داستان موفقیت "موتورولا"/ از تولید نخستین گوشی تا تولد ۹۰ سالگی

موتورولا یک شرکت آمریکایی در زمینه ساخت سخت‌افزار، تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی است که فعالیت خود را در سال ۱۹۲۸ با تولید باتری آغاز کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موتورولا از ترکیب دو کلمه "موتور" (motor) به معنای موتور ماشین و کلمه "اولا" (ola) به معنی صدا به وجود آمده است. فعالیت موتورولا از جایی شروع شد که دو برادر به نام‌های پاول گالوین و جوزف گالوین، یک شرکت ورشکسته را که کار آن‌ها تولید باتری بود، خریداری کردند. این دو برادر نام شرکت تازه تاسیس خود را "گالوین" گذاشتند؛ این شرکت موفق شد برای اولین بار باتری درایو تولید کند. با ابداع محصول جدید، رادیوهای باتری‌خور به برق شهری متصل می‌شد. پس از مدتی دیگر باتری درایو، مورد استفاده قرار نگرفت و شرکت گالوین با شکست رو به رو شد.

ارائه نخستین خدمات مکالمه رادیوی تلفنی

پس از این بحران، شرکت گالوین شروع به تولید رادیوی ماشین کرد و در سال ۱۹۳۰ یکی از مدل‌های رادیو ماشینی تولیدشده خود را در یک کنفرانس به نمایش گذاشت که مورد استقبال مردم قرار گرفت. بنابراین این شرکت فروش رادیوهای ماشینی را آغاز کرد و کسب و کار گالوین از این طریق توسعه یافت. سپس در سال ۱۹۴۰ شرکت گالوین اولین رادیوی دستی خود را که برای ارتباطات امری مهم تلقی می‌شد،  وارد بازار کرد. علاوه بر این، گالوین در سال ۱۹۴۱ با تولید رادیوی ترانزیستوری حق ثبت اختراع را به دست آورد؛ نخستین خدمات مکالمه رادیوی تلفنی در خودرو نیز در سال  ۱۹۴۶ توسط شرکت گالوین ارائه شد.

تغییر نام شرکت گالوین به موتورولا 

نام شرکت گالوین در سال ۱۹۴۷ به موتورولا تغییر پیدا کرد؛ در این دوره زمانی نخستین تلویزیون‌های هفت اینچی این شرکت وارد بازار شد. در سال ۱۹۵۸ شرکت موتورولا با سازمان ناسا شروع به همکاری کرد، در همان سال ناسا پروژه "Explorer ۱" را آغاز کرده بود، بنابراین موتورولا به مدت چندین سال، تجهیزات رادیویی فضاپیماهای ناسا را تولید می‌کرد. در سال ۱۹۶۹ نیز اولین کلمات فضانوردانی که در ماه بودند از طریق رادیوی موتورولا به کره زمین ارسال شد.

نخستین تلفن همراه موتورولا

نخستین تماس تلفنی با استفاده از نسخه آزمایشی تلفن همراه موتورولا در سال ۱۹۷۳ انجام شد؛ وزن این تلفن آزمایشی ۱.۱ کیلوگرم بود. در سال ۱۹۸۳ نیز اولین تلفن همراه موتورلا به نام dyn tac به طور رسمی وارد بازار شد که قیمت آن سه هزار و ۹۵۵ دلار بود. چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۹ نخستین تلفن همراه نیمه تاشو موتورولا با نام تجاری MICROTAC عرضه شد. گوشی همراه جیبی StarTACTM نیز در سال ۱۹۹۶ تولید شد و اولین تلفن GPS نیز توسط این شرکت توسعه پیدا کرد. محبوبیت شرکت موتورولا در سال ۱۹۹۸ شرکت موتورولا افزایش یافت و به بزرگترین فروشنده تلفن همراه در جهان تبدیل شد.

ساخت نخستین گوشی با سیستم عامل اندروید ۲

 موتورولا در سال ۲۰۰۴ تمرکز خود را بر باریک‌کردن ضخامت تلفن‌های همراه قرار داد و موفق شد گوشی RAZR V۳ را با ضخامت ۰.۵۵ اینچ تولید کند. طراحی این تلفن همراه توجه همه مردم را به خود جلب کرد و  به یکی از موفق‌ترین محصولات این شرکت تبدیل شد. سپس اولین گوشی موتورولا با سیستم عامل اندروید ۲ در سال ۲۰۰۹ تولید و به بازار عرضه شد. صفحه کلید این نوع تلفن همراه به صورت کشویی باز می‌شد و صفحه نمایش آن نیز لمسی بود. سال بعد نیز گوشی تلفن همراه به نام Droid X وارد بازار شد که صفحه نمایش آن ۴.۳ اینچ و دوربین آن هشت مگاپیکسل بود.

جشن ۹۰ سالگی موتورولا

شرکت موتورولا در سال ۲۰۱۱ ورشکست شد و به دو شرکت موتورولا موبیلیتی (Motorola Mobility) و موتورولا سلوشنز (Motorola Solutions) تقسیم شد؛ فعالیت شرکت موتورولا موبیلیتی در زمینه تولین تلفن همراه است و و موتورولا سلوشنز نیز در زمینه تکنولوژی رادیویی و  تبلیغات فعالیت دارد. شرکت موتورولا سال گذشته ۹۰ سالگی  فعالیت خود را با علاقه مندانش جشن گرفت، به گونه‌ای که دوستداران محصولات موتورولا برای مدت یک هفته از تخفیفات ویژه که گاهی به بیش از ۵۰ درصد می‌رسید بهره‌مند شدند.

کد خبر 393904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.