میراث فرهنگی زورش به ویرانگران نمی‌رسد

نرگس آبیار کارگردان سینما نسبت به تخریب یک بنای تاریخی در روستای ابرندآباد یزد با روش آب انداختن در خانه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نرگس آبیار کارگردان سینما که پروژه سینمایی نفس را در روستای ابرند آباد یزد فیلمبرداری کرده و پس از آن از خشکی باغات و تخریب خانه ها گفته بود در صفحه شخصی خود از تخریب خانه ای در این روستا نوشته است:

هنوز هم‌ بعد از اینکه شهر یزد، به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت شد، شاهد ویران شدن بافت تاریخی در این شهر و شهرهای دیگر استان یزد هستیم و ظاهرا میراث فرهنگی زورش به ویرانگران نمی رسد. بتازگی در شهر شاهدیه یزد و روستای ابرند آباد که قدمتی بیش از هزار سال( دوران ساسانیان) دارد، خانه تاریخی دیگری خراب شده است.

این خانه ها به پارکینگ و سرویس بهداشتی تبدیل می شوند و یا بخشی از خیابان های پهنی که شهرداری شاهدیه آرزوی آن را دارد. بیشتر تپه های باستانی بخش ابرند آباد خاکبرداری و نابود شده. بتازگی یکی از آنها به پارک بانوان تبدیل شده. روش جدید آن است که ویرانگران نیمه شب آب زیر خانه ها می اندازند و خانه خودبخود خراب می شود. بارها تأکید کرده ام که بافت تاریخی در این روستا در حال نابودی است و متأسفانه کسی توجه نکرده است. عکس دوم متعلق به خانه ای است که خراب شده و آب زیر آن انداخته اند و عکس های دیگر متعلق به خانه ای در مجاورت آن که اگر میراث فرهنگی به داد آن نرسد، تبدیل به خیابانی صاف می شود و یا پارکینگ برای ماشین ها و سرویس بهداشتی برای آدم ها. بخشی از ابرندآباد در فیلم سینمایی نفس به عنوان لوکیشن استفاده شده است. بزودی عکس های دیگری از این ویرانگری فرهنگی و سکوت شهرداری و میراث فرهنگی منتشر می کنم.

به گزارش ایمنا، پیش از این نیز در این روستا خبر تخریب خانه های قدیمی برای ساخت پارکینگ حاشیه ساز شده بود به طوری که در واکنش به این موضوع، مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد نیز نوشت: « خبر تخریب مربوط به دیروز است که به دلیل شستن دیگ در کنار یک خانه تاریخی آب جمع شده بود که با مراجعه یگان حفاظت میراث فرهنگی کار متوقف شد.»

کد خبر 393848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.