رانندگی را برای رانندگان فراهم آورد. کارکنان مرکز مدیریت ترافیک با نگاهی به ازدحام خودورها در یک مسیر می‌توانند زمان‌بندی سیگنال را اصلاح کنند که این امر منجر به تسهیل ترافیک می‌شود. 

عرضه غذا

در ویرجینیا،  ایالتی واقع در منطقه آتلانتیک جنوبی ایالات متحده، مسئولان تلاشی نوآورانه را به‌کار گرفته‌اند تا مسائل مربوط به دسترسی به غذا و خوراک سالم را مورد بررسی قرار دهد. شبکه دسترسی غذای ویرجینیا به منظور بررسی مسائلی پیرامون گرسنگی دوران کودکی، دسترسی به تغذیه سالم و وجود تولیدات منطقه‌ای از نقشه برای ارایه اطلاعات استفاده می‌کند. این اطلاعات و داده‌ها از منابع دولتی، نهادهای غیردولتی، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها تامین می‌شود.

اطلاعات مورد نظر در تمام سطح کشور وجود دارد، اما مردم با در دست داشتن این اطلاعات بیشتر به آن‌ها توجه می‌کنند و درک آن‌ها از مسائل مربوط به تغذیه بالا می‌رود که این امر به نوبه خود می‌تواند منجر به تجزیه و تحلیل بهتر اطلاعات شود.  رویکرد سامانه اطلاعات جغرافیایی می‌تواند تغذیه سالم‌تر را در میان مردم ترویج دهد تا در نتیجه جامعه به سمت کاهش چاقی، تغذیه بهتر کودکان، کاهش دیابت و در نهایت بهداشت و سلامت عمومی حرکت کند.

کد خبر 394068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.