نمایندگان اصفهان پشتیبان استیضاح وزیر نیرو هستند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان طرح استیضاح وزیر نیرو را امضا کردند. نمایندگان اصفهان نیز پشتیبان استیضاح وزیر نیرو هستند.

حیدرعلی عابدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نیازمندی اصفهان و قسمتی از چهار و محال و بختیاری به آب و همچنین تامین آب شرب یزد از زاینده رود باعث شده تا در حال حاضر زاینده رود با بحران کم آبی مواجه باشد.

وی افزود: قرار بود وزارت نیرو در ابتدا چهار طرح بزرگ منابع زاینده رود از جمله «تونل سوم کوهرنگ و طرح بهشت‌آباد» را اجرا کند و سپس زاینده رود را به استان های چهارمحال و یزد منتقل کند اما متاسفانه این طرح‌ها اجرا نشد. نیاز سه استان به آب در حال حاضر ۲/۵ میلیارد مترمکعب است. در سال ۹۷ که نسبتا وضعیت بارندگی خوب بود تنها دو میلیارد متر مکعب آب در زاینده رود جمع آوری شده بود. امروز با کسری ۵۰۰ میلیون متر مکعبی در زاینده رود مواجه هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: وزارت نیرو مضاف بر اینکه قادر به جبران ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب کسری در زاینده رود نیست، به بهانه آب شرب مردم بن-بروجن تصمیم دارد بارگزاری جدیدی در زاینده رود را آغاز کند در حالی که جمعیت مردم بن-بروجن حدود ۱۴۰ هزار  نفر است و بنا به گفته اردکانیان، وزیر نیرو هر نفر در ۲۴ ساعت ۷۰ لیتر آب نیاز دارد، بنابراین مردم بن-بروجن کمتر از چهار میلیون مترمکعب در سال نیاز دارند.

عابدی ادامه داد: متاسفانه وزارت نیرو به بهانه چهار میلیون متر مکعب آب شرب، لوله ای جهت انتقال آب از زاینده رود به بن-بروجن قرار داده است که تا سقف ۷۰ میلیون متر مکعب آب از زاینده رود را به طرح آبرسانی کشاورزی، صنعتی بن-بروجن و سفید دشت  انتقال می‌دهد. این به معنای فاجعه و خشکی کامل زاینده رود است.

وی گفت: نمایندگان اصفهان در حال حاضر خواستار اصلاح این طرح هستند درخواست دارند تنها به میزان آب شرب مردم بن-بروجن از زاینده رود آب برداشت شود و بعد از استحصال آب تونل سوم و اتمام پروژه بهشت‌آباد، سهم استان چهارمحال و بختیاری افزایش یابد. متاسفانه وزارت نیرو و وزارت کشور بر اجرای این طرح پافشاری دارند و کشاورزان اصفهان نیز با اجرای این طرح مخالف هستند. دولت تنها سه راه جهت حل این غائله دارد، باید سهم فولاد و ذوب آهن اصفهان را به بن-بروجن اختصاص دهد، یا با اصلاح طرح انتقال آب صرفا جهت آب شرب مردم بن-بروجن برداشت کند و یا از سهم کشاورزان برداشت کنند که بعید است کشاورزان اجازه انتقال آب را بدهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به مخالفت کشاورزان با طرح انتقال آب، وزیر کشور باید بپذیرد اگر خونی ریخته شود، مسئولیت آن با وزارت کشور است. وزارت نیرو می تواند طی یک صورت جلسه آب فولاد و ذوب آهن را به طرح بن-بروجن اختصاص دهد.

عابدی با اشاره به تذکر مکتوب نمایندگان اصفهان به رئیس‌جمهور افزود: نمایندگان اصفهان در این نامه به رئیس جمهور متذکر شدند که دولت شما وعده تشکیل ستاد احیای زاینده رود را داد درصورتی که در حال حاضر تقی زاده، معاون وزیر نیرو با پافشاری به اجرای طرح بن-بروجن ستاد موت زاینده‌رود را تشکیل داده است. چرا دولت نسبت به موت زاینده رود بی تفاوت است؟

وی ادامه داد: قرار بود تشکیل ستاد احیای زاینده رود بر عهده معاون اول رئیس جمهور باشد اما در حال حاضر در فاز بی تفاوتی به سر می برد. اردکانیان نیز همچنان سیاست تضعیف اصفهان و زاینده رود را در آئین نامه احیای زاینده رود قرار داده است، همانطوری که حدود ۲ سال پیش قرار شد رودخانه زاینده رود ساماندهی شود اما هنوز هیچ گام موثری در جهت انجام این امر از طرف وزارت نیرو برنداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اصفهان طرح استیضاح وزیر نیرو را امضا کردند. نمایندگان اصفهان پشتیبان استیضاح وزیر نیرو هستند.

کد خبر 393707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.