آغاز مرحله دوم بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد امام اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان امروز از آغاز مرحله دوم بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد تاریخی امام اصفهان واقع در مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش جهان) خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ فریدون الهیاری اظهار کرد: با توجه به بروز رطوبت های بسیار گسترده در محور شمال غرب مسجد تاریخی امام ، کار بهسازی فضاهای سرویس های بهداشتی مسجد امام با نزدیک به ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی از سال گذشته آغاز شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اتمام مرحله اول این طرح همزمان با هفته دولت امسال تصریح کرد: کارشناسان این اداره کل در راستای دفع رطوبت از بخش‌های مختلف این مسجد که از حدود سه سال گذشته آغاز شده بود، کار خود را در بخش‌های مختلف این مسجد اعم از: پاکسازی تمامی کانال‌ها و راه آبه های این مسجد تاریخی که در مدت ۴۰۰ سال گذشته انجام نشده بود آغاز کردند، همچنین در یک عملیات گسترده، مرحله اول عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی این مسجد که اکثرا در طی سه دهه گذشته به صورت غیر علمی ایجاد شده بود جهت رفع رطوبت از جبهه شمال غربی مسجد آغاز و همزمان با هفته دولت امسال به اتمام رسید.

وی درباره مرحله دوم اجرای این طرح گفت: با اتمام عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی بخش بانوان این مسجد، از مهرماه امسال، مرحله دوم عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی این مسجد، شامل : تخریب اتاق‌های چسبیده به بدنه و آزاد سازی بدنه های تاریخی، مرمت بدنه های آسیب دیده، بازسازی نماچینی و کفسازی سرویس های بهداشتی بخش آقایان در این مسجد آغاز شد.

کشف بقایای آبراهه های صفوی در مسجد امام

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین تصریح کرد: با توجه به کشف بخشی از آبراهه های زیرزمینی در این مسجد در زمستان سال ۱۳۹۶، در نیمه دوم سال جاری مرمتگران در آغاز فصل دوم بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد امام اصفهان و در حین خاک برداری و برداشتن کف الحاقی به کانال‌های دفع فاضلاب دست یافتند که به عمق یک متر و عرض ۷۰ سانتیمتر بوده و در برخی بخش‌ها با طاق رومی تزئین یافته که در برخی بخش‌ها کف این کانال‌ها آجر فرش بوده است.

الهیاری همچنین گفت: همزمان با ادامه عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی، در حال حاضر کارشناسان باستان شناسی پایگاه حفاظتی میدان امام اصفهان، کار حفاری و کاووش این کانالها را در دستور کار خود قرار داده اند و هم اینک توانسته اند بخشهای دیگری از این آبراهه ها را که مسیر آب تمیز با بدینه های سنگی است را کشف نمایند که متعلق به دوران پس از صفوی بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون کارشناسان ارشد این اداره کل کلیه عناصر فضای وضو خانه و سرویس های بهداشتی مسجد را پس از اتمام حفاری‌های باستان شناسی، مستند نگاری کرده و در پایگاه جهانی میدان امام اصفهان بایگانی خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مرحله دوم عملیات بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد امام اصفهان با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و سیصد میلیون ریال صورت می پذیرد.

با توجه به وسعت میدان امام (نقش جهان) اصفهان با گستره‌ایی در حدود ۸۵ هزار متر مربع و تردد روزانه هزاران شهروند و گردشگر در این میدان عظیم تاریخی، کار احداث سرویس های بهداشتی در جبهه های مختلف این میدان در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرداری اصفهان قرار دارد. در همین راستا در طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بیش از ۵۰ چشمه سرویس بهداشتی با آخرین متدهای علمی در محور شمالی مجموعه جهانی میدان امام (ره) (نقش جهان) توسط اداره کل میراث فرهنگی استان و با مشارکت شهرداری اصفهان ایجاد شده است.

کد خبر 393961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.