۴۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه احداث سرندهای کارخانه کود آلی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در هزینه‌های ساخت سرندهای خطوط جدید کارخانه کود آلی خبر داد.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خطوط جدید کارخانه کود آلی با اصلاح حدود ۵۰ درصدی در چیدمان فرآیندهای پیش‌­بینی شده (Layout) و طراحی تمام جزییات در سازمان مدیریت پسماند، از اواخر سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد و تاکنون بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌­های مهم این خطوط، سرندهای دوار هستند که در هر خط جدید دو سرند دوار به جای یک سرند که در خطوط قدیم استفاده می­‌شد، به کار رفته است که دو سرند با آزمایشات کاربردی تست و مشخص شد تا ۱۳ درصد راندمان جداسازی پسماندهای تر از سایر پسماندها را افزایش دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: در اسفند ماه سال گذشته ساخت و خرید این سرندها به مناقصه عمومی گذاشته شد و فقط یک شرکت در آن مناقصه حاضر شد که به ازای هر سرند قیمت بالغ بر ۵۳۰۰ میلیون ریال (با ارزش افزوده) پیشنهاد داد که به علت ناعادلانه بودن قیمت، مناقصه باطل و مقرر شد سازمان با توجه به نوسانات ارزی نسبت به خرید مواد و مصالح طرح اقدام و با کمک پیمانکاران جزء، نسبت به ساخت سرندها اقدام کند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری مدیریت بهینه در صرفه جویی هزینه‌­ها، تصریح کرد: بررسی‌های نهایی نشان داده که قیمت هرکدام از این سرندها با احتساب تورم سال جاری و مالیات برارزش افزوده کمتر از ۳۲۰۰ میلیون ریال بوده است که بالغ بر ۴۰ درصد صرفه‌جویی ایجاد کرده و در شرایط اقتصادی فعلی بسیار مهم و قابل توجه است.

دهنوی ادامه داد: علاوه بر این، دانش طراحی این سرندها که تغییرات مهمی نسبت به سرندهای قبلی داشته در اختیار سازمان پسماند قرار گرفته، اما برخی افراد ناآگاه بدون توجه به شرایط حاکم بر پروژه­‌ها و شرایط اقتصادی، روش­‌های دیگری از جمله EPC را برای برای انجام طرح توصیه می­‌کنند که ممکن است در شرایطی مناسب و با صرفه باشد، اما لزوماً در تمام پروژه­‌ها و شرایط دیگر قابل استفاده نیست.

وی تاکید کرد: مدل ساخت سرند نشان داده است که با زمان گذاری بیشتر و استفاده از توان کارشناسان خبره و نیز پیمانکاران جزء می­‌توان پروژه‌­ها را با اختلاف قابل توجهی ارزان‌تر تمام کرد.

کد خبر 393809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.