اصفهان را به شهر قصه های هزار و یک شب بدل می‌کنیم

ایده پرداز جشنواره در جستجوی شهرزاد گفت: می توانیم با ثبت قصه های ایرانی از زبان پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها بخشی از هویت ایران را حفاظت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره در جستجوی شهرزاد عنوان جشنواره ای است که به ثبت و ضبط و بیان قصه های شفاهی ایران می پردازد، این جشنواره که توسط موسسه هنربنیان آرت پورت برنامه ریزی شده، تلاش دارد تا قصه گویی را در ایران زنده کند. در این جشنواره که ایده آن در اصفهان شکل گرفت نمونه ای از تلاش برای زنده نگاه داشتن هویت ایرانی را شاهد هستیم.

فریبرز آهنین، عضو شورای سیاست گذاری جشنواره در جستجوی شهرزاد و ایده پرداز این جشنواره اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که مردم فراموش می‌کنند، گذشته است، در عصر جدید گذشته به عنوان یک نیروی بازدارنده و منفی معرفی و گذشته در گرد و غبار فراموشی، دفن می شود، اما ترقی کردن بدون نگاه به گذشته خطرناک است. با توجه به اینکه تبلور گذشته در مادربزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها است، از کودکان و نوجوانان می‌خواهیم که قصه های  پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود را ضبط کرده و یا با اقتباس از این قصه ها  فیلم بسازند.

وی در ادامه افزود: شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر حرف اول را در امور رسانه ای و فرهنگی می‌زنند، اما بخش بزرگی از استفاده‌هایی که از این حوزه می شود خبر از نداشتن درک صحیح از توانمندی آن برای رشد و توسعه فرهنگ می‌دهد.

این هنرمند در ادامه گفت: وقتی کنهسالی می‌میرد مانند این است که کتابخانه‌ای آتش بگیرد. این هدف بزرگی برای ما بود که جلوی سوختن این کتابخانه‌ها را بدون انتقال دانش و تجربیاتشان را بگیریم، از این داشته‌ها و ذخایری که در سینه آنهاست باید به بهترین شکل ممکن حفاظت کرد و چه بهتر که کودکان و نوجوانان میراث دار این گنجینه ها باشند. فراموش نکنیم که با تلاش آنها این داشته ها معنای ثروت می یابند.

وی با بیان اینکه شعار این جشنواره "اصفهان شهر قصه‌های هزار و یک شب" است، خاطرنشان کرد: اصفهان یکی از قلب‌های تپنده ایران است، وقتی شهری قدمتش زیاد باشد قصه‌هایش هم زیاد می‌شود. وقتی در محله‌های اصفهان راه می‌رویم در و دیوار محله ها با ما حرف می‌زنند و قصه هایی از جهان افسانه ها و رویاها برایمان می گویند، برای همین ابتدا از اصفهان شروع کردیم و تصمیم گرفتیم اصفهان را به شهر قصه‌های هزار و یک شب تبدیل کنیم.

آهنین با اشاره به شیوه اجرای جشنواره در جستجوی شهرزاد خاطرنشان کرد: شکل اجرا به این صورت است که متقاضیان می توانند در دو بخش کودک و نوجوان ۱۰ تا ۱۷ سال و بخش بزرگسال ۱۷ سال به بالا، در جشنواره شرکت نمایند. همچنین نحوه تولید آثار به دو شکل است، اول آنکه قصه را بدون دخل و تصرف و با کیفیت مناسب صدا و تصویر از پدر بزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها و افرادی که توانایی تعریف کردن قصه های کهن را دارند، ضبط و برای جشنواره ارسال نمایند و یا اگر علاقه مند باشند می‌توانند با الهام گرفتن از قصه و با پرداخت‌های خلاقانه تصویری و روایی در کنار ارسال شکل خام قصه فیلم کوتاه خلاقانه‌ای تولید و برای جشنواره ارسال نمایند.

وی گفت: کارهای ارائه شده با دو نگاه فنی و هنری مورد بررسی قرار می‌گیرند، در واقع کیفیت فنی و محتوای قصه مهم بوده، نحوه روایت قصه گو و توانایی او برای انتقال مفهوم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین بکر بودن داستان نیز میتواند امتیازی ویژه داشته باشد. به طوریکه به ده قصه شنیده نشده و بکر، جایزه های ویژه ای اهدا خواهد شد.

گفتنی است داوری و معرفی برگزیدگان اولین جشنواره در جستجوی شهرزاد، در روزهای پایانی آذر ماه خواهد بود.

کد خبر 393799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.