حفظ پایداری شهر با کمک داده‌ها و هوش مصنوعی

معماران در بعضی ازشهرهای جهان تلاش کرده‌اند با استفاده از داده‌ها و هوش مصنوعی با شیوه‌های نوین خدمات عمومی را از نو بسازند تا  سبک زندگی بشر را در جهت پایداری تغییر دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشد. در چند دهه اخیر نقش هوش مصنوعی و داده‌ها در زندگی روزمره انسان‌ها روز به روز در حال افزایش است تا حدی‌که معماران و طراحان نیز از این روش‌ها برای ایجاد سازه‌های جدید و تغییر سبک زندگی بشر بهره گرفته‌اند. در ادامه به مهم‌ترین پروژه‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌ها انجام شده است، پرداخته می‌شود.

سئول، به کارگیری راهکارهای هوشمندانه برای مدیریت ضایعات

سئول، پایتخت کره جنوبی، با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر از نظر مدیریت مواد زائد و زباله‌ها یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. بدون شک داده‌ها و اینترنت اشیا این شهر را در مسیر موفقیت به سمت جلو سوق داده است. اینترنت اشیا به اختصار آی‌اوتی (IoT) یا چیزنت به‌طور کلی به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌ ما اشاره دارد که به شبکه اینترنت متصل می‌شود و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت است. 

شرکت Ecube Labs با هدف مدیریت زباله در کره جنوبی تاسیس شد که این شرکت چهار محصول مهم را در این زمینه تولید می‌کند. شرکت Ecube Labs محصولات خود را در ۱۵۰ مکان کلانشهر سئول، از پارک‌ها گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز تفریحی و مناطق گردشگری، نصب کرده است و شامل محصولات ذیل است: سطل‌های زباله مجهز به انرژی خورشیدی که زباله‌ها را فشرده می‌کند؛ سنسورهای پیشرفته‌ای که کمیت زباله‌ها را در هر سطل مورد بررسی قرار می‌دهد؛ پلتفرم بزرگی که اطلاعات حاصل از سطل‌های زباله را جمع‌آوری می‌کند و همچنین پلتفرمی که به طور خودکار و  بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مسیرهای جمع‌آوری دستی را اصلاح می‌کند. 

 سان‌فرانسیسکو، دوچرخه‌های هوشمند

یکی از اهداف استراتژیک آژانس حمل‌ونقل شهری سان‌فرانسیسکو ترویج وسایل حمل‌ونقل غیر موتوری است. یکی از اقدامات مهمی که مسئولان در این زمینه انجام داده‌اند ایجاد مجموعه‌ای امن از خیابان‌های دوستدار دوچرخه‌سواری است که امنیت دوچرخه‌سواران از گروه‌های سنی مختلف را تضمین می‌کند. آژانس حمل‌ونقل شهری سان‌فرانسیسکو از شمارشگرهای اتوماتیک برای نظارت بر داده‌های دوچرخه‌ها بهره گرفته است که این کار میزان استفاده سالانه شهروندان از دوچرخه را نشان می‌دهد.

این آژانس با استفاده از این شمارشگرهای هوشمند ۱۰ مایل دیگر به مسیر دوچرخه‌سواری شهر افزوده است و تعداد ۳۰ تقاطع جدید نیز احداث کرده است. از این ۱۰ مایل مسیر جدید، حدود ۵.۵ مایل به وسیله حایل‌هایی از ترافیک محفوظ شده است.

در سال ۲۰۱۸، بیش از هشت میلیون دوچرخه در ۴۰ مسیر مختلف وجود داشت، اما داده‌ها نشان داد که ۶۳ درصد از دوچرخه‌سواری‌های هفتگی در ۱۷ شمارشگر، از مجموع ۵۱ شمارشگر، اتفاق می‌افتاد. این داده‌ها به مسئولان فرصت می‌داد ذهن خود را بر جاهایی با بیشترین نیاز متمرکز کنند.

استراتفورد، پارک هوشمند خودرو

پارک خودور یکی از مشکلات عمده‌ای است که رانندگان در یک شهر، به‌خصوص شهرهای شلوغ، با آن مواجه هستند اما استفاده از مدیریت هوشمند داده‌ها در شهرها می‌تواند این مسئله را بسیار ساده‌تر کند. مسئولان شهر استراتفورد، واقع در استان انتاریو کانادا، به منظور حل مشکل پارک خودروها، بر تکنولوژی هوشمند تمرکز کرده‌اند بنابراین رانندگان با صرف کم‌ترین زمان می‌توانند جای پارک مناسبی برای خودروی خود پیدا کنند. مقامات شهری با نصب ۷۸ سنسور اینترنت اشیا، که اطلاعات را با سیستم مکان‌یابی جهانی ادغام می‌کند، نشان می‌دهد که کدام محل پارک خالی یا رایگان است.

این اطلاعات هر نیم‌ساعت یک‌بار آپدیت می‌شود و فضاهای رایگان، شلوغ‌ترین فضاها برای پارک خودرو و بهترین محل برای پارک خودرو را برای ساکنان شهر و گردشگران مشخص می‌کند. علاوه‌براین، مسئولان شهر استراتفورد از داده‌های باز نیز در سراسر شهر بهره گرفته‌اند به این صورت که اطلاعات مربوط به پارک خودور را در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌گذارند، در نتیجه این افراد می‌توانند نرم‌افزارهایی را در مسیرهای بین خودوری پارک شده و محل‌های تجارت خود نصب کنند تا با دادن تخفیف ویژه به بازدیدکنندگان، آن‌ها را به سمت خود جذب کنند.

لاهه، روشن‌سازی خیابان‌ها

 اسخیفنینگن، یکی از هشت محله اصلی شهر لاهه هلند، با خیابان‌های قدیمی و خلوت خود یکی از مناطق گردشگری محبوب کشور هلند به شمار می‌رود. شهرداری لاهه بسیار مشتاق بود با استفاده از سیستم‌های روسنایی پیشرفته در این منطقه، محبوبیت آن را در میان ساکنان و به ویژه گردشگران افزایش دهد. او برای این کار از سیستم‌های روشنایی رایج استفاده نکرد، بلکه از سیستم‌هایی پویا بهره برد که می‌تواند بازده تبدیل انرژی را بهبود بخشد و از راه دور نیز کنترل شود.

گروهی از طراحان روشنایی معابر به سبک کلاسیک در کشور هلند با یکی از شرکت‌های روشنایی هوشمند تصمیم گرفتند با همکاری هم چالش مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند و به همین منظور نوعی سیستم روشنایی در سراسر شهر نصب کردند که علاوه بر ایجاد حس زیبایی برای مردم، از مدیریت اطلاعات هوشمند شهر و تکنولوژی پیشرفته برای کنترل بهتر برخوردار است.

سنسورهای حرکتی به‌کار برده شده در این سیستم‌ها باعث می‌شود نور لامپ‌ها به طور خودکار بر اساس حضور واقعی عابران تغییر پیدا کند. اگر کسی در یک نقطه وجود نداشته باشد، انرژی ذخیره می‌شود و در نتیجه هزینه‌های استفاده از الکتریسیته شهر کاهش پیدا می‌کند. یک تابلوی هوشمند نیز به کارکنان شهرداری امکان نظارت بر روشنایی کل شهر از راه دور را فراهم می‌آورد.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 393945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.