استعمال ‌دخانیات در بارداری و فشار ‌خون کودک/ مشاهده چربی ‌در ریه افراد چاق

آپنه ‌خواب ‌در افراد دیابتی و بروز نابینایی، مشاهده چربی ‌در ریه افراد چاق، ریشه ‌کن شدن فلج اطفال از ۱۹ سال پیش ‌در ایران، استعمال دخانیات در بارداری ‌عامل فشار ‌خون در کودک، ارتودنسی ‌و پرهیز ار خوردن برخی مواد غذایی را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون وزیر بهداشت ‌با اشاره به ریشه‌کن شدن بیماری فلج اطفال ‌در کشور، اظهار کرد: ۱۹ سال است که در کشور ما یک مورد فلج اطفال نداشته‌ایم و این در ‌حالی است که هم اکنون این بیماری در کشورهای افغانستان، پاکستان ‌و نیجریه وجود دارد.

علیرضا ‌رئیسی ‌در ‌خصوص ‌برنامه‌های ‌کشورهای ‌منطقه ‌مدیترانه ‌شرقی ‌برای ‌مقابله ‌با ‌بیماری‌های ‌نوپدید، ‌گفت: ‌جلسه ‌خوبی ‌با ‌وزرای ‌بهداشت ‌پاکستان ‌و ‌افغانستان ‌در ‌این زمینه ‌برگزار شد و این مباحث مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی ‌با بیان اینکه در گذشته تفاهم‌نامه‌ای ‌در این زمینه به امضای کشورها رسیده بود، افزود: ‌نوشتن این تفاهم‌نامه برابر با انجام آن ‌نیست ‌به دلیل اینکه بضاعت این کشورها ضعیف است اما در کشور ما به دلیل قدرتمند بودن شبکه بهداشتی، این بیماری‌ها به ‌خوبی ‌کنترل ‌می‌شود.

وی ‌با ‌تاکید ‌بر ‌تحت ‌پوشش ‌واکسیناسیون ‌اتباع ‌خارجی، ‌گفت: ‌بعضی ‌اوقات ‌ممکن ‌است ‌واکسیناسیون ‌جزو ‌پوشش ‌واکسیناسیون ‌معمول ‌یک ‌کشور ‌نباشد ‌بنابراین ‌ما ‌نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که هر کسی به کشور ما آمد آن واکسن خاص را تزریق کند.

رئیسی ‌تصریح کرد: اما برای مراسم اربعین امسال ‌تعداد بسیار زیادی واکسن ‌سرخک ‌و فلج اطفال برای افراد زیر ۱۵ سال اتباع کشورهای افغانستان، پاکستان و آذربایجان ارائه شد ‌تا از انتقال این بیماری به کشور پیشگیری به ‌عمل آید.

معاون بهداشت ‌وزارت بهداشت ‌با اشاره به ریشه ‌کن شدن ‌بیماری فلج اطفال ‌در کشور، اظهار کرد: ۱۹ سال است که در کشور ما یک مورد فلج اطفال نداشته‌ایم این در ‌حالی است که هم اکنون این بیماری ‌در کشورهای افغانستان، پاکستان ‌و نیجریه وجود دارد.

استعمال ‌دخانیات در بارداری عامل بروز فشار خون ‌در کودک

مطابق ‌نتایج ‌یک ‌مطالعه ‌جدید، ‌مادران ‌بارداری ‌که ‌نیکوتین ‌مصرف ‌می ‌کنند ‌کودک ‌شان ‌در ‌معرض ‌ریسک ‌بالا ‌ابتلا ‌به ‌فشارخون ‌قرار ‌دارد. ‌مطابق ‌مطالعه ‌اخیر ‌محققان، استعمال دخانیات ‌در طول بارداری به جنین آسیب می رساند و تاثیر منفی بر سلامت آینده کودک دارد.

«فلیشیا نوردنستام»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه موسسه کارولینسکا سوئد، در این باره  ‌اظهار کرد: «نیکوتین به آسانی به جفت رسیده و به جنین در ‌حال رشد منتقل می شود.» محققان ‌دریافتند استعمال دخانیات ‌توسط مادر باردار موجب زایمان ‌زودهنگام، وزن پایین ‌هنگام تولد ‌و مرده زایی ‌می ‌شود. همچنین ‌جنین ‌را در ‌معرض ‌ابتلا ‌به فشارخون بالا قرار می ‌دهد.

