لزوم ارتباط با دانشگاه‌ها برای بکارگیری نیروهای متخصص/هزینه ۵ میلیاردی برای نگهداشت مترو

فرهنگسازی نقش بسزایی در افزایش ایجاد انگیزه در بین شهروندان برای استفاده از حمل و نقل پاک داشته است و مترو یکی از گزینه‌های شاخص است که مدیران شهری برای جذب شهروندان به استفاده آن تلاش بسیاری کرده به طوری که تعداد مسافران آن از یک هزار نفر در زمان بهره‌برداری، امروز به ۸۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی پاییز امسال چهارمین سال بهره برداری خط مترو یک پشت سرگذاشته شد که تجربیات خوبی در زمینه‌های مختلف به دست آمده تا با نگرش دقیق و برنامه ریزی منسجم شرایط خوبی برای بهره برداری از خط دو مترو داشته باشیم.

امروز نیروهای بخش بهره‌برداری مترو ۲۴ ساعته و در سه شیفت کاری تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا شهروندان سفرهای روزانه خود را در نهایت آرامش و آسایش با این وسیله ایمن، ارزان و پاک انجام دهند البته حساسیت کار در این بخش بسیار بالاست به طوری که باید ارتباطی با دانشگاه‌ها وجود داشته باشد تا نیروهای متخصص و مورد نیاز، با آنچه در بخش بهره‌برداری مترو می‌گذرد، آشنا شوند زیرا در غیر این صورت نمی‌توان امید داشت که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در بخش بهره‌برداری مشغول فعالیت شوند.

در ارتباط با اهمیت استفاده از نیروهای دانشگاهی، تجربیات خط یک، برنامه‌ریزی برای افزایش رام‌های خط یک و راهکارهای افزایش ایجاد انگیزه در شهروندان برای استفاده از حمل ونقل عمومی گفت و گویی با «علیرضا فاتحی» مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به گذشت چهار سال از بهره‌برداری خط یک مترو، در این مدت با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید که میتوان از آنها به عنوان تجربه در خط دو مترو استفاده کرد؟

بهره‌برداری در کشور یک کار جدیدی است که مشکلات خاص خود را دارد، بهره برداری مثل جریان رودخانه است که به طور مستمر در حال حرکت است و البته نیروهایی که در این مجموعه کار می‌کنند باید در لحظه تصمیم‌گیری و اقدامات لازم را در ارتباط با مسائل مختلف انجام دهند.

۲۴ مهرماه ۹۴ نخستین روزی بود که بهره‌برداری از فاز نخست سیستم حمل ونقل ریلی درون شهری از ایستگاه قدس واقع در عاشق آباد تا ایستگاه شهدا با حضور «رحمانی فضلی» وزیر وقت کشور آغاز شد.

فاز دوم خط یک مترو از ایستگاه شهدا تا ایستگاه تختی سال ۹۵ توسط «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهور افتتاح شد و فاز بعدی تا ایستگاه آزادی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اسفندماه ۹۶ آخرین فاز خط یک مترو حدفاصل ایستگاه آزادی تا صفه یا ایستگاه دفاع مقدس ۲۹ اسفند ۹۶ افتتاح و خط ۲۰ کیلومتری تکمیل شد و مورد استفاده مردم قرار گرفت.

به تدریج زمان فعالیت مترو اضافه شد تا اینکه در حال حاضر مترو هر روز از ساعت ۶:۳۰ صبح از ایستگاه‌های قدس و دفاع مقدس فعالیت خود را آغاز و تا ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه نسبت به جابجایی شهروندان اقدام می‌کند، البته زمان فعالیت نیروهای بهره‌برداری هر روز از ساعت پنج صبح تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه است.

بهره‌برداری از متروی اصفهان با همکاری متروی تهران انجام شد و تجربیاتی که در این راستا به دست آوردیم بسیار خوب بود و می توان گفت تجربیات خط یک بی شک برای خط دو قابل استفاده است.

