حداقل ‌سن ‌جراحی بینی ‌اعلام شد/ تدابیر حفظ سلامتی ‌در پاییز

افزایش ‌دو برابری مقاومت آنتی‌بیوتیکی طی ۲۰ سال، تدابیر ویژه برای ‌حفظ سلامتی ‌در فصل پاییز، بی ‌خبری ۸۰۰ هزار ایرانی مبتلا به آب سیاه از بیماری خود، جایگزین ‌های ایمن برای ایبوپروفن و ‌حداقل سن برای جراحی بینی در زنان ۱۶ و در مردان ۱۸ سال را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن گلوکوم ایران ‌با اشاره به بی ‌علامت بودن بیماری آب سیاه(گلوکوم)، گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر در کشور از ابتلا به بیماری آب سیاه ‌خود خبر ندارند.

حیدر امینی، در آستانه برگزاری بیست ‌و نهمین کنگره ‌چشم پزشکی ایران، اظهار کرد: گلوکوم اولین علت نابینایی غیرقابل برگشت ‌و سومین علت عمده نابینایی ‌در جهان است، به این مفهوم که اگر به موقع درمان نشود، منجر به نابینایی ‌می شود و دیگر درمان پذیر نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه ‌بیماری گلوکوم فاقد علامت است، ادامه داد: متاسفانه تا مراحل آخر بیماری،  فرد نمی ‌داند که ‌مبتلا شده است. بهتر است افراد بالای ۵۰ سال حتما به چشم پزشک مراجعه کنند تا چنانچه مبتلا به گلوکوم هستند، بیماری آنها به موقع تشخیص داده شده تا منجر به نابینایی نشوند.

مسئول محور گلوکوم بیست و نهمین کنگره چشم پزشکی ایران، با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به گلوکوم از بیماری خودشان خبر ندارند، افزود: حدود ۸۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به آب سیاه هستند که اطلاعی از بیماری خود ندارند.

وی درخصوص اینکه کدام افراد بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم هستند، اظهار کرد: افرادی که بستگان درجه یک آنها به این بیماری مبتلا هستند، کسانی ‌که نمره عینک طبی آنها بالا است، چه نزدیک بین و چه دوربین و آنهایی که سن بالایی دارند و افرادی که سابقه ضربه شدید به چشم داشته اند و مصرف کورتن دارند، چه به صورت سیستمیک و قطره چشمی، از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به گلوکوم قرار دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران، ‌خاطرنشان کرد: این افراد باید حتما به ‌چشم پزشک مراجعه کنند ‌و از طریق اندازه گیری فشار داخل ‌چشم و داده ‌های ‌تشخیصی ‌دیگر، بیماری آنها تشخیص داده شود. برای پیشگیری از آب سیاه،  بهتر است افراد بالای ۶۰ سال هر سال به چشم پزشک مراجعه کنند.

افزایش دو برابری مقاومت آنتی‌بیوتیکی طی ۲۰ سال

نتایج یک تحقیق در اروپا نشان می‌دهد که مقاومت باکتری‌ها به داروهای آنتی‌بیوتیک‌ در مدت ۲۰ سال دو برابر افزایش ‌داشته‌ است. مقاومت به داروهای رایج آنتی‌بیوتیک که برای مقابله با باکتری‌های مضر و درمان انواع بیماری‌های معده کاربرد دارد در مدت ۲۰ سال تشدید شده است.

در این بررسی محققان روی ۱۲۳۲ بیمار از ۱۸ کشور اروپایی آزمایشاتی انجام داده و مقاومت ‌به گروهی از داروهای آنتی‌بیوتیک را که معمولا در درمان عفونت‌های هلی‌کوباکتر پیلوری کاربرد دارند مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان داد که مقاومت به داروی "کلاریترومایسین" که یکی از شناخته شده‌ترین داروهادر رفع عفونت هلی‌کوباکتر پیلوری است از ۹.۹ درصد در سال ۱۹۹۸ به ۲۱.۶ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده‌ است.

مقاومت ‌به داروهای آنتی‌بیوتیک زمانی ایجاد می‌شود که باکتری به جای آنکه بعد از قرار گرفتن در معرض آنتی‌بیوتیک نابود شود، قابلیت پیدا می‌کند در ‌حضور داروهای مصرف شده به حیات خود ادامه دهد.

امروزه مقاومت ‌به داروهای آنتی‌بیوتیک یکی از جدی‌ترین تهدیدها ‌در ‌حوزه سلامت جهانی به ‌حساب می‌آید ‌که به کشته شدن بیش از ۷۵۰ هزار نفر در ‌سال منجر می‌شود. همچنین درصورتی ‌که اقدامی در این رابطه انجام نشود این رقم درآینده افزایش ‌چشمگیری پیدا خواهد کرد.