در این مطالعه، محققان فشارخون و ‌ضربان قلب ۲۱ کودک ۵ تا ۶ سال را که مادرشان ‌در ‌طول بارداری دخانیات مصرف کرده بود را بررسی کردند و آن را با ۱۹ کودک همسن که مادرشان هیچ دخانیاتی ‌مصرف ‌نکرده بود مقایسه کردند. آنها ‌دریافتند فشارخون سیستولیک ‌کودکانی ‌که ‌در معرض دود دخانیات بودند ۴.۲ mmHg بالاتر بود. ‌فشارخون سیستولیک رقم بالایی ‌در زمان خوانش فشارخون است.

مشاهده چربی در ریه افراد چاق

برای ‌نخستین ‌بار ‌در ‌ریه ‌افراد ‌چاق ‌بافت ‌چربی ‌مشاهده ‌شده ‌است ‌که ‌به ‌گفته ‌متخصصان، ‌تجمع ‌چربی ‌باعث ‌تغییر ‌ساختار ‌مجاری ‌هوا ‌در ‌این ‌عضو ‌می‌شود. ‌محققان استرالیایی که نتیجه آزمایش‌های خود را در نشریه تنفس اروپا منتشر کردند نمونه بافت ریه ۵۲ نفر را بررسی کرده و متوجه شدند که به تناسب ضریب توده بدن (BMI)، چربی بیشتری در بافت این عضو دیده می‌شد. این نمونه‌ها مربوط به افرادی بود که پیش از مرگ اعضایشان را برای تحقیقات، اهدا کرده بودند.

رابطه اضافه وزن و چاقی با ابتلا به آسم یا تشدید علائم آن موضوعی شناخته‌شده است. در نمونه‌های بررسی شده در این تحقیق، ۱۵ نفر آسم نداشتند، ۲۱ نفر آسم داشتند اما به دلیل دیگری مرده بودند و علت مرگ ۱۶ نفر دیگرهم آسم بوده است. از این ریه‌های اهدا شده، محققان١٤٠٠ نمونه برداشتند و پس از رنگ‌آمیزی، آنها را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند و تشخیص دادند که در مجاری هوایی افرادی که ضریب توده بدنی بیشتری داشتند، چربی بیشتری وجود داشت.

آنها همچنین متوجه شدند که افزایش چربی باعث تغییر ساختار طبیعی مجاری هوایی و التهاب ریه‌ها می‌شود که می‌تواند توجیهی برای افزایش احتمال ابتلا به آسم در افراد دارای اضافه وزن یا چاق باشد. پیتر نوبل، دانشیار دانشگاه وسترن استرالیا در شهر پرت که در این تحقیق شرکت داشت،  گفت: مدتها است که ابتلا به آسم یا تشدید آن با چاقی یا اضافه وزن مربوط خوانده شده و پزشکان احتمال می‌دادند شاید این مسئله را بتوان با فشار اضافه‌وزن بر ریه‌ها و افزایش کلی التهاب ناشی از اضافه‌وزن مرتبط دانست. اما تحقیق ما نشان داد یک سازوکار دیگر هم در کار است.

وی افزود: ما فهمیدیم که تجمع چربی اضافه در دیواره مجاری هوایی، هم فضا را اشغال می‌کند و هم به نظر می‌رسد که التهاب ریه‌ها را بیشتر می‌سازد. به گفته پروفسور تیری تروسترز، رئیس انجمن بیماری‌های تنفسی اروپا، این یافته مهمی درباره ارتباط وزن با بیماری‌های تنفسی است چون نشان می‌دهد اضافه وزن یا چاقی ممکن است علائم آسم را وخیم‌تر کند.

این ‌تحقیق نشان داد تغییر ساختار راه‌های هوایی با چاقی در ارتباط است و اکنون ‌به تحقیقات بیشتری نیاز است تا روشن شود آیا با کاهش وزن، چربی جمع شده هم کم می‌شود یا نه. آنچه روشن است این است که مبتلایان به آسم باید توجه زیادی به وزنشان داشته باشند.