البته شاید این موضوع بسیار مهم باشد که برخی نیروها را باید قبل از بهره‌برداری از مترو بکارگیری می‌کردیم؛ به عنوان مثال راهبران قطار یکسال نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی در شهرهای تهران یا مشهد داشتند، از این رو بهتر است برای خط دوم زودتر این مسائل را پیش‌بینی کنیم.

تخصص‌های مورد نیاز ما در رشته های دانشگاهی نیست و اکثر دانشجویانی که بکارگیری می شوند، فارغ‌التحصیلان رشته های برق و مکانیک هستند، در حالی که در دنیا شرکت‌های مترو نیروهای مورد نیاز خود را قبل از بهره برداری از دانشکده‌های مختلف بکار می‌گیرند و به عنوان کارآموز یکسال در مجموعه فعالیت می‌کنند.

به این اعتقاد رسیده‌ایم که باید ارتباطی با دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه صنعتی داشته باشیم تا نیروهای متخصص و مورد نیاز، با آنچه در بخش بهره برداری مترو می‌گذرد، آشنا شوند زیرا در غیر این صورت نمی‌توان امید داشت که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در بخش بهره‌برداری مشغول فعالیت شوند.

همچنین جمع آوری اطلاعات، آرشیو غنی و مدارکی که از قسمت ساخت باید دریافت شود را از روز اول باید انجام دهیم و کارکنان حداقل دو سال قبل از بهره برداری آموزش های لازم را ببینند. بخش بهره‌برداری مترو سال ۸۸ فعالیت خود را آغاز و تعداد محدودی نیرو استخدام کرد و در ادامه سال ۹۲ راهبران قطار را استخدام کردیم تا یکسال در تهران آموزش ببینند و سپس فعالیت خود را آغاز کنند.

نیروهای جذب شده در خط دو مترو باید آموزش‌های تکمیلی را همراه با نیروهای باسابقه بگذرانند؛ در دنیا رسم است که در هنگام مرحله فونداسیون اعلام می کنند که بهره‌برداری آغاز شده است و ما نیز باید چنین دیدگاهی داشته باشیم تا بتوانیم با آمادگی هر چه تمام‌تر ارائه خدمت کنیم.

طرحی در شهرهای جهان مطالعه یا مشاهده کرده‌اید که بتوان در متروی اصفهان از آن استفاده کرد؟

این سیستم بیشتر در کشورهای اروپایی با هدف کاهش آلایندگی در شهرها استفاده شده و با کمبود تعداد پارکینگ در مرکز شهرها  مردم را برای صرفه جویی در وقت و هزینه ترغیب به استفاده از حمل ونقل عمومی کرده‌اند، ضمن اینکه پیش نیازها را نیز مورد توجه قرار داده‌اند، همچنین با تخصیص عوارض مختلف بر خودروها و کمک به پایین نگه داشتن هزینه های استفاده از سیستم حمل ونقل ریلی، انگیزه لازم برای استفاده مردم از مترو را فراهم کرده اند، اما در کشور ما این اقدامات انجام نشده و نمی توان هدایت های اجباری انجام داد.

در شهر پاریس می‌توان به تمام نقاط شهر ارزان و سریع با حمل ونقل عمومی سفر کرد زیرا در غیر اینصورت هزینه‌های سفر برای شهروندان تا ۱۰ برابر افزایش می یابد.

تجربه نیروی انسانی چه میزان در قسمت فنی تاثیر خواهد داشت؟

هنوز در بعضی شهرها با ۱۰ سال سابقه به سختی برخی امور در بخش بهره برداری مترو انجام می‌شود زیرا یک صنعت نو است. در ایران نیز تجربه فعالیت در بخش بهره برداری مترو کم است و نکته دیگر اینکه هنوز تامین برخی تجهیزات وابسته به خارج است؛ از این رو نیروهای بهره برداری اگر تجربه کافی را نداشته باشند، کارآیی لازم را نخواهند داشت.

