اوج بارش‌های شهابی جباری در بامداد سه‌شنبه

در روزهای پایانی مهرماه شاهد چندین رویداد نجومی مهم نظیر وضعیت تربیع آخر ماه و بارش‌های شهابی جباری خواهیم بود.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح امروز، یکشنبه ۲۸ مهرماه، سیاره تیر به حداکثر کشیدگی شرقی خود رسید و ۲۴.۶ درجه با خورشید جدایی دارد. بنابراین شامگاه امروز بهترین فرصت برای تماشای این جرم ستاره‌مانند کم‌سو در افق جنوب غرب است.

ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه، دوشنبه ۲۹ مهر، ماه به وضعیت تربیع آخر خواهد رسید؛ تربیع آخر، اصطلاحی است که برای توصیف یک حالت ماه به کار می‌رود. از شروع تربیع آخر ماه نصف می‌شود. پس از پایان دور هفت روزه، ماه کوچک شده و دیگر هیچ دیده نمی‌شود. این زمانی است که ماه جدید شروع می‌شود و به آغاز تربیع اول می‌انجامد.

روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه نیز بارش‌های شهابی جباری روی می‌دهد که این بارش ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد سه‌شنبه به اوج خود می‌رسد. بارش شهابی یک رویداد در آسمان شب است که در هنگام عبور سیارهٔ زمین در پیمودن مسیر مدار خود از میان توده‌ای از ذرات در فضا رخ می‌دهد که "شهاب‌واره" خوانده می‌شود.

در جریان این رویداد تعداد زیادی شهاب‌واره در جو زمین می‌سوزد و هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می‌افتد. همچنین در بامداد سه‌شنبه، خوشه باز M44 جنوب ماه قرار داشته و بسیار نزدیک ماه دیده می‌شود.

کد خبر 393831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.