آپنه خواب در افراد دیابتی و بروز نابینایی

مطالعات نشان می دهد آپنه خواب (اختلال تنفسی در خواب) فاکتور پرخطر نابینایی در افراد دیابتی است. در این تحقیق، محققان داده های مربوط به تمام بیماران مبتلا شده به نابینایی را در طول یک دوره ۸ ساله در بیمارستان چانگ گانگ تایوان بررسی کردند.

«جویفان چیانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این خصوص اظهار کرد: «براساس نتایج ما دریافتیم آپنه خواب فاکتور پرخطری برای بروز "ورم ماکولا دیابتی" در افراد دیابتی است.» درمان ورم ماکولا دیابتی در بیماران دچار آپنه خواب بسیار دشوار است و منجر به نابینایی می شود.

زمانی ‌که افراد دیابتی کنترل ضعیفی بر میزان قندخون شان داشته باشند، عروق نازک خون در پشت ‌چشم آسیب می بینند. گاهی اوقات برآمدگی های ریزی از رگ های خونی بیرون می زند، و مایعات و خون به داخل شبکیه نشت می کنند. این مایعات منجر به ورم در منطقه ای از شبکیه شده و دید را ضعیف می کنند.

به گفته ‌محققان، آپنه خواب ممکن است ‌از طریق افزایش مقاومت انسولین، افزایش التهاب و افزایش فشارخون ‌در گسترش ‌و تشدید این مشکل دیابتی نقش داشته باشد. محققان دریافتند میزان آپنه خواب شدید در بیماران مبتلا به ورم ماکولا دیابتی در مقایسه با افراد فاقد این مشکل به مراتب بیشتر است (۸۰.۶ درصد در مقابل ۴۵.۵ درصد). همچنین آنها دریافتند هرچقدر آپنه خواب شدیدتر باشد، ورم ماکولا بدتر خواهد بود.

مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد

افرادی ‌که دندان‌های خود را ارتودنسی می کنند تا مدت‌ها در جویدن غذا مشکل خواهند داشت. افراد ناخودآگاه ‌با خوردن برخی مواد غذایی باعث ایجاد حفره یا شکستگی می شوند و این امر به طور موثری پوسیدگی دندان ها را به دنبال خواهند داشت. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به حفره‌ها را از بین ببرد، اما هنوز هم باید از چند ماده غذایی اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که ارتودنسی به دندان آسیب نمی‌رساند.

افرادی که دندان‌های خود را ارتودنسی می کنند  تا مدت‌ها در جویدن غذا مشکل خواهند داشت. افراد ناخودآگاه با خوردن برخی مواد غذایی  باعث ایجاد حفره یا شکستگی می شوند و این امر به طور موثری پوسیدگی دندان ها را به دنبال خواهند داشت. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به حفره‌ها را از بین ببرد،   اما هنوز هم باید از چند ماده غذایی اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که ارتودنسی به دندان آسیب نمی‌رساند.

در وهله اول  آب نبات به خاطر سفتی بیش از حدش می تواند به ارتودنسی و دندان آسیب برساند.   مهمتر از همه این است که آب نبات ممکن است به دندان‌ها بچسبد و در آنجا ماندگار شود و خطر ایجاد حفره‌ها را بیشتر کند و انباشته شدن آن در زیر سیم‌های ارتودنسی تمیز کردن دندان‌های  را دشوار خواهد کرد.

آجیل‌های سفت ترکیبی از  بدترین مواد برای افرادی است که ارتودنسی انجام داده اند. اگر واقعا به دنبال پروتئین و چربی‌های سالم حاصل از آجیل هستید همیشه می‌توانید آجیل را با کره گردو یا کره بادام زمینی جایگزین کنید. ذرت  این غذای به ظاهر بی ضرر در واقع یکی از بدترین چیزهایی است که در صورت داشتن ارتودنسی دندان وقتی خورده شود، دانه‌های خرد نشده و سفت و سخت آن ممکن است مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

نان‌های سفت می‌توانند بر روی سطح براکت‌های شما آسیب وارد کرده و آن‌ها را جدا کنند. به یاد داشته باشید که آن‌ها فقط مانند یک ماده چسبنده به دندان شما وصل شده اند. در حالی که این ماده به طور کلی به اندازه کافی قوی است تا در برابر اکثر غذاها مقاومت کند، اما به هر حال غذاهای سفت می‌توانند آن‌ها را شل کنند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، وسوسه نشوید که خودتان دوباره براکت‌ها را وصل کنید.

کد خبر 393725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.