هر تصمیم اشتباه نیروهای انسانی در بخش بهره برداری مترو می‌تواند میلیاردها تومان خسارت بر جای بگذارد؛ به عنوان مثال در حادثه آبگرفتگی تونل متروی تهران، کسی که آن روز در مرکز فرمان حضور داشت، نقش عمده و اساسی در کاهش خسارات داشت، او با استفاده از تجربه ایستگاه را تعطیل، قطار را متوقف و اعلام کرد که مردم باید از مترو خارج شوند و همین موضوع باعث شد علیرغم خسارت سنگین به مترو، از کشته شدن ده‌ها نفر جلوگیری کند زیرا وقتی آب در تونل وارد شد کسی در تونل نبود.

استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها چه میزان موثر است؟

ارتباط با دانشگاه‌ها برای تربیت نیروهای متخصص بسیار حائز اهمیت است، در بسیاری از رشته‌ها همچون رشته حسابداری اگر دانشجو دوره کارآموزی را پشت سر بگذارد هنگام اشتغال بازدهی مطلوب‌تری خواهد داشت.

معتقدیم باید ارتباط آموزشی با دانشگاه‌ها داشته باشیم؛ سالانه ۲۰ تا ۳۰ نفر دانشجوی سال سوم دانشگاه در رشته برق و مکانیک می‌توانند به مدت سه تا چهارماه در کارگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو حضور یابند تا بدانند پس از فارغ التحصیلی می‌خواهند چه فعالیتی داشته باشند.

بی‌شک اساتید حاضر می‌توانند به خوبی سؤالات دانشجویان را پاسخ دهند، حتی این مسایل می‌تواند موضوع پایان‌نامه آنها باشد و بعد جذب محیط های کار شوند.

در حال حاضر چه تعداد رام در خط یک مترو فعال است؟

در حال حاضر ۱۲ رام قطار یا ۶۰ دستگاه واگن در خط یک متروی اصفهان فعال است و تا پایان سال‌جاری دو رام دیگر به آنها اضافه خواهد شد البته می‌توانیم چهار رام دیگر را نیز اضافه کنیم، اما تحقق آن بستگی به تامین منابع مالی مورد نیاز دارد که شهرداری اصفهان انجام می‌دهد.

دو رام قطار وزرات کشور خریداری کرده و در حال مونتاژ در یکی از شرکت‌های ایرانی است و تا پایان سال به متروی اصفهان اضافه می‌شود.

هزینه‌های نگهداری مترو چقدر است؟

غیر از هزینه‌های سرمایه ای، باید ماهانه حدود پنج میلیاد تومان بابت حقوق و امور مختلف به پیمانکاران پرداخت شود، از این رو انتظار می‌رود شهروندان برای کاهش ترافیک، هزینه‌ها و کمک به کاهش آلودگی هوا برای انجام سفرهای درون شهری خود از این وسیله پاک استفاده کنند.

چه تعداد نیرو مشغول فعالیت هستند؟

بر اساسی استانداردها هر کیلومتر مترو برای ۵۰ نفر اشتغالزایی می‌کند. در حال حاضر غیر از پیمانکار ۵۵۰ نفر در بخش حفاظت و بخش‌های مسافری، نگهداری و تعمیرات مشغول به کار هستند که امکان دارد به تدریج بر تعداد نیروها افزوده شود.

امسال قیمت بلیت مترو افزایش پیدا خواهد کرد؟

در سال جاری تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت مترو ندایم، اما سال آینده بستگی به نظر شورای شهر و شهرداری افزایش پیدا می کند؛ در این ارتباط ما پیشنهاد دهنده هستیم و پذیرش آن بستگی به تصمیم شهرداری و شورای شهر دارد.

ساعت فعالیت مترو در فصل پاییز چگونه است؟

پیرو درخواست‌های مردمی برای تغییر ساعت مترو، از روز ۲۱ مهرماه سال جاری قطارها در خط یک متروی اصفهان از ایستگاه دفاع مقدس (پایانه صفه) و شهرک قدس از ساعت ۶:۱۰ صبح حرکت و تا ساعت ۲۱:۳۰ به شهروندان خدمت‌رسانی خواهد کرد.

