کاهش خستگی با مصرف میان‌وعده‌های سالم

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد جایگزین‌کردن مصرف سبزیجات بجای شکر و چربی اشباع‌شده، اثرات کم خوابی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اغلب افراد زمانی که مجبور به بیدار ماندن هستند، به سراغ مصرف میان وعده‌های شیرین می‌روند. از آنجا که کم‌خوابی بر قدرت تصمیم‌گیری  تاثیر می‌گذارد، در چنین شرایطی بیشتر افراد تمایل پیدا می‌کنند برای رفع آن از غذاهای ناسالم  و سرشار از قند و شکر را مصرف کنند. نتایج یک مطالعه‌ که در مجله Neuroscience منتشر شد ،ثابت کرد افراد خسته نه تنها تمایل دارند غذاهای ناسالم مصرف کنند، بلکه آن‌ها پول بیشتری را نیز صرف خرید این نوع غذاها می‌کنند. 

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی بر کم‌خوابی، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۲۴۵ پزشک را در سال ۲۰۱۶ بررسی کردند. پزشکان مدت زمان طولانی مشغول کار هستند و زمان زیادی برای استراحت ندارند، بنابراین تمایل دارند که در این زمان کم، غذاهای آماده و راحت را که اغلب ناسالم است، مصرف کنند.

 برخی افراد شرکت‌کننده در رژیم غذایی بر پایه گیاهان، رژیم سرشار از پروتئین و غذاهای حاوی مقادیر بالای قند و چربی اشباع‌شده مصرف کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد نمره اختلال خواب (SRI) افرادی که از رژیم غذایی سرشار از قند و چربی اشباع‌شده پیروی کردند، افزایش پیدا کرد؛ این امتیاز در میان کسانی که رژیم غذایی بر پایه گیاهان مصرف کردند، کمتر بود. یافته‌های جدید حاکی از این بود که هیچ رابطه‌ای بین نمره اختلال خواب افراد و پیروی‌کردن از رژیم غذایی با پروتئین بالا وجود ندارد.

به گفته محققان، افزایش مصرف سبزیجات و کاهش قند و چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی باعث می‌شود مغز و بدن افراد خسته بهتر کار کند. در نتیجه افزایش دسترسی افراد به میان وعده‌های سالم در نزدیکی محل کار و به وجود آوردن محیط کاری که دارای مواد غذایی سالم است، می‌تواند به کاهش خستگی روزانه افراد کمک زیادی کند.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Lifestyle Medicine منتشر شده است.

کد خبر 394048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.