آغاز رأی‌دهی پویش ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی

اتحادیه بین‌المللی نجوم، طی حرکت مبتکرانه‌ پویشی راه‌اندازی کرده‌ است که در آن به کشورهایی که طرح خود را به تأیید این اتحادیه رسانده‌اند، امکان برگزاری یک کمپین ملی برای نام‌گذاری یک ستاره و سیاره فراخورشیدی می‌دهد.

به گزارش ایمنا، در مرحله نخست این پویش، نام‌های پیشنهادی برای ستاره و سیاره در قالب پیشنهادهای ۱۰۰ کلمه‌ای از عموم شهروندان ایرانی دریافت شده‌است؛ پس از امتیازدهی در کمیته ملی، ۱۰ نام برگزیده برای سیاره فراخورشیدی و ۱۰ نام برگزیده برای ستاره مادر به رأی‌دهی گذاشته می‌شود.

یک سامانه‌ فراخورشیدی در صورت فلکی مار، متشکل از یک ستاره و سیاره‌ای که به دور آن می‌گردد، توسط اتحادیه بین المللی نجوم، برای نام‌گذاری به ایران واگذار شده است. ستاره HD۱۷۵۵۴۱، به دلیل فاصله زیادی که با زمین دارد (حدود۴۲۰ سال نوری)، دارای روشنایی ظاهری نسبتاً کمی است؛ این درحالی است که روشنایی واقعی این ستاره از خورشید بیشتر است. این ستاره زرد رنگ، برخلاف سنگین و بزرگ‌تر بودن از خورشید، ستاره جوان‌تری نسبت به آن محسوب می‌شود.

HD۱۷۵۵۴۱ b، تنها سیاره‌گردان این ستاره که تا کنون شناخته شده‌است، غولی گازی بوده که می‌تواند بر روی آب شناور بماند. برخلاف کشیدگی بیضی مدار این سیاره که از مدار زمین بیشتر است، HD۱۷۵۵۴۱ b شباهت‌های بسیاری به زمین دارد. یک سال در این سیاره، برابر با ۲۹۸ روز و بسیار نزدیک به سال زمینی است. همچنین فاصله سیاره تا ستاره‌اش و بعضی ویژگی‌های مدار آن، تفاوت بسیار اندکی با زمین دارد.

از امروز دوشنبه، ۲۹ مهرماه تا ۹ آبان ۹۸، ۱۰جفت نام پیشنهادی برای ستاره و سیاره فراخورشیدی که نمره بالاتری را کسب کنند، به رأی‌دهی گذاشته می‌شود؛ این نام ها پس از تصویب برای همیشه ماندگار می‌شود. برای شرکت در این رأی‌دهی می‌توانید به سایت "http://www.iranplanet.ir" مراجعه کنید.

کد خبر 393938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.