البته فعالیت نیروهای بخش بهره‌برداری ۲۴ ساعته و در سه شیفت کاری است و آنها کار پُر استرسی را تجربه می‌کنند.

هر روز صبح رأس ساعت پنج باید برق مترو وصل شود، اگر کلید زده نشود، بهره‌برداری متوقف می شود و قطار نمی‌تواند از میدان قدس به سمت میدان دفاع مقدس حرکت کند.

اگر چک و کنترل روزانه و مستمر انجام نشود و سپتینگ در ایستگاه سرریز شود، سرویس‌دهی با اختلال مواجه می‌شود؛ از این رو باید گفت فشار و استرس کار برای تمام نیروهای مترو است، مجموعه‌ای که در مرکز فرمان هستند باید مدبّرانه فعالیت داشته باشند.

با توجه به قطعی برق در مترو که آذرماه سال گذشته اتفاق افتاد و حوادثی از این قبیل چه تدابیری اندیشیده شده تا شاهد این گونه حوادث نباشیم؟

از سال ۹۴ تاکنون تنها یکبار قطعی برق در مترو به دلیل مشکلی که در سیستم برق منطقه‌ای ایجاد شد، اتفاق افتاد که البته علت آن در اختیار ما نبود.

برق اضطراری را تنها می توانیم برای خروج شهروندان از مترو تامین کنیم، زیرا برای جایگزینی برق قطع شده، قطعا برق اضطراری جوابگو نخواهد بود، البته در حال حاضر تمام ایستگاه‌های خط یک متروی اصفهان برق اضطراری دارد.

شرایط آسانسورهای ایستگاه‌های خط یک چگونه است؟

تمام آسانسورها استاندارد است، اما الزام است که در فواصل زمانی مشخص بازهم به تایید استاندارد برسد.

روزانه چه تعداد از شهروندان سفرهای درون شهری خود را با مترو انجام می دهند؟

روزانه بین ۷۵ تا ۸۰ هزار نفر از مترو استفاده می کنند، البته اینطور نیست که اگر خط دو راه اندازی شود ۸۰ هزار نفر به تعداد مسافران مترو اضافه شود بلکه پیش بینی شده با تکمیل و بهره برداری از خط دو ۴۰۰ هزار نفر در روز از مترو استفاده کنند زیرا نقاط دسترسی با توجه به تلاقی خط یک و دو مترو در ایستگاه امام حسین(ع)، استفاده کنند.

با توجه به فرهنگسازی انجام شده امکان افزایش این آمار وجود دارد؟

مسافران مترو از روزی ۱۰۰۰ نفر آغاز شده و حالا به تعداد ۸۰ هزار نفر در روز افزایش یافته، پیش‌بینی می کنیم باز هم بر این تعداد افزوده شود، هر چند شهر  باید دارای شبکه حمل ونقل عمومی باشد تا امکان استفاده برای عموم شهروندان فراهم شود.

چه طرح‌های ویژه ای برای افزایش ایجاد انگیزه شهروندان ارائه شده است؟

طرح های خوبی برای افزایش انگیزه شهروندان در بعضی کلانشهرها ارائه می‌شود و تخفیف‌هایی برای سالمندان و دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود مثل تهران که در حال حاضر با هفت خط مترو می‌تواند در بخش‌های مختلف طرح‌های متعددی را اجرا کند.

ارائه طرح‌های مختلف بستگی به نظر مدیریت شهری دارد، البته باید دو خط مترو راه اندازی شود تا بتوان طرح‌های تشویقی را برای افزایش انگیزه شهروندان جهت استفاده از مترو پیاده سازی کرد البته جلسه‌ای را با کمیته فرهنگ شهروندی برگزار کرده و در صدد تمهیداتی برای افزایش انگیزه و اطلاع رسانی جهت استفاده از مترو با استفاده از تابلوهای شهروندی هستیم.

کد خبر 393791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.