بهترین رژیم غذایی برای سلامت روده‌ها چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان به وجود رابطه بین ترکیبات باکتریایی سالم و الگوهای غذایی افراد اشاره کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میکروبیوتای روده (microbiome) بر روند هضم غذا تاثیر می‌گذارد، نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و به عملکرد مناسب دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. تحقیقات بسیاری نشان داده‌ است که برهم خوردن تعادل بین باکتری‌های سالم و ناسالم روده بر موارد متنوعی مانند فشار خون اثر گذاشته و خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را نیز افزایش می‌دهد. در واقع سالم نگه‌داشتن روده‌ها نه تنها برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، بلکه برای دستیابی به سلامت عمومی و حتی سلامت روانی ضروری است.

گروهی از محققان هلندی به منظور بررسی این موضوع که چه نوع رژیم غذایی، بهترین تاثیر را بر حفظ سلامت روده دارد، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، تاثیر ضد التهابی ۱۶۰ فاکتور غذایی را  در میان چهار دسته از افراد بررسی کردند؛ گروه اول شامل کسانی بود که به بیماری کرون مبتلا بودند، گروه دوم  را افرادی تشکیل می‌داد که از بیماری کولیت اولسراتیو رنج می‌برند، گروه سوم افراد عادی بودند و گروه چهارم نیز شامل کسانی بود که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا بودند. 

محققان برای تکمیل این مطالعه نمونه مدفوع افراد شرکت‌ کننده را  آزمایش کرده و از آن‌ها خواستند  به پرسشنامه‌ مصرف خوراکی‌ها پاسخ دهند. پژوهشگران ۶۱ ماده غذایی را که با ۱۲۳ گونه باکتریایی و ۲۴۹ مسیر مولکولی مرتبط بود، مشخص کردند. علاوه بر این، آن‌ها به ۴۹ رابطه بین الگوهای غذایی و گروه‌های میکروبی پی بردند.

محققان هلندی الگوهای غذایی را به رژیم غذایی بر پایه گیاهان، پروتئین گیاهی، پروتئین حیوانی، محصولات لبنی تخمیر شده کم چرب، رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل پروتئین گیاهی، نان، سبزیجات، ماهی، آجیل و حبوبات، نان و حبوبات همراه با ماهی و آجیل، گوشت، سیب زمینی، قند، فست فود و نوشابه تقسیم‌بندی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مقدار باکتری‌های مضر و علائم التهاب در مدفوع افرادی که از رژیم‌های غذایی سرشار از نان، حبوبات، ماهی و آجیل، پیروی کردند، کمتر بود.

همچنین مقدار باکتری ضد التهابی در نتیجه آزمایش مدفوع افرادی که حبوبات، سبزیجات، میوه، ماهی و آجیل مصرف کردند، زیاد بود و رابطه مستقیمی بین رژیم‌های غذایی بر پایه گیاهان و افزایش مقدار اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه وجود داشت. محققان دریافتند مقدار اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در افرادی که به بیماری کولیت اولسراتیو و دیگر مشکلات مربوط به روده مبتلا بودند، کمتر از سایرین است.

یافته‌های جدید نشان داد پروتئین گیاهی به بیوسنتز ویتامین‌ها و آمینواسیدها کمک می‌کند. بر خلاف آن، افزایش مصرف گوشت قرمز، فست فودها و شکر تصفیه‌شده، باعث کاهش باکتری‌های مفید شد و با مصرف این مواد غذایی، نشانگرهای التهابی نیز افزایش یافت. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی می‌تواند میکروبیوم روده را تنظیم کند و نقش مهمی در درمان و کنترل بیماری‌های مربوط به روده داشته باشد.

کد خبر 394049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.