گام مستحکم اصفهان برای کودکان و نوجوانان شهر

شهردار اصفهان با شرکت در نخستین اجلاس «سران شهرهای دوستدار کودک» در شهر کلن آلمان، بیانیه مشترکی را امضا کرد که گامی مستحکم برای تأیید تعهد این جوامع نسبت به ایجاد شهرهای مناسب برای زندگی کودکان و نوجوانان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که کودکان، آینده‌سازان جوامع هستند و سلامت آن‌ها، تضمین‌کننده سلامت جوامع است، شهرها و جوامع امروزی با سرعت رو به افزایشی در حال پیشبرد اهداف خود در زمینه حقوق کودکان هستند و در حقیقت از مهم‌ترین دست‌اندرکاران ایجاد شهرهای پایدار و دوستدار کودک آینده به حساب می‌آیند که در مسیر تحقق هدف خود برای ایجاد شرایط مناسب برای این قشر نوپا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

کلن، یکی از شهرهای آلمان است که تاکنون اقدمات موثری در زمینه شهر دوستدار کودک انجام داده است؛ این شهر در طول آخرین روز هفته گذشته، میزبان نخستین اجلاس سران شهرهای دوستدار کودک بود. در این اجلاس که به مناسبت بزرگداشت سی‌امین سالگرد تأسیس "کنوانسیون حقوق کودک" در این شهر برگزار شد و تا ۱۸ اکتبر ادامه داشت، شهرداران و رهبران شهری جهان به دعوت یونیسف گرد هم آمدند تا بر تعهد خود مبنی بر بهبود شرایط زندگی، فرصت‌ها و رفاه کودکان خود از طریق پیاده‌سازی طرح‌ شهرهای دوستدار کودک تأکید کنند.

انتقال تجربه شهر دوستدار کودک در آلمان

شهردار اصفهان نیز به عنوان شهر دوستدار کودک به این دعوت پاسخ مثبت داد و در این گردهمایی شرکت کرد. قدرت الله نوروزی که در حاشیه این دیدار با شهردار کلن ملاقات داشت درباره اجلاس سران شهرهای دوستدار کودک گفت: سفر سه روزه به شهر کلن آلمان و حضور در اجلاس شهر دوستدار کودک یونیسف در اصل انتقال تجربه میان شهرهای بزرگ دنیا در زمینه دست یافتن به شهر دوستدار کودک بود و هر شهر تجربیات خود را از راهکارهای خوبی که به دست آورده بود در اختیار بقیه شهرها قرار داد.

وی افزود: باتوجه به تجربیاتی که از شهرهای کشورهای مختلف به دست آوردیم در تلاش هستیم تا با بومی‌سازی بعضی از اقدامات، شهر را به گونه ای بسازیم تا کودکان زندگی خوبی در آن داشته باشند.

مذاکره اصفهان با کُلن درباره حمل و نقل عمومی

شهردار به دیدار و مذاکره با نمایندگان بسیاری از کشورهای حاضر در این اجلاس خبر داد و گفت: در دیدار با شهردار کلن مذاکراتی درباره حمل و نقل عمومی و انرژی های پاک انجام شد و توافق کردیم تا ادامه این مذاکرات در اصفهان پیگیری شود.

وی با اشاره به برپایی کارگاه‌های مختلف در حاشیه برگزاری اجلاس شهر دوستدار کودک، ادامه داد: موضوع کارگاه‌های برگزار شده این بود که شهرها چگونه ساخته شود تا حقوق کودکان رعایت و آنها بتوانند در یک فضای آرام زندگی کنند.

شهردار اصفهان ادامه داد: در این کارگاه‌ها پیرامون نقش مشارکت کودکان در ساختن شهر و فضاهای عمومی، پارک‌ها، خیابان‌ها، بحث و تبادل نظر شده و کشورهای مختلف تجربیات خود را بیان و سخنرانان اظهارنظر کردند.

به گزارش ایمنا، شرکت‌کنندگان در این نشست، استقبال همه‌جانبه خود را از بیانیه‌ ارائه شده توسط نمایندگان کودکان و نوجوانان سایر مناطق و شهرهای دوستدار کودک سراسر جهان اعلام کردند و با وجود آگاهی از نقاط مشترک موجود میان کنوانسیون حقوق کودک و اهداف توسعه پایدار (SDG) که اجرای یکی تأثیر مستقیمی بر دیگری دارد، متعهد شدند که اقدامات لازم در خصوص تحقق شهر دوستدار کودک را متناسب با شرایط شهرهای کشورهای خود انجام دهند. شرکت‌کنندگان همچنین اعلام کردند که به منظور برقراری عدالت و حفظ حقوق کودکان و نوجوان در جوامع خود، تمامی اقدامات لازم در رابطه با موضوع جلسه را در شهرهای خود پیاده‌سازی خواهند کرد.

بیانیه‌ ارائه شده در نخستین اجلاس شهرهای دوستدار کودک سراسر جهان در کلن آلمان به شرح ذیل است.

۱. هر کودک و نوجوانی در جامعه خود و توسط مقامات محلی از ارزش، احترام و برخورد مناسب برخوردار خواهد شد.

۲. صدای تمامی کودکان و نوجوانان در جوامع شنیده و تمامی نیازها و اولویت‌های آن‌ها در جایگاه‌های قوانین عمومی، سیاست‌گذاری‌ها، بودجه‌بندی‌ها و تصمیمات مؤثر بر آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

۳. تمامی کودکان و نوجوانان به خدمات ضروری با کیفیت از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و پرورش، پشتیانی تغذیه‌ای، رشد اولیه مناسب، مشمولیت عدالت و واقع شدن مورد حمایت خانواده دسترسی خواهد داشت.

۴. امکان زندگی در محیطی امن، سالم و پاکیزه برای تمامی کودکان و نوجوانان فراهم خواهد شد.

۵. امکان و شرایط لذت بردن از زندگی خانوادگی، بازی و سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت خوش برای تمامی کودکان و نوجوانان فراهم خواهد شد.

در این نشست همچنین از تمامی مقامات و مسئولان ملی و محلی خواسته شد که با حصول اطمینان از برخورداری تمامی کودکان و نوجوانان از حقوق و عدالت، امکان استفاده آن‌ها از تمامی پتانسیل‌های ذاتی و توانایی‌های خود را فراهم و بدین ترتیب از شهرها و جوامع خود حمایت کنند، همچنین از سایر ذی‌نفعانی که می‌توانند با اعمال نفوذ بر سازمان ملل متحد، بخش‌های خصوصی، سازمان‌های جوامع مدنی، اتحادیه‌ها، آکادمی‌ها و رسانه‌ها بر زندگی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشند تقاضا شد که به منظور ارتقای احترام و حمایت از حقوق و رفاه کودکان در انجام امور مربوط به آن‌ها از هیچ کمکی دریغ نکنند.

این تعهدنامه که در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۱۹ معادل با ۲۶ مهرماه به اتفاق آرا در شهر کلن آلمان تصویب شد به امضای نوروزی شهردار اصفهان، شهردار کلن و سایر شهرداران، رهبران شهری، مقامات و مسئولان جوامع رسید.

کد خبر 393804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.