محققان ‌اظهار کردند: درمان عفونت هلی‌کوباکتر پیلوری پیچیده است ‌که درمان ‌آن مستلزم ترکیبی از داروهاست. ‌با افزایش میزان مقاومت به داروهای آنتی‌بیوتیک ‌همچون کلاریترومایسین، گزینه‌های ‌درمانی ‌این عفونت محدود ‌خواهد شد. هلی‌کوباکتر پیلوری ‌یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌ها ‌در انسان است ‌و برآوردها نشان می‌دهد ‌که ‌جمعیت قابل توجهی ‌در جهان به این عفونت آلوده هستند. این عفونت به التهاب جداره‌های معده منجر می‌شود ‌و یکی از فاکتورهای خطرزا در بروز سرطان معده به حساب می‌آید.

حداقل سن برای جراحی بینی در زنان ۱۶ و در مردان ۱۸ سال

عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، جراح بینی ‌را از شایع ترین عمل های زیبایی در ایران دانست ‌و گفت: حداقل سن برای انجام جراحی ‌بینی در زنان ۱۶ سال و در مردان ۱۸ سال است.

کوروش ‌قنبرزاده روز دوشنبه ‌در دهمین همایش ‌جراحی زیبایی در بیمارستان امام خمینی (ره) اظهار کرد: افراد سالمند نیز می‌توانند به شرط اینکه ‌بیهوشی ‌عمومی ‌برای آنها خطری نداشته باشد، کاندیدای جراحی زیبایی ‌شوند.

وی افزود: برخی از کشورها در حوزه توریسم درمانی فعالیت‌های موثر انجام داده‌اند و در حال حاضر از کشورهای دور و نزدیک برای انجام زیبایی به ایران سفر می‌کنند البته کشورهایی همچون ترکیه تلاش دارند که خودشان را مطرح کرده و در رقابت با ایران پیش رو باشند.  برگزاری کنگره های زیبایی می تواند جهت مقدم شدن این حوزه در خاورمیانه و کشورهای جهان بسیار حائز اهمیت باشد.

قنبرزاده ادامه داد: هر چند آمار دقیق در مورد انجام جراحی های بینی در کشور وجود ندارد ولی شایع ترین عمل زیبایی در ایران محسوب می‌شود در حالی که در کشورهای دیگر عمل‌های زیبایی همچون لیپوساکشن و پروتز سینه در صدر جراحی زیبایی است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: هر عمل جراحی می‌تواند با عوارض خطرات همراه باشد که در عمل زیبایی یا جراحی بینی ورم، کبودی و اسکار جای عمل می‌تواند از عوارض احتمالی باشد و در موارد کمتر خونریزی و مشکلات تنفسی نیز ممکن است بروز یابد ولی به طور کلی شایع ترین عارضه جراحی بینی عدم رضایت بیمار از نتیجه زیبایی است.

وی با تاکید بر اینکه بیماران انتظار زیباتر شدن با جراحی زیبایی را دارند، گفت: پزشکان تلاش می کنند اما در برخی مواقع صددرصد رضایت حاصل نمی شود.

چگونه در فصل پاییز سلامت باشیم؟

متخصص ‌طب سنتی ‌با بیان اینکه فصل پاییز مزاج سرد ‌و ‌خشک دارد، گفت: باید از مصرف مواد غذایی سرخ‌کردنی، غذاهای بسیار گرم، شور، ادویه‌ها، پُرنوشی ‌و پرخوری پرهیز شود.

نعمت‌الله مسعودی ‌در ‌خصوص «تدابیر ویژه برای حفظ سلامتی در فصل پاییز»، اظهار کرد: فصل پاییز دارای مزاج سرد ‌و ‌خشک است؛ به همین خاطر باید در این فصل از کارهایی که بدن را خشک می‌کند، پرهیز کنیم؛ مانند زیاد تعریق کردن و فعالیت در فضاهای خشک؛ چرا که این موارد خشک‌کننده بدن هستند.

وی ادامه داد: در این فصل مصرف مواد غذایی سرخ‌کردنی، غذاهای بسیار گرم و شور و ادویه‌ها بدن را خشک‌تر می‌کند ‌و بدن که خشک می‌شود، مستعد بیماری‌ها ‌خواهد شد، مانند اضطراب، بی‌خوابی، بدخوابی، استرس‌های نابجا و نگرانی‌ها از جمله بیماری‌هایی است که با خشک شدن بدن بروز می‌کند.

این متخصص ‌طب سنتی، افزود: پرخوری و پُرنوشی ضعف هاضمه می‌آورد؛ ضمن اینکه در فصل پاییز از خواب روزانه باید پرهیز کنیم؛ چرا که به شدت بیماری‌زا ست؛ به ویژه آنکه فاصله کمی با میل کردن غذا داشته باشد.

مسعودی ‌تصریح کرد: پاییز فصلی است که طبیعت به سمت خواب می‌رود و به اصطلاح ضد روح است و خمودگی به بار می‌آورد و سرمای ان نیز اذیت‌کننده است؛ در نتیجه توصیه می‌شود از سرمای صبحگاهان آن پرهیز کرد.

وی اضافه کرد: باید شب‌ها حتماً  با یک روانداز یا پتو استراحت کرد؛ به ویژه سالمندان و افرادی که در مرحله رشد هستند باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند؛ به دلیل اینکه دمای بدن چنین افرادی کمتر است و باید روانداز آنها کامل بوده تا دچار سرماخوردگی نشوند.

این متخصص ‌طب سنتی ‌با تأکید بر اینکه نباید فریب گرمای میان‌روز در فصل پاییز را خورد و لباس کم پوشید، گفت:‌ توصیه می‌شود افراد در فصل پاییز به دلیل مغز به جهت جایگاه حساسی که دارد ناحیه سر را به خوبی بپوشانند به خصوص آن افرادی که سردی و ضعف مغز دارند مانند کسانی که دچار سینوزیت هستند باید بر اساس مزاج و اقلیم زندگی‌شان کلاه بر سر کنند.

مسعودی ‌با اشاره به پرهیز از تغییر فضای تنفسی در افراد، اظهار کرد:‌ باید مراقب از هوا به هوا شدن خود باشیم؛ برای نمونه کودکی به مدرسه می‌رود و کلاس دارای هوای گرم است، بدون پوشش از کلاس خارج شده و به محیط سرد وارد می‌شود که همین تغییر هوا باعث مستعد شدن به سرماخوردگی شده؛ در نتیجه باید نوع پوشش خودمان را متناسب با تغییر هوا تنظیم کنیم.

جایگزین های ایمن برای ایبوپروفن

عوارض جانبی انواع تسکین دهنده های التهاب و درد، ممکن است تا سالها بعد خود را نشان ندهند و سلامت اندام های حیاتی شما مانند کلیه ها و کبد را نشانه گیری کنند.

بهترین گام برای مصون ماندن از این عوارض، از بین بردن درد و کاهش طول دوره آن، متوسل شدن به گزینه های طبیعی است که در هر آشپزخانه ای یافت می شود. خوشبختانه برخی از مواد غذایی این قابلیت را دارند که بدون ایجاد عارضه جدی روی دستگاه گوارش کاهنده سردرد، درد مفاصل، و یا سایر دردهای آزاردهنده باشند:

روغن زیتون: اولئوکانتال موجود در این روغن دقیقا می تواند مانند ایبوپروفن عمل کند. حدود سه چهارم قاشق غذاخوری روغن زیتون برابر با ۲۰۰ میلی گرم ایبوپروفن است. رژیم غذایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه که روغن زیتون یکی از مواد اصلی آن است، از مدت ها قبل برای سلامتی انسان از جمله کاهش خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان سینه، سرطان ریه و برخی از انواع فراموشی مفید تشخیص داده شده بود. پژوهشگران هنگامی متوجه این خاصیت روغن زیتون شدند که مشاهده کردند روغن زیتون فرآوری نشده مانند ایبوپروفن موجب ناراحتی در قسمت عقب گلو می‌شود.

پوست بید: پوست بید سفید به طور سنتی برای درمان استئوآرتریت، کمردرد، و سایر بیماری های دردناک مانند تاندونیت استفاده می شده است. شما همچنین می توانید برای امدادرسانی فوری به کسانی که سردرد دارند، از آن استفاده کنید. سالیسین ماده تشکیل‌دهنده فعال در این پوست درخت است که در معده به اسید سالیسیک تبدیل می ‌شود و خاصیت ضد التهاب و ضد درد دارد.

کپسایسین: بک ماده شیمیایی است که در فلفل وجود دارد و جایگزین خوبی برای ایبوپروفن است بخصوص در افرادی که از دردهای عضلانی، سردردهای مکرر، درد مفاصل رنج می برند. اگر از یک بیماری دردناک رنج می برید می توانید فلفل چیلی را به رژیم غذایی خود به طور منظم اضافه کنید. برای درمان دردهای حاد نیز می توانید از کرم های حاوی کپسایسین برای ماساژ بخش آسیب دیده استفاده کنید.

کورکومین: مولکول فعال موجود در زردچوبه و دارای خواص ضد التهابی است. کورکومین با مسدود کردن پروتئین ‌هایی که به التهاب کمک می ‌کند و نیز متوقف کردن انتقال ‌دهنده عصبی از فرستادن سیگنال درد به مغز می ‌تواند در تسکین درد موثر باشد. همچنین کاهش شانس ابتلا به آلزایمر و نیز برخی سرطان ‌ها از دیگر خواص این ترکیب شیمیایی است که می ‌تواند به‌عنوان قرص یا با افزودن زردچوبه به رژیم غذایی وارد بدن شود.

کندر: خواص ضدالتهابی این گیاه هندی به اسیدهای بوسولیک مربوط می‌ شود که بر اساس تحقیقات توانایی بهبود گردش خون، از جمله خون ‌رسانی به مفاصل و پیشگیری از التهاب را با سد کردن راه گلبول‌ های سفید خون برای ورود به بافت ‌های آسیب ‌دیده دارد. این گیاه به ‌صورت پماد در داروخانه ‌ها موجود است.

اسیدهای چرب امگا ۳: امگا ۳ التهاب و درد گردن و کمر را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند کسانی که دچار گردن دردهای غیر جراحی هستند، با دریافت ۱۲۰۰ میلی گرم امگا ۳ در روز، ۶۰ درصد کاهش درد را گزارش کرده اند. علاوه بر این، امگا ۳ خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است.

کد خبر 394006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.