راه‌اندازی کمپین پنجشنبه‌های پاک در کرمانشاه

محیط زیست تنها داشته‌ای است که نه وارداتی است و نه صادراتی. محیط زیست را باید در محله و منطقه ساخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکل  آلودگی زیست‌محیطی ناشی از دفن غیراصولی پسماندها در بسیاری شهرهای ایران وجود دارد و ضرورت دارد که این مشکل رفع شود.

«هایده شیرزادی» مؤسس و مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کودآلی کلانشهر کرمانشاه، نخستین طرح بازیافت پسماند کشور را در کرمانشاه با قطع کامل دفن زباله‌های شهری اجرا کرد که پس از آن ۷۰ شهر و ۲۰۰ روستا با کمک و مشاوره وی، این طرح را اجرا کردند.

شیرزادی تحصیلکرده رشته اکولوژی حفاظت محیط زیست (شاخص مدیریت پسماند) دانشگاه کاسل آلمان است. به گفته وی روش‌های بازیافت پسماند در کشورهای صنعتی قابل استفاده برای مدیریت پسماند کشورهای در حال توسعه مثل ایران نیست. ۲۸ سال پیش «گاز گلخانه‌ای» واژه‌ای غریب بود، اما باید قبول می‌کردیم که یکی از عوامل سوراخ شدن لایه ازون ایجاد گاز گلخانه‌ای است؛ هر تن پسماند ۴۰۰ متر مکعب گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌کند که ۸۰ درصد پسماند کرمانشاه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمکعب گاز گلخانه ایجاد می‌کند به طور مثال یک خانواده شش نفره حدود یک تن زباله تولید می‌کند، گازی که بعد از فعل و انفعالات شیمیایی از این یک تن پسماند منتشر می‌شود معادل سوختن پنج هزار لیتر گازوئیل است

وی تاکید می‌کند حفظ محیط زیست نیازمند همکاری همه مردم است. سال ۱۳۹۲ میلادی که کشورهای جهان برای بحث آلودگی و گازهای گلخانه در ریودژانو برزیل دور هم جمع شدند و البته نماینده ایران هم در این جمع حضور داشت، شعار «جهانی فکر کنیم، منطقه‌ای عمل کنیم»، انتخاب شد؛ در راستای این شعار کشور آلمان که کشوری صنعتی است موظف به کاهش گازهای گلخانه‌ای شد، اما این کشور به دلیل صنعتی بودن قادر به تعطیلی کارخانجات خود نبود به همین دلیل با پیشنهاد اینکه در سایر کشور سرمایه‌گذاری برای کاهش گازهای گلخانه انجام می‌دهد مبادرت به پرداخت بودجه به کشورهایی از جمله ترکیه و چین کرد که با ایجاد شرکت‌های بازیافت پسماند سالانه از ایجاد ۷۰۰ هزار تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کرد، اما متاسفانه شرکت بازیافت کرمانشاه به دلیل برخی قوانین موجود کشور موفق به دریافت اینگونه بودجه‌ها از کشوری مانند آلمان نشد.

 شیرزادی می‌گوید: پدیده زباله و پسماند شامل داخل شهر و خارج شهر است. در خارج شهر رهاسازی زباله و پسماند از طریق مسافران و گردشگرانی است که طبیعت را قدر نمی‌دانند و زباله و پسماندهای غذایی خود را در طبیعت رها می‌کنند؛ از طرفی تالارها و رستوران‌های اطراف شهر نیز به دلیل اینکه هیچگونه نظارتی از سوی شهرداری و مرکز بهداشت بر نحوه عملکرد تخلیه زباله‌های آن‌ها نمی‌شود، پسماندهای خود را در زمین‌های اطراف رها می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به مناسبت دوم اردیبهشت که هر سال به نام (زمین پاک) نامگذاری شده، کمپین پنجشنبه‌های پاک در کرمانشاه راه‌اندازی شد و امیدوار هستم به یک کمپین ملی تبدیل شود. همچنین در کمیپین هفتگی، یکشنبه‌های پاک را در شهر با هدف آموزش نحوه جمع‌آوری زباله‌ها به کسبه بازار کرمانشاه راه‌اندازی کرده‌ایم و با تهیه بروشورهای آموزشی یکشنبه‌ها به سطح شهر رفته و نکاتی را به بازاریان ارائه می‌دهیم.

 شیرزادی می‌گوید: من صدای آزادی زمین از آلودگی هستم و این صدا باید به گوش همه برسد.

کد خبر 393856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.