درمان کم‌خونی با مصرف این میوه پاییزی

مصرف پرتقال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب، کاهش خطر سرطان و پیشگیری از دیابت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پرتقال میوه آبدار، خوشمزه و پرطرفداری است که سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B1، فیبر، آهن، مس، پتاسیم و کلسیم است. این میوه خاصیت ضد التهابی دارد و دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمند است که می‌تواند با انواع بیماری‌ها مقابله کند. در ادامه به بررسی بعضی خواص این میوه پاییزی می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در پرتقال و همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن باعث افزایش گلبول‌های سفید خون شده و در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین مصرف پرتقال مانع بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده و به کوتاه شدن دوره درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.

بهبود سلامت قلب

پرتقال دارای مقدار زیادی پتاسیم، فیبر و ویتامین C است که به بهبود سلامت قلب کمک زیادی می‌کند؛ افزایش مصرف پتاسیم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. وقتی مقدار پتاسیم موجود در بدن کمتر از حد معمول باشد، ریتم قلب غیر طبیعی خواهد شد. آنتی اکسیدان موجود در پرتقال به نام "هسپریتین" (Hesperitin) به بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک می‌کند و خطر ابتلا به امراض قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر  سرطان

ویتامین C موجود در پرتقال با رادیکال‌های آزاد در بدن که باعث بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان می‌شود، مقابله می‌کند. ماده گیاهی موثر "هسپریتین" پرتقال نیز به مهار کردن رشد سلول‌های سرطانی و تشکیل تومور سرطانی کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد میزان ابتلا به سرطان‌های مری و معده در میان افرادی که پرتقال مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که این میوه را کمتر میل می‌کنند، به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

درمان کم خونی

مرکباتی مانند پرتقال که سرشار از ویتامین C است برای درمان کم‌خونی بسیار مفید است، زیرا ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات بسیاری نشان داده است زمانی که ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از "فیتات‌" مانند اسفناج مصرف شود، میزان جذب آهن افزایش می‌یابد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند مبتلایان به کم‌خونی باید به طور مرتب، به خصوص قبل از صبحانه پرتقال یا آب پرتقال مصرف کنند.

بهبود دیابت

پرتقال یکی از میوه‌هایی است که مصرفذ آن باید در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت قرار گیرد، زیرا این میوه پاییزی دارای مقدار زیادی فیبر، ویتامین C و مواد معدنی مفید است که به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کند. به گفته پزشکان مصرف روزانه یک عدد پرتقال به کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت بسیار کمک می‌کند. بزرگ‌ترین عامل ابتلا به دیابت نوع دوم، افزایش وزن است؛ از آنجا که پرتقال کالری اندک و فیبر زیادی دارد، برای کاهش وزن نیز مفید است.

کد خبر 393903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.