کاهش ۱۴۹۰ نفر از جمعیت بیکاران خوانسار در ۲ سال گذشته

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانسار گفت: سال ۱۳۹۶ تعداد بیکاران شهرستان سه هزار و ۶۱۳ نفر بود که در دو سال اخیر از این تعداد براساس آمار یک هزار و ۴۹۰ نفرمشغول به کار شده اند.

عاطفه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از خوانسار، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت بیکار شهرستان سه هزار و ۶۱۳ نفر و نرخ بیکاری ۱۶.۷ درصد بوده است.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانسار با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ در زمینه مشاغل خانگی ۵۴۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم که به ۲۵ مجوز مستقل و شش مجور پشتیبان تسهیلات پرداخت شده است، افزود: امسال اعتبار مشاغل خانگی به صورت ۱۰۰ درصد جذب شده است.

کریمی گفت: از اسفندماه سال ۱۳۹۶ تا فروردین سال ۹۷ در بخش اشتغال فراگیر به دلیل بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی و نبود هماهنگی بانک‌ها، تنها سه درصد اعتبارات را جذب کردیم.

وی افزود: در بخش اشتغال پایدار روستایی از ۸۰ طرح معرفی شده به بانک به ۶۰ طرح تسهیلات پرداخت شد یعنی از شش میلیون تومان اعتبار بخش پایدار روستایی چهار میلیارد تومان آن جذب و در سامانه کارا ۱۳۰ شغل پایدار ثبت شده است.

ایجاد ۱۲۰ شغل در شش ماهه نخست امسال توسط نهادهای حمایتی

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانسار ادامه داد: سال گذشته و در شش ماهه نخست امسال توسط نهادهای حمایتی حدود ۱۲۰ شغل ایجاد شد که ابتدای سال گذشته در سامانه رصد یک هزار و ۱۱۰ نفر بود اما تا پایان سال ۹۷ به ۸۸۵ نفر رسید یعنی ۷۹ درصد در سامانه رصد، اشتغال محقق شده است.

کریمی گفت: بر اساس آمار در دو سال اخیر حدود یک هزار و ۴۹۰ نفر مشغول به کار شدند یعنی از سه هزار و ۶۱۳ نفر بیکار شهرستان در سال ۹۶ این تعداد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد:  کمبود زمین در شهرک صنعتی موجب شده که نتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم درحالی که با استقبال متقاضیان بومی نیز برای سرمایه‌گذاری در شهرستان مواجه هستیم.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانسار افزود: شرکت تعاونی روستایی رحمت آباد به عنوان شرکت تعاونی فراگیر روستایی با ۲۰۲ عضو با هدف ایجاد ناحیه صنعتی تأسیس شد و اگر مشکل تسهیلات بانکی این شرکت حل شود سرمایه گذاران را به این روستا هدایت کرده و در نتیجه کمبود زمین در شهرستان تا حدودی برطرف می‌شود.

خوانسار پتانسیل خوبی برای توسعه مشاغل خانگی دارد

کریمی با بیان اینکه جذب نشدن تسهیلات و ناهماهنگی بانک‌ها از دیگر مشکلات حوزه اشتغال است، افزود: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دولتی یک طرف و سازوکارهای دولتی موضوع دیگری که لازم است در سطح کلان کشوری پیگیری شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در بخش روستایی قواله مزارع و خانه‌های روستایی را می‌توان به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات گذاشت اما قانون بانک این اجازه را نمی‌داد و همین نبود هماهنگی باعث می‌شود که تسهیلات وارد شهرستان شود اما متقاضی نتواند دریافت کند.

کریمی گفت: در بخش کشاورزی و صنایع دستی پتانسیل خوبی برای پیشرفت وجود دارد و طرح توسعه مشاغل خانگی در خوانسار می‌تواند به عنوان پایلوت در سطح کشور انتخاب شود و اجرای آن از وزراتخانه درخواست شده است.

وی تأکید کرد: شهرستان خوانسار پتانسیل خوبی در زمینه توسعه مشاغل خانگی دارد و لازم است در کارگروه اشتغال استان تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود.

کد خبر 394044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.