با عوامل تشدید کننده پوکی استخوان آشنا شوید

پوکی استخوان که به عنوان "بیماری خاموش" نیز شناخته می‌شود، عبارت است از افزایش شکنندگی و سست‌ شدن بافت استخوان‌ها و کاهش حجم توده استخوانی که در صورت ابتلا به آن احتمال شکستن استخوان‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوکی استخوان به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود؛ اصلی‌ترین دلیل این عارضه، کمبود کلسیم و ویتامین D کافی در رژیم غذایی روزانه است. همچنین احتمال بروز پوکی استخوان با افزایش سن در افراد بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که پس از ۳۰ سالگی به ازای هر ۱۰ سال، به تدریج علائم کاهش توده استخوانی افزایش می‌یابد. این بیماری در زنان چهار برابر بیشتر از مردان بروز پیدا می‌کند

از سوی دیگر مبتلایان به بیماری‌های هورمونی، پرکاری تیروئید، مشکلات غدد جنسی، بیماری‌های مزمن کبدی، آرتریت، دیابت نوع یک و کم‌کاری یا پرکاری غدد فوق کلیوی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آن قرار دارند. همچنین مواردی نظیر مصرف طولانی‌ مدت داروی "کورتون"، استعمال دخانیات، مصرف داروهای استروئیدی، هورمونی، داروهای رقیق‌کننده خون و ضد افسردگی، نداشتن تحرک کافی، ورزش‌نکردن، افزایش وزن، مصرف الکل، نوشیدن بیش از حد قهوه و یائسگی زودرس نیز از عوامل تشدیدکننده پوکی استخوان محسوب می‌شود.

پیشرفت این بیماری ممکن است فرد را با شرایطی مواجه کند که با عطسه‌ کردن و یا سرفه قسمتی از استخوان‌های وی آسیب ببیند و بشکند؛ بیشترین خطرات شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان در ستون فقرات، استخوان لگن و مچ‌ها دیده می‌شود. از عوارض دیگر این بیماری می‌توان به تغییر شکل ستون فقرات اشاره کرد که موجب انحنای پشت یا قوز درآوردن افراد می شود. کوتاه‌ شدن قد نیز می‌تواند عارضه دیگری از این بیماری به حساب آید.

در حال حاضر این بیماری به اندازه‌ای شایع و فراگیر است که سازمان بهداشت جهانی (WHO)، با هدف بالا بردن سطح آگاهی جهان در رابطه با شیوه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن، ۲۰ اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرده است. این بیماری در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان و پیشگیری است، اما از آنجایی که در مراحل اولیه آن هیچگونه علائمی دیده نمی‌شود، معمولا فرد زمانی به وجود بیماری در بدن خود پی می‌برد که بسیار دیر شده است.

با این حال می‌توان با داشتن تغذیه مناسب و رژیم روزانه حاوی املاح، پروتئین‌ها و ویتامین‌های کافی و همچنین گنجاندن منابع اصلی کلسیم شامل غذاهای دریایی، ماهی‌های آزاد، ساردین، شیر، ماست، پنیر، سویا، تخم‌مرغ، آب‌پرتقال، قارچ و سبزیجات دارای برگ سبز نظیر اسفناج در غذاهای روزانه و نیز داشتن حداقل ۱۰ دقیقه پیاده‌روی، از بروز و پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کرد. در مرحله پیشرفته بیماری که به کمک "دانسیتومتری" یا سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می‌شود، فرد مبتلا نیاز به درمان‌های پزشکی مانند مصرف قرص‌های ویتامین D، مکمل‌های پزشکی و داروهایی نظیر "کلسی‌تونین"، "رالوکسیفن" و "بایفوسفونیت‌" دارد.

 آزمایش سنجش تراکم استخوانی تنها چند دقیقه طول می‌کشد، معمولا بدون درد است و احتیاج به آمادگی قبلی ندارد؛ این سنجش به پزشک کمک می‌کند تا استحکام استخوان را بسنجد و شدت پوکی استخوان را مشخص کند.

کد خبر 393771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.