مسئولان اعتقادی به حضور معلولان در جامعه ندارند

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن بین اصفهان گفت: مسئولان تنها دلیل اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان را دلایل بودجه‌ای می‌دانند در حالی که برخی از آنها اعتقادی به حضور و اشتغال معلولان و نابینایان در جامعه ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد خادمی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری ویژه نابینایان استان اصفهان، اظهار کرد: آمار نابینایان در سطح کشور بالغ بر ۱۸۹ هزار نفر و در سطح استان اصفهان هشت هزار نفر است که این تعداد نابینایی است که در سطح استان شناسایی شده و در بهزیستی استان دارای پرونده هستند.

وی با تأکید براینکه نابینایان دارای حقوق از دست رفته بسیاری هستند، افزود: مهمترین حق آنها حضور در جامعه است که به دلیل وجود مشکلات مناسب سازی و خطرات بسیار برای آنها به نسبت دیگر معلولان کمتر توان حضور در جامعه را دارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن بین اصفهان با بیان اینکه با مناسب‌سازی نشدن، جامعه معلولان به آرامی کنار گذاشته می‌شوند، تصریح کرد: اولین دلیل این امر  وجود نداشتن مناسب سازی محیطی و پس از آن مناسب سازی فرهنگی است که مناسب سازی فرهنگی به معنای به نتیجه رسیدن قوانین حضور معلولان در جامعه و احترام مسئولان و مردم به این قوانین است.

وی با انتقاد از اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان، گفت: مسئولان تنها دلیل اجرا نشدن این قانون را دلایل اعتباری و بودجه‌ای می‌دانند در صورتی که بسیاری از مسائل وابسته به بودجه نیست یا حتی هزینه چندانی برای سازمان‌ها ندارد اما برخی مسئولان اعتقاد دارند چرا باید معلولان و نابینایان به سطح جامعه بیایند و این موضوع ناخوشایند همواره در پس ذهن آنها وجود دارد.

صداوسیما به آگاه‌سازی جامعه در خصوص حقوق معلولان نمی‌پردازد

خادمی با تأکید بر اینکه برخی مسئولان حضور معلولان در جامعه یا اشتغال آنها را چندان ضروری نمی‌دانند، افزود: باید رسانه‌ها و صداوسیما حداقل زمان را در طول روز یا هفته برای فرهنگ سازی وضعیت معلولان و شناساندن عصای سفید به مردم اختصاص دهد.

وی با انتقاد از رسانه ملی به جهت کم کاری در حوزه اطلاع رسانی وضعیت معلولان به مردم گفت: مناسب سازی فرهنگی بسیار زمانبر است و نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی مختلفی چون رسانه‌ها، صداوسیما، آموزش و پرورش و نیروی انتظامی است اما صداوسیما در این رابطه فعالیت چندانی نداشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن بین اصفهان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی رسانه‌ها حتی اگر مسئولان را آگاه نکند توجه مردم را برای رعایت حقوق معلولان جلب می‌کند، اظهار کرد: خواسته ما به عنوان عضوی از جامعه معلولین و نماینده این قشر اجرای قانون حمایت از معلولان است که یکی از موارد آن پرداخت حداقل دستمزد اداره کار به تمام معلولان شدید و خیلی شدید است.

وی در تشریح این موضوع گفت: اجرای این ماده قانونی خواسته همه معلولان است چرا که این امر در تمام کشورهای دنیا اعم از اروپایی، آمریکایی و حتی کشورهای همسایه اطراف ما در حال اجرا شدن است و اگر قانون حمایت از معلولان اجرا شود قطعا مشکلات معلولان و نابینایان تا حد بسیاری کاهش خواهد یافت.

کد خبر 393828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.