خطوط مترو تهران به بیش از ۵۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه ناوگان مترو در داخل و اطراف پایتخت در حال توسعه است گفت: تا ۲۲ سال آینده وسعت این ناوگان به بیش از ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

به گزارش ایمنا، علی امام اظهار کرد: در حال حاضر خطوط مترو تهران در هفت خط و ۲۳۰ کیلومتر احداث شده و با ۱۲۲ کیلومتر فعال است که در افق ۱۴۲۰ یعنی تا ۲۲ سال آینده باید به همین میزان وسعت مترو افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در افق ۱۴۲۰ در برنامه شبکه حمل و نقل ریلی علاوه بر تکمیل خطوط شش و هفت باید خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ و همچنین دو قطار اکسپرس (تندرو) ‌ نیز ساخته و تجهیز شود.

مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه تاکید کرد: این طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران و حومه در سال های ۹۵ تا ۹۷ تدوین و برای تصویب به شورای عالی ترافیک کشور ارسال شده است که طی ماه های آینده نهایی و اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توسعه این خطوط ناوگان مترو تهران تعداد سفرهای مترو روزانه به ۱۰ میلیون سفر می‌رسد و همچنین سهم سفر حمل و نقل ریلی از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

توسعه مترو بدون بودجه دولت مصوب شد

امام با بیان اینکه توسط خطوط مترو در سال ۶۵ شکل اجرایی و عملیاتی گرفت، افزود: در آن سال و شرایط دفاع مقدس، خطوط مترو به شرط اینکه دولت بودجه ای ندهد تصویب شد.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها کشور درگیر جنگ بود و دولت پولی نداشت که بتواند کمک کند به همین منظور دهه ۶۰ و ۷۰ خط پنج مترو تهران و حومه بدون بودجه دولتی راه اندازی شد.

مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه خاطرنشان کرد: وقتی که در سال ۱۳۷۷ اولین خط قطار مترو تهران- کرج راه اندازی شد و مردم و مسئولان شیرینی این شبکه حمل و نقلی را چشیدند از دهه ۸۰ بود که به دلیل افزایش هزینه های احداث و راه اندازی خطوط مترو جو تغییر کرد و در سال ۹۵ قانونگذار در طرح حمایت از سامانه ریلی به دولت اجازه داد که بخشی از درآمد خود را به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص دهد.

به گفته وی، در حال حاضر ضرورت وجود مترو برای دولتمردان و مدیران شهری به اثبات رسیده و باید تلاش کرد که توسعه خطوط مترو تهران و حومه طبق افق سال ۱۴۲۰ توسعه یابد.

ناوگان مترو تهران و حومه در حال حاضر با هفت خط و ۱۲۲ ایستگاه فعال است که روزانه این ناوگان بیش از یک میلیون مسافر را جابجا می‌کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 393826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.