عیدی: در حوزه‌ هنری باید از نگاه‌های خودمحورانه فاصله بگیریم

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: هر چقدر بتوانیم امر فرهنگ را در بستر جامعه تقویت کنیم به طوری که شهروندان تولید کننده فرهنگ و مدیران شهری تسهیلگر باشند، میزان نشاط اجتماعی افزایش می‌یابد.

محمد عیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه توافق با شهروندان برای ایجاد نشاط اجتماعی امری ضروری است، اظهار کرد: شاخص نشاط اجتماعی مسئولیت جویی اجتماعی است، یعنی مردم احساس کنند باید در فضاهای فرهنگی حضور یابند؛ بنابراین هر چقدر بتوانیم امر فرهنگ را در بستر جامعه تقویت کنیم به طوری که شهروندان تولید کننده فرهنگ و مدیران شهری تسهیلگر باشند، میزان نشاط اجتماعی افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت شهروندان در اجرای برنامه‌های فرهنگی از مؤلفه‌های شهروند فعال است، تصریح کرد: در برخی از برنامه‌ها شهروندان حضور منفعل دارند و نیاز است این رفتار را تغییر دهیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: مدیران فرهنگی شهر وظیفه دارند در زمان مشارکت مردم یک گام به نفع آن‌ها عقب بروند و فضای فعالیت فرهنگی مردم را باز بگذارند، بهترین کار این است که مانع نباشیم.

عیدی با اشاره به فعالیت گالری‌های خصوصی در سطح شهر، گفت: هرچقدر بتوانیم روایت‌های تاریخی و فرهنگی را در بطن جامعه مدنی توسعه دهیم و گالری‌های خصوصی پیشگام این اقدامات شوند، اتفاق خوبی است، چراکه آن‌ها سرمایه اجتماعی بیشتری دارند و تأثیر بیشتر و ماندگاتری خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه باید نمایشگاه‌های خصوصی در حوزه روایت و بازنمایی اصفهان تقویت شود، ادامه داد: گالری‌های خصوصی با نیازهای واقعی مردم ارتباط بیشتری دارند از طرفی می‌تواند کالاهای هویت بخش را به سلیقه جمعی تبدیل کنند؛ با سرمایه اجتماعی که گالری‌های خصوصی دارند طیف گسترده‌ای از مخاطبان را پوشش می‌دهند. امیدواریم که این فرایند آنقدر ادامه یابد که امر تولید فرهنگ به مردم محول شود.

عیدی با اشاره به توسعه فعالیت‌ها در حوزه خصوصی گفت: افزایش فعالیت این بخش می‌تواند فعالیت مدیران شهری را در هزینه‌های تعاملی و اقتصادی تقویت کند.

وی افزود: کاهش هزینه‌های اقتصادی به این معنا نیست که بودجه در بخشی به جز فرهنگ هزینه شود، بلکه جایی هزینه می شود که زنجیره ارزش ایجاد کند تا هنرمند، اثر او و مخاطب در یک فرآیند با هم مرتبط شوند. این اتفاق بستری برای ایجاد خلاقیت فرهنگی است. اگر بتوانیم بسترساز این ارتباط گسترده باشیم بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای کار خواهد داشت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با بیان اینکه نیاز است که در ساختارهای رسمی از نگاه‌های خودمحورانه فاصله بگیریم و به حوزه‌های هنری ارزش ببخشیم، گفت: زمانی که بخش خصوصی را فاقد کارکرد کنیم، اقدامات آن بر دوش سازمان می افتد و از سوی دیگر کارهای مؤثری که سازمان باید برای آینده هنر انجام دهد به ثمر نمی رسد.

کد خبر 394065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.