رکود اقتصادی برای این شرکت معنا نداشت

IBM، یک شرکت کامپیوتری چند ملیتی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۱۱ آغاز کرد؛ این شرکت اکنون به یکی از بزرگ‌ترین غول‌های دنیای تکنولوژی تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این غول دنیای فناوری با ادغام سه کمپانی بزرگ آن زمان یعنی شرکت سنجش رایانه‌ای (Computer Scale Company)، شرکت بین‌المللی ثبت زمان (Time Recording Company) و شرکت ماشین‌های جدول‌بندی (Tabulating Machine Company) کار خود را آغاز کرد. فعالیت این شرکت در زمینه تولید و فروش سخت افزار و نرم افزار، ارئه زیرساخت‌های کلان، میزبانی وب، فناوری نانو و رایانه بزرگ است.

تغییر نام از CTR به IBM

دلیل پیشرفت‌های شگفت‌انگیز این شرکت در دو دهه اول تاسیس، مدیریت آن توسط توماس واتسون بوده است؛ او هدایت این کمپانی را در سال ۱۹۱۴ بر عهده گرفت و در سال ۱۹۲۴ نام آن را از CTR به IBM تغییر داد. سپس با جذب متخصصان حرفه‌ای و به کارگیری توانایی و مهارت خود، BMI را به یکی از شرکت‌های پیشگام و مطرح در زمینه تکنولوژی تبدیل کرد.

تبدیل‌شدن به غول دنیای فناوری

سال ۱۹۳۹ و هنگام جنگ جهانی دوم، شرکت IBM برخلاف تصور مردم نه تنها کارمندی را اخراج نکرد، بلکه نیروهای بیشتری استخدام کرد و به موفقیت‌های خود افزود. بنابراین این شرکت در زمان رکود اقتصادی، نه تنها هیچ کاهشی در فروش خود نداشت، بلکه در اواخر جنگ جهانی دوم یعنی در سال ۱۹۴۳ به غول فناوری جهان تبدیل شد و درآمد سالانه آن از دیگر شرکت‌ها فزونی گرفت. این شرکت به منظور کاهش آسیب‌های بعد از جنگ جهانی دوم، توجه بیشتری به جامعه زنان و معلولان کرد و آن‌ها را زیر چتر حمایتی خود قرار داد.

رکورد تازه در فروش

توماس واتسون در اواخر سال ۱۹۶۰ موفق‌ترین سرمایه‌دار جهان بود، زیرا شرکت IBM در این سال رکورد تازه‌ای در زمینه فروش زد. در آن زمان بیش از صد هزار کارمند برای این شرکت کار می‌کرد و درآمد سالیانه آن بیش از یک میلیارد دلار بود. در اواخر دهه هفتاد، شرکت‌های دیگر وارد رقابت با IBM شدند، بنابراین این شرکت بیشتر سرمایه و درآمد خود را صرف اختراعات و اکتشافات جدید کرد؛ این مرحله شروعی برای توسعه رایانه‌های شخصی در جهان بود.

زیان مالی بزرگ

IBM در سال ۱۹۸۱ اولین کامپیوتر شخصی خود را وارد بازار کرد؛ این کامپیوتر شخصی دارای قیمت نسبتا مناسبی بود و از  ۱۲۸ کیلو بایت حافظه داخلی، مانیتور رنگی و یک یا دو فلاپی دیسک بهره می‌برد. پس از آن ساخت و تولید پردازنده‌ها و سیستم عامل‌ها به شرکت‌های اینتل و مایکروسافت سپرده شد. از آنجا که شرکت‌های دیگر در این زمینه در حال رشد و گسترش بودند، IBM امتیاز خود را در بازار کامپیوتر از دست داد، به گونه‌ای که حتی ابتکارات و نوآوری‌های این شرکت  نتوانست آن را نجات دهد. در نتیجه در سال ۱۹۹۲ زیان مالی بزرگی را تجربه کرد، اما در سال ۱۹۹۳، لوییس گرستنر، ریاست شرکت را بر عهده گرفت و به کار آن ثبات بخشید.

تجارت الکترونیک

گرستنر با انجام اقدامات ساده مانند تقلیل نیرو و فروش بخش‌های زیان‌آور، به سودآوری دوباره این شرکت کمک شایانی کرد. در این دوره زمانی شرکت IBM بار دیگر به یکی  از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان تبدیل شد. IBM در آغاز قرن ۲۱، استراتژی خود را به سمت بازارهای تجارت الکترونیک تغییر داد؛ این شرکت در رویداهدهای علمی مانند ماموریت سفینه فضایی آپولو برای فرود روی ماه نیز شرکت کرد. IBM اکنون با داشتن بیش از ۳۷۷ هزار کارمند که تعداد آن‌ها بیشتر از مجموع تعداد کارمندان گوگل، اپل و مایکروسافت است در ۱۷۵ کشور دنیا فعالیت دارد. کارمندان این شرکت تا به حال موفق به کسب پنج جایزه‌ نوبل، چهار جایزه‌ تورینگ، پنج مدال ملی تکنولوژی و پنج مدال ملی علمی شده‌اند.

کد خبر 393752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.