استراو: آمریکا باید به برجام برگردد

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس معتقد است آمریکا بدون پشتوانه منطقی از برجام خارج شد و لازم است که اولاً به این توافق بازگردد و ثانیاً متوجه اشتباه خود شود.

به گزارش ایمنا، «جک استراو» روز سه شنبه اظهار کرد که برای وی بوضوح روشن است که چون برجام از سوی باراک اوباما  رئیس جمهوری سابق آمریکا امضا شده و ترامپ از آن خارج شد. او این رفتار ترامپ را شخصی و مایه تأسف خواند و گفت که برای عبور از این وضع باید راهی پیدا کرد.

وی با اشاره به آشفتگی و شکست سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه، گفت:‌ ترامپ از یک سو از برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد؛ از سوی دیگر خواهان توافق جدید با ایران است. ‌در حالی که در تلویزیون نیز می تواند مشاهده کند که راهبردش در خاورمیانه شکست خورده و سیاست‌هایش به از بین رفتن نفوذ آمریکا در منطقه منجر شده است.

وزیر خارجه پیشین انگلیس در عین حال پیشنهاد کرد که برای حفظ برجام، ایران و آمریکا باید با یکدیگر تعامل کنند اما در این تعامل، بایستی دقت و مذاکرات پشت پرده زیادی در راستای اعتماد سازی صورت گیرد.

استراو در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ حاضر است تحریم ها علیه ایران را بردارد، پیشنهاد مذاکرات پشت پرده را تکرار کرد و توضیح داد:‌ رئیس جمهوری و رهبر عالی‌قدر ایران بروشنی اعلام کردند که از نقطه ضعف و تحقیر مذاکره نمی کنند و آمریکایی‌ها نیز بدرستی غرور ملی ایرانیان را درک نمی‌کنند.

وی یادآور شد؛ ترامپ بدون پشتوانه منطقی از برجام خارج شد و بایستی از طریق مذاکرات پشت پرده تلاش شود تا  او را به این توافق بازگرداند.  

وزیر خارجه پیشین انگلیس افزود: اگر ترامپ به دنبال توافق جدید با ایران است، می تواند از طریق مذاکرات پشت پرده برای این مسأله راهی پیدا کند. به طور مثال به ایران اعلام کند که در قبال لغو تحریم‌ها، چه گام هایی را برای اعتماد سازی انتظار دارد. استراو تصریح کرد که این بهترین روش برای مدیریت مسأله است.

استراو در پاسخ به سؤالی درباره آینده برجام گفت؛ بخوبی حس نارضایتی ایران درباره این توافق را درک می‌کند اما از نگاه او، مهم است که ایران گام های بیشتری را برای کاهش تعهداتش ذیل این توافق برندارد، تا بهانه‌ای به دست مخالفان ندهد.

وی ادامه داد: برجام توافق مطلوبی است؛ البته بهترین توافق نیست اما برای دو طرف توافق مناسبی است و آمریکا باید به آن بازگردد. وی سپس عنوان کرد؛ اگر خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم، می توان با تغییر نام برجام، زمینه بازگشت آمریکا به این توافق را فراهم کرد.

وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت:‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس باید وارد توافق امنیتی جدیدی شوند که تردد آزاد در مسیر آب‌راه‌های بین المللی را ضمانت کند. بنابراین آنچه رئیس جمهوری روحانی در نیویورک مطرح کرد، برای رسیدن به توافق بسیار مهم و اساسی است. طرح رئیس جمهوری ایران بایستی از سوی تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه بحرین و عربستان سعودی تأیید و آنها درک کنند که این روش به نفع آنها خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 394062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.