۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
جنبش‌های شهری مهم در مسکو

مسکو، پایتخت روسیه، یکی از برجسته‌ترین کلانشهرهای جهان در زمینه جنبش شهری به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولان شهر مسکو در نظر دارند در آینده نزدیک این شهر را به یکی از پیشروان جهان در زمینه شهرسازی تبدیل کنند و برای رسیدن به این هدف بلندپروازانه تمام اقدامات ضروری را به کار گرفته‌اند. دولت روسیه حمایت مالی خود را برای توسعه شهری مسکو به طور رسمی اعلام کرده است.

انجمن شهری مسکو نقش مهمی در رسیدن به هدف بلندپروازانه شهرسازی پایتخت روسیه ایفا می‌کند. اگرچه هدف اصلی این انجمن دستیابی به طرح‌هایی مناسب برای کلانشهرهای آینده است با این‌حال، هدایت مسئولان در جهت سازماندهی بهترین رقابت‌ها، انتخاب طراحان برگزیده و ایجاد بهترین فضاهای عمومی برای رشد شهری مسکو از دیگر اهداف مثبت این انجمن به شمار می‌رود. در ادامه به پنج پروژه موفق شهر مسکو، که در دهه اخیر اتفاق افتاده است، پرداخته می‌شود.

پارک گورکی و موزه هنرهای مدرن

در سال ۲۰۱۰ دولت پایتخت روسیه تصمیم گرفت محیط زیست شهر مسکو را بهبود بخشد و فضاهای عمومی جدیدی ایجاد کند، که حاصل این تصمیم احداث پارک گورکی بود که به افتخار ماکسیم گورکی به این عنوان نامگذاری شد. اگرچه این پارک در تمام فصول سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست، با این وجود ساکنان مسکو زمان زیادی را صرف بازدید از آن نمی‌کنند. پروژه ساخت پارک گورکی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و در آن زیرساخت‌هایی به پیاده‌روی، ورزش، کار کردن و امکانات تفریحی و فرهنگی اختصاص داده شد.

ساختمان موزه هنرهای مدرن مسکو، که از دوران کمونیست به جا مانده است، نیز در داخل پارک گورکی قرار دارد که در سال ۲۰۱۵ توسط گروهی از معماران هلندی بازسازی شد. معماران هلندی در بازسازی ساختمان موزه هنرهای مدرن مسکو ساختمان اصلی را به عنوان پایه، بدون تغییر حفظ و تنها دیوارهای بتنی پیش‌ساخته آن را تعمیر کردند. در بازسازی این سازه از یک پوشش پلاستیکی پلی‌کربنات برای جلوگیری از پوسیدگی آن استفاده شد.

رودخانه مسکوا، پروژه Meganom

یکی از شرکت‌های معماری روسیه‌ای پروژه‌ای بلندپروازانه برای رود مسکوا که از مرکز شهر مسکو می‌گذرد، طراحی کرده است. هدف این شرکت از پروژه فوق برقراری ارتباط بین محیط زیست طبیعی و مصنوعی بود. این پروژه مجموعه‌ای از فضاهای سبز خطی، مسیرهایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، رانندگی و حمل‌ونقل عمومی در امتداد رودخانه را در برگرفت. خاکریزهای رود نیز به مکان‌هایی برای انجام فعالیت‌های مختلف، تعاملات اجتماعی، آموزش و خلاقیت برای عموم مردم تبدیل شد.

موزه آرمیتاژ و برج ZiL در مسکو

یک شرکت معماری نیویورکی به طور همزمان دو پروژه را با موفقیت احداث کرده است؛ یکی از این پروژه‌ها برجی مسکونی به مساحت ۱۵۰ متر و پروژه دیگر فراهم آوردن امکانات ماهواره‌ای برای موزه مشهور سن‌پترزبورگ به نام "آرمیتاژ" بود. ساختمان‌های جدید در فضای یکی از کارخانه‌های این شهر و در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های مسکونی پایتخت روسیه واقع شده است.

"My Street"

My Street بزرگ‌ترین پروژه دولت مسکو در دو دهه اخیر در زمینه شهرسازی به شمار می‌رود. هدف معماران از این پروژه ایجاد مناطقی عظیم به طول ۵۰ کیلومتر در مرکز و اطراف شهر برای پیاده‌روی بود. علاوه‌براین، با پیاده سازی پروژه My Street مشکلات پارک وسایل نقلیه حل شد، نمای خیابان‌های اطراف بهبود یافت و پیاده‌روها و پیاده‌راه‌ها بازسازی شد و فضاهای جدیدی نیز به حمل‌ونقل عمومی، رانندگی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی اختصاص داده شد. اجرای پروژه My Street مستلزم به‌کارگیری استراتژی‌هایی قدرتمند بود و به همین دلیل، دولت ۱۷ گروه معماری از داخل و خارج کشور روسیه را به کار گرفت که هر گروه مسئولیت بازسازی و طراحی یک یا چند خیابان یا میدان را به عهده گرفت.

مترو مسکو

مترو مسکو یکی از شاهکارهای معماری به جا مانده از دهه ۱۹۲۰ است که از دوران ژوزف استالین، رهبر و سیاستمدار کمونیست شوروی، به جا مانده است. طراحی منحصربه‌فرد این مترو، با سقف‌های بسیار بلند، لوسترهای خارق‌العاده و پوشش مرمری و گرانیتی دیوارها و کف هر مسافر و بازدیدکننده‌ای را متحیر می‌کند. دولت مسکو به منظور حفظ این مترو به عنوان سیستم حمل‌ونقل پایدار شهر، رقابتی بین معماران مختلفی از سراسر کشور برگزار کرد تا این معماران در طرح‌های پیشنهادی خود به مرمت و نوسازی مترو و همچنین احداث ایستگاه‌های جدید بپردازند. پروژه بازسازی مترو مسکو و ساخت ایستگاه‌های جدید در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید.

کد خبر 393970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.