امید، تک درنای سیبری در تالاب فریدونکار فرود آمد

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران از بازگشت درنای امید به تالاب فریدونکنار خبر داد و گفت: با علاقه دامگاه‌داران، محیط‌بانان و پرنده‌نگرها به این نوع پرنده نگرانی نسبت به خطر انسانی برای این پرنده وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، کوروس ربیعی از ورود تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار خبر داد و اظهار کرد: بنابر گزارش های رسیده صبح امروز تنها بازمانده گله غربی درنا سیبری برای زمستان‌گذرانی به تالاب بین‌المللی فریدونکنار مهاجرت کرد.

وی افزود: جمعی از دامگاه‌داران فریدونکناری اراضی زراعی و کشاورزی خود را پس از برداشت شالی آب‌گیری می‌کنند و به صورت تالاب درست کرده که مالکیت خصوصی دارد و اقدام به شکار مرغابی و پرندگان می‌کنند.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه دامگاه‌داران فریدونکناری شرایط تالابی و امنیت تالاب را فراهم می‌کنند تصریح کرد: جلوگیری از تیراندازی و ورود افراد متفرقه به تالاب، مراقبت از افزایش و کاهش نامناسب سطح آب از جمله اقداماتی است که دامگاه‌داران انجام می‌دهند و البته محیط‌بانان هم همکاری لازم را دارند که به نوعی مدیریت مشارکتی در ایجاد تالاب و نگهداری و حفاظت از پرندگان است.

ربیعی با بیان اینکه گونه‌های هدف شکار دامگاه‌داران مرغابی و برخی دیگر از پرندگان است یادآور شد: در کنار این پرندگان برخی دیگر از جمله درنای سیبری از ارزش حفاظتی برخوردار هستند و گونه هدف صید نیستند که وارد تالاب فریدونکنار می‌شوند که با علاقه دامگاه‌داران، محیط‌بانان و پرنده‌نگرها به این نوع پرنده نگرانی نسبت به خطر انسانی برای این پرنده وجود ندارد.

وی افزود: باتوجه به اینکه درنا در محدوده دامگاه‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهد و به بیرون از تالاب نمی‌رود از خطر شکار در امان است و بیشتر مردم به دنبال تماشای این گونه هستند که بار روانی مثبتی در منطقه دارد.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه درنای سیبری امسال در زمان مقرر خود به تالاب فریدونکنار سفر کرده است گفت: در سال‌های گذشته مهاجرت درنا به تالاب فریدونکنار با تاخیر همراه بوده اما امسال به صورت طبیعی مهاجرت کرده و حدود چهار ماه از سال در این منطقه خواهد ماند و اوایل اسفند به سیبری بر می‌گردد.

ربیعی خاطرنشان کرد: امسال ۱۲امین سالی است که درنا به فریدونکنار سفر می‌کند و طول این سال ها فقط یک سال به این منطقه نیامده است.

کد خبر 393997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.