مشارکت شهروندان اراکی در تعیین سرنوشت شهر

شهردار کلانشهر اراک گفت: امروز اراک در آستانه دورانی تازه قرار دارد که در آن عقلانیت و مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت شهر تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد کریم شفیعی در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن روز اراک اظهار کرد: نامگذاری این روز و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در شهر اراک سبب شده تا بتوانیم حس تعلق در تمامی شهروندان نسبت به اراک ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شهر اراک از دیرباز خاستگاه بزرگانی است که در عرصه‌های علم و ادب همواره زبانزد عام و خاص بوده و آثار و خدمات ارزشمند آنها موجب ارتقای سطح کیفی و کمی در عرصه‌های گوناگون علمی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و هنری شده، افزود: پس از جلسات کارشناسی روز ۲۸ مهرماه مقارن با صدارت بزرگمرد تاریخ ایران "میرزاتقی‌خان امیرکبیر" به عنوان روز اراک برگزیده شد، تا فرصتی باشد که هرساله به بازخوانی و بازیابی هویت شهری و تحکیم مبانی تعلق شهروندی پرداخته شود.

شهردار اراک افزود: اراک امروز نه تنها پایتخت صنعتی ایران که مهم‌تر از آن پایتخت مفاخر، مهد علم، فرهنگ و هنر است و پیشینه تاریخی و فرهنگی این شهر  مملو از اندیشمندان، علمای مذهبی، شهرگان ادب و هنر همچون بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، قائم‌مقام فراهانی، میرزاتقی‌خان امیرکبیر، پروفسور حسابی، دکتر قریب و بسیاری از نام آوران ارزشمند است.

وی تصریح کرد: امروز اراک در آستانه دورانی تازه قرار دارد که در آن عقلانیت و مشارکت شهروندان در تعیین سرنوشت شهر، اعتقادی راسخ در بین تصمیم‌گیران شهری است، از همین رو بر این باوریم که تک تک شهروندان "روز اراک" را باید فرصتی برای اندیشیدن بدانند.

شفیعی با بیان اینکه امسال در ۱۳ اسفند نیز جشن یکصدمین سال تاسیس شهرداری اراک را برگزار خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: به دلیل تقارن روز اراک با ایام سوگ و حزن اهل بیت، امسال برنامه‌های بزرگداشت به پایان ماه صفر موکول شده و هشتم آبان به مدت یک هفته برنامه‌های متعددی با حضور اقشار مختلف اجرا خواهد شد.

هویت یابی و بازخوانی هویت شهر اراک

مرتضی سورانه، عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز در این نشست گفت: هویت‌یابی و بازخوانی هویت شهر اراک چه در جنبه‌های معماری و شهرسازی و چه صنایعی که ساکنان آن خلق کرده‌اند همچنین در بعد فرهنگ و ایجاد حس مالکیت در سرنوشت خود برای شهروندان از اهداف نامگذاری روز اراک است.

وی افزود: به نظر می رسد بیشترین معضلی که در اراک وجود دارد شهر منهای شهروند است به همین دلیل بنا داریم بتوانیم فرهنگ حقوق شهروندی را ترویج دهیم و این معضل را رفع کنیم.

کد خبر 393851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.