سیگار کشیدن چه بلایی سر پوست می‌آورد؟

استعمال سیگار علاوه بر تضعیف سلامت قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها، کاهش احتمال باروری و افزایش سکته مغزی، عارضه مهم دیگری هم دارد و آن ایجاد تغییراتی ناخوشایند در پوست و مو است.

به گزارش ایمنا،  سیگار کشیدن روی رگ‌های خونی اثر می‌گذارد و استعمال آن حتی در سنین پایین تغییراتی در این عضو حساس ایجاد می‌کند. در ادامه شما را با بعضی از عوارض سیگار کشیدن بر پوست آشنا می‌کنیم:

افتادگی و چروک پوست: دود تنباکو حاوی بیش از چهار هزار ماده شیمیایی سرطان زا است؛ این مواد همچنین به کلاژن و آلاستین، دو جزء اصلی پوست آسیب می رساند. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سیگاری های دست دوم نیز میتواندافتادگی و چین و چروک های عمیق پوست را ایجاد کند.

چین و چروک  اطراف لب: آسیب به آلاستین روی پوست، اطراف دهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به پیری زودرس با ایجاد خطوط عمیق در اطراف پوست لب می‌شود.

لکه های روی ناخن و انگشتان: توتون و تنباکو منجر به بروز لکه‌هایی روی ناخن‌ها و پوست دست می‌شود؛ خوشبختانه بعد از ترک سیگار این تغییرات محو می شود.

ریزش مو: سیگار کشیدن می‌تواند زمینه ریزش موها را فراهم کند که با بالاتر رفتن سن وخیم‌تر می‌شود. نتایج بعضی تحقیقات نشان می‌دهد طاسی سر در مردان سیگاری شایع‌تر است.

پسوریازیس: افراد سیگاری در معرض این بیماری پوستی ناخوشایند و ناراحت کننده قرار دارند؛ پسوریازیس اغلب منجر به ضخامت و پوست فلس‌دار در آرنج، سر، دست، یا پا می‌شود.

چین و چروک چشم: اگرچه این چین و چروک‌ها با افزایش سن ایجاد می‌شود، اما در افراد سیگاری بسیار عمیق تر است.

بهبود پوست بعد از ترک سیگار: بعد از این که شما سیگار را ترک می کنید، جریان خون بهبود می‌یابد در نتیجه پوست شروع به دریافت اکسیژن بیشتر می‌کند؛ دندان ها نیز ممکن است سفید تر شود ضمن این که لکه‌های انگشتان و ناخن‌ها نیز با ترک سیگار کم رنگ تر می‌شود.

استفاده از روش‌های درمانی: هر زمان که سیگار را ترک کردید، برای مقاومت در برابر نشانه‌های پیری پوست می‌توانید از کرم های موضعی و حاوی آنتی‌اکسیدان برای بهبود ظاهر پوست استفاده کنید. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب هنگام خروج از منزل برای شما بسیار ضروری است. برخی پزشکان نیز توصیه می‌کنند افراد برای از بین‌بردن نشانه‌های پوستی ناشی از سیگار کشیدن از روش‌های درمانی لیزر و لایه برداری پوست بهره ببرند.

منبع: آوای سلامت
کد خبر 